Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Vyrobil si obytný vůz: Puntičkář

Vyrobil si obytný vůz

Fotogalerie

17 fotografií

Roman Pravec z Újezdce nedaleko Vysokého Mýta vyrobil karavan z obyčejné dodávky. Sice by bylo jednodušší koupit vůz hotový, ale nevyhovoval by jeho představám ani nárokům na kvalitu.

(více v čísle 8/16)

Během seriálu Lidé se zajímavými vozidly jsme už s fotografem viděli ledacos, ale u auta Romana Pravce jsme stáli s otevřenou pusou. „Tady zmáčknete tlačítko a vyjedou schody. Tímhle se ovládají sklopné nožičky poháněné motorkem od stěračů a dveře jsme vyrobili sami z jedničky plechu,“ ukazuje nám své neuvěřitelné auto majitel a úpravce v jedné osobě, zatímco předvádí další a další kouzla. Vyrobil obytný vůz z nejdelší a nejvyšší verze obyčejné zaplechované dodávky Peugeot Boxer L4H3 z roku 2008.

Na původní plechy přibyla pěnová izolace a čalounění. Interiér auta si tak v i zimě dlouho udrží teplo.
Na původní plechy přibyla pěnová izolace a čalounění. Interiér auta si tak v i zimě dlouho udrží teplo.
Autor: Jiří Pekárek a archiv Romana Pravce

Auto sháněl rok – chtěl totiž silný motor 3.0 HDi/116 kW, jinou než bílou barvu a rozumný nájezd kilometrů (v době koupě mělo auto jen 120 000 km). Nakonec se mu vůz podařilo sehnat až v Rakousku a práce mohla začít. Trvala další rok a nebyla snadná ani laciná. Jen součástky vyšly na milionovou částku, za kterou už by se pořídilo celé obytné auto. Roman musel kvůli tomu prodat Toyotu Land Cruiser 100, motocykl Suzuki Intruder 1800 a karavan. Ale nelituje. „Kupované auto by nebylo podle mých představ. Třeba nábytek je vylehčený a nekvalitní, zatímco mně ho na míru vyrobil kamarád truhlář. Ale levné to nebylo,“ krčí rameny šikovný majitel vozu. Z každého koutu čiší důraz na detail a puntičkářství. Pokud si nedáte tu práci, těžko budete hledat nějaký detail, podle kterého byste hádali na domácí přestavbu. Mimochodem řádně homologovanou a schválenou do provozu.

Zkušenosti

Roman Pravec není v úpravě aut žádný nováček – kromě toho, že vlastní autoservis s klempírnou a lakovnou, kde vyrobil řadu osobních přestaveb, ho stavět obytná auta naučil už dědeček. Nejprve karavany, později dokonce upravili avii na obývák na kolečkách.

Přestavbu zdobí pečlivé detaily. Nábytek byl na všem nejdražší, ale je to na něm vidět. Ještě chybějí drobnosti jako čalounění sedaček do stejné barvy světlé kůže.
Přestavbu zdobí pečlivé detaily. Nábytek byl na všem nejdražší, ale je to na něm vidět. Ještě chybějí drobnosti jako čalounění sedaček do stejné barvy světlé kůže.
Autor: Jiří Pekárek a archiv Romana Pravce

Jen pro představu: každou dovolenou tráví s rodinou cestováním v obytňáku. Jeden den tady, další zase jinde. Stalo se tak, že byl minulý rok poprvé na dovolené letecky. Evidentně omylem. A když loni dodělal auto, které nám zrovna ukazuje, hned s ním vyrazil na víkendy do Deštné, Lednice a Poděbrad. Silvestr strávil v maďarských lázních a momentálně vyráží na hory na Slovensko.

Zkrátka postaví auto na parkoviště, kde je schopno až týden autonomně fungovat. Zásobu 65 l vody si veze pod podlahou, stejně jako dva akumulátory na napájení mikrovlnky, ledničky či televize. Když to nestačí, pomůže solární panel na střeše. Teplou vodu ohřívá bojler a oběd si majitel uvaří na plynovém vařiči. Když je zima, navolí na displeji automatické udržování teploty a o nic se nestará. Výdechy dokonce vedou i vedle auta pod výsuvný paraván, takže se dá i v zimě sedět venku. A v horku Roman připojí do výdechu přenosnou klimatizaci pořízenou v obchodě pro kutily.

Vyřešit musel i nárůst hmotnosti, vzadu jsou pneumatické měchy a vpředu zesílené pružiny. Přesto se i po přestavbě a nárůstu hmotnosti vejde auto do 3500 kg, takže stačí řidičák na osobní vůz. Prostě dokonalý obývák na kolech. Přitom s ním majitel jezdí běžně na nákupy a výlety po okolí. Jak sám říká, vždyť k tomu vůz slouží a svůj osobák stejně prodal. Zbývá jen doplnit pár drobností a bude mít auto snů. O dalším projektu nechce ani slyšet, rok práce včetně víkendů a svátků ho prý na dlouho vyčerpal.

Roman Pravec
Roman Pravec
Autor: Jiří Pekárek a archiv Romana Pravce

Jak na přestavbu

Už při hledání vozu zohlednil Roman Pravec složitost pozdějšího schválení do provozu. Vybíral proto rovnou Peugeot a Citroën, pro které našel v Česku firmu s oprávněním na legální přestavby obytných aut. Kupodivu ji společnost nemá na stejnou dodávku se znáčkem Fiatu. Po skončení práce auto odvezl na otypování. Podmínkou bylo třeba doplnění speciální sedačky s pásy pro třetí osobu.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
8 / 2016Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851