Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

19. 5. 2016

Jak se myje tunel: Třikrát do roka

Jak se myje tunel

Fotogalerie

7 fotografií

Aby se z tunelů nestaly jen špinavé díry, do nichž se z jedné strany s obavami
vnoříte a z druhé s úlevou vyjedete, musí se pravidelně udržovat. Vypravili jsme se podívat, co všechno tato péče obnáší.

(více v čísle 16/16)

Je první dubnové pondělí krátce po tři čtvrtě na jedenáct v noci a my míříme reportážním vozem do pražského tunelu Mrázovka. „Za pár minut ho z velínu uzavřou,“ říká Barbora Lišková, mluvčí Technické správy komunikací (TSK), která má tunel na starosti. Dodává, že 1298 metrů dlouhý pro dopravu uzavřený tubus se bude čistit celkem čtyři noci, vždy od 11 do 5 hodin ráno.

A skutečně, těsně před jedenáctou se na panelech u vjezdu do pravého tubusu tunelu ve směru ze Smíchova na Zlíchov rozsvěcují panely s nápisem Tunel Mrázovka uzavřen. Ze tmy následně vystupují i červené kříže a klesají závory. Pracovník TSK ještě před ně staví kužely a velkou značku zákaz vjezdu – doprava je odkláněna do městských ulic a čistění může začít.

Velká sestava

Zajíždíme dovnitř tunelu a rozhlížíme se – pod špinavou šedí se ztrácí žlutá a červená barva kachlíků na stěnách, z odtokových kanálků občas trčí kus stokrát přejeté plastové láhve nebo chumel igelitu. Dokonce jsme objevili i odlétnutou plastovou poklici. Samozřejmě pod nánosem špíny.

Zastavujeme v zálivu asi 150 metrů od vjezdu. To aby naše auto nepřekáželo najíždějícím vozům údržby a mytí. Hned u ústí tunelu zastavuje nákladní scania s cisternou na čistění odtokových kanálků a kanálových vpustí. Poblíž brzdí unimog s kartáčovou nástavbou na mytí špinavých stěn tunelu. Mezitím okolo projíždí vysokozdvižný vozík, kolový manipulátor a dodávka s vozíkem, na němž je uložen velký podstropní ventilátor. Práce mohou začít.

Úklid kanalizace

Vyčistění odtokových kanálků a kanalizačních vpustí má za úkol četa pracovníků kolem Ladislava Holzhammera. Nejdříve otevírají kovovým hákem mříž na kanálové vpusti. Scania G 420 CB 6x6 s nástavbou Kroll po pojíždí a nasazuje rameno se silným chobotem do ústí odkrytého kanálu. Z bubnu na zádi auta další pracovník natahuje dlouhou hadici s tlakovou vodou a pistolí. V ústí tunelu, jež je i začátkem odtokového kanálku, začíná hnát všechnu špínu a nánosy včetně zbytků plastů směrem k výpusti. Spotřeba vody se zdá obrovská, dokonce i na velkou, třicetihektolitrovou cisternu na nákladním autě. Zajímáme se, kam a jak často jede vůz pro vodu. „Vystačíme si s přivezenou,“ překvapuje Holzhammer. „Chobot totiž slouží jako vývěva – natahuje veškerou špinavou vodu zpět do cisterny. Tam se nečistota tlakem oddělí od vody a ta se používá znovu,“ vysvětluje ještě šéf party. Celkem jim čistění kanálů zabere všechen čas odstavení tubusu, tedy čtyři šestihodinové směny.

Mytí stěn

O kus dál v tunelu probíhá samotné mytí jeho stěn. Podél stěny jede pomalu Unimog U 1650 s mycí nástavbou Mulag (cisterna a rameno s kartáčem). „Princip je stejný jako v automyčce,“ říká řidič a technik vozu Pavel Kadeřábek. Třásně kartáče bičují stěnu, za sebou nechávají čistou stopu, odkud se omyté kachlíky jasně lesknou. Je to jistě i důsledkem kontrastu se špinavou stěnou a také díky odrazu vody, ale i tak je rozdíl skutečně patrný. Nosič kartáče však musí práci dvakrát za směnu přerušit, aby načerpal vodu – z hydrantu přímo v tunelu. Objem nádrže je totiž jen 3000 litrů, kdežto na jeden tubus tunelu je jí potřeba trojnásobek. Mytí stěn je hotové za jednu směnu. Jak dlouho mimo provoz? Zásadní pro určení počtu dní uzavírky je délka tunelu, odstavuje se obvykle jen jeden tubus. Délka Mrázovky je necelých 1300 metrů, proto údržbě trvá kompletní čistění a údržba čtyři noci na jeden a čtyři na druhý tubus – vždy od 11 v noci do 5 ráno. Strahovský tunel měří 2000 m, uzavírá se na jaře a na podzim na 6 + 6 nocí, v létě na 8 + 8 + 1 noc, v níž je nutná úplná uzávěra tunelu kvůli zkouškám řídicího systému. Strahovská uzávěra je tak dlouhá i proto, že se dělají ještě revize čtyř vrat ve vozovce tvořících ochranný systém tunelu.

Mytí stěn
Mytí stěn
Autor: Jiří Pekárek

Víte, že …

… letošní jarní uzávěra tunelu Mrázovka trvala od 4. do 12. dubna?

… mytí a údržba tunelů se děje v noci, v době s nejmenší intenzitou provozu?

… na jaře a na podzim se myjí pouze stěny, v létě pak celý tunel, tedy i strop?

Měření výšky

V nejnižším místě tunelu stojí Jan Voráček za měřicím přístrojem na nožkách a odečítá hodnoty od červenobílé tyče, kterou ke stropu zdvihá jeho kolega Daniel Semeniuk. „Měříme, zda si strop tunelu nesedá, ale senzaci nečekejte, všechny údaje jsou v normě,“ vysvětluje muž od přístroje. Jak nám vzápětí potvrzuje mluvčí TSK, hodnoty se pohybují okolo 4,60 metru, což je průjezdná výška tunelu.

Výměna ventilátoru

Alespoň jedno podstropní zařízení na podporu cirkulace vzduchu se obměňuje při každé odstávce tunelu. Na místo výměny přicházíme v okamžiku, kdy dva technici v koši na vysokozdvižném vozíku Desta D40 začisťují a připravují závěsy na upevnění ventilátoru. Jen co koš s pracovníky klesne k zemi, jeho místo zaujímají manipulační vidle. S nimi řidič desty zajíždí k odstavenému přívěsu s ventilátorem. Zdvihá vidle nahoru nad „stříbrný doutník“, který pod vidle technici upevňují s pomocí pásů. Se zdviženým nákladem se pak vysokozdvih přesouvá ke kolovému manipulátoru Haulotte HTL 4017. Ten od něj do speciální nástavby přebírá ventilátor a odváží jej pod rám zavěšení. Mezitím už má desta koš se dvěma techniky opět pod stropem. Začíná hodinářská práce – nasměrovat 800 kg těžký ventilátor na uchycující šrouby. „Je to pro nás už rutinní činnost,“ potvrzuje dojem sehraného týmu předák party techniků Pavel Bartejs. Ani oni tu už další noc nebudou.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
16 / 2016Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851