Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

21. 11. 2016

Proč ještě není hotový obchvat Tábora: Posledních 465 metrů

Aktuální stav – jeden pás prázdný, druhý přecpaný auty

Fotogalerie

6 fotografií

Obchvat Tábora, který by z husitského města sejmul kletbu jednoho z dopravně nejzatíženějších míst na jihu Čech, nebude v plném profi lu průjezdný ani letos. Možná ani příští rok. Proč?

(více v čísle 38/16)

Jako na frekventované okresce sviští auta v levém pásu dálnice D3 od Prahy na České Budějovice oběma směry, mezi nimi vidíme jen oddělovací panely. Provoz je tady na okruhu kolem jihočeského Tábora mezi Čekanicemi a Měšicemi ve všední den i okolo 11. hodiny dopolední pěkně hustý.

To vedlejší pravý pás, který je v tomto zhruba tříkilometrovém úseku již zčásti dokončený a na dalších místech se finišuje, zívá nudou. Auto tu neprojíždí ani jedno.

Patová situace

Používání plného profilu obchvatu města již roky brzdí spor o příjezdovou cestu k Motocentru bratrů Bratránkových.

Na jedné straně stojí stát, tedy Ředitelství silnic a dálnic a také ministerstvo dopravy, pro které je příjezd v rozporu se stavebními normami. Tudíž se nesmí používat.

Prodejna a servis soukromé firmy (viz Kauza Motocentrum) na straně druhé se zase zaklíná platnou kolaudací, spojení s ostatními komunikacemi má ale odříznuté.

Podnik nemůže pořádně fungovat, stavba dálnice zase kvůli soudním tahanicím stojí. „Snažíme se najít řešení problému,“ říká ŘSD. „Nikdo se s námi nebaví,“ oponuje Pavel Bratránek, jeden z majitelů. Bez vyřešení sporu obchvat v plném profilu nebude.

Ptejte se tam. Ne, tam!

Odbočujeme z dálnice opatrně mezi tabule a přes zcela volný nepoužívaný pravý pás přejíždíme na travou prorostlou přístupovou cestu k Motocentru. Všude ticho. Zastavujeme před budovou a jdeme do míst, kde se ozývá hovor. „Vidíte, jak je tu mrtvo. I nám by se líbilo, kdyby tu dálnice už konečně vedla,“ říká Bratránek. Míč je podle něj na straně státu.

Při zjišťování, jak z problému ven, se tak trochu ocitáme v pohádce o kohoutkovi a slepičce. Na táborském dopravním úřadě říkají, že je neuspokojivé dopravní řešení velmi pálí, ale mají svázané ruce. „Ptejte se na kraji,“ odkazuje nás úředník Jan Pánek z místní radnice. Jenže ani tam nám pšenka nekvete. „Investorem celé D3 je Ředitelství silnic a dálnic a to zajišťuje i jednání s dotčenými vlastníky,“ říká Jiří Klása z odboru dopravy Jihočeského kraje. Ovšem ani na Jihočeském ŘSD žádné informace nemají. „Až do Úsilného, což je na dohled od Českých Budějovic, trasa plně spadá do gesce závodu Praha,“ tvrdí ředitelka jihočeské ŘSD Vladimíra Hrušková. Na ústředí v Praze nám potvrzují to, co už beztak víme. „Pravý jízdní pruh mezi Čekanicemi a Měšicemi bude kromě úseku v blízkosti Motocentra v provozu od října,“ tvrdí mluvčí ŘSD Jan Studecký z ŘSD. A co sporný úsek?

Aktuální stav – jeden pás prázdný, druhý přecpaný auty
Aktuální stav – jeden pás prázdný, druhý přecpaný auty
Autor: Jiří Pekárek

Řešení neřešení

„Stát má dvě možnosti – buď odkup, nebo přivedení jiné cesty, když současnou řádně zkolaudovanou neuznává,“ tvrdí Bratránek. Jako řešení se tedy zdá být náhradní přístupová cesta z Měšic. Proti ní jsou ale jak město Tábor, jež zohledňuje námitky místních v Měšicích, tak kraj, kterému patří pozemky.

„Připravované možnosti alternativního připojení se kvůli nesouhlasným stanoviskům vlastníků pozemků a města Tábora ukazují jako nerealizovatelné,“ potvrzuje Studecký a dodává: „Zpracovává se nový posudek na odškodnění. Až bude hotov, vstoupíme do dalších jednání.“

Takže už tady takové řešení jednou bylo? „Ano, v roce 2014 jsme se s exministrem dopravy Antonínem Prachařem a někdejším šéfem ŘSD Janem Kubišem domluvili na odškodnění necelých 40 milionů, suma za pozemky, odstranění budov, přístupové cesty k nim a ušlý zisk byla určena na základě znaleckých posudků zadaných ŘSD,“ potvrzuje majitel Motocentra. „Se změnou ministra se ale všechno vrátilo na začátek. Od té doby se s námi nikdo nebaví, posíláme si jen rozhodnutí soudu,“ tvrdí Bratránek.

Tak kdy tedy?

Dohady státu s majiteli Motocentra neberou konce, určit termín otevření obchvatu Tábor v plném profi lu je tudíž těžké. Na otázku, kdy se začne v inkriminovaném necelých 500 metrů dlouhém úseku u Motocentra opět stavět, nemá ŘSD jasnou odpověď. „Vše je odvislé od dohody s majiteli Motocentra. Termín nelze nyní stanovit,“ říká mluvčí ŘSD.

Při hledání termínu zahájení prací se tedy motáme v kruhu. Bez světýlka naděje z něj vystoupit. Nebo ho vidí alespoň ministerstvo dopravy? „Předpokládáme, že Ředitelství silnic a dálnic celou věc zvládne vyřešit do konce roku 2017,“ říká bez bližších podrobností mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

I když má celý zbývající úsek jen stovky metrů a mohlo by být hotovo v řádu měsíců jako na ostatních částech obchvatu, reálné termíny už dneska nikdo neřekne. Ani co se týče zahájení stavby, ani dokončení. A řidiči se dál musejí mačkat v jednom pásu…

Kauza Motocentrum: Dvanáct let tahanic
Proč ještě není hotový obchvat Tábora?
Proč ještě není hotový obchvat Tábora?
Autor: Jiří Pekárek

 Když v roce 2000 začali bratři Bratránkové podnikat v prodeji a servisu motorek u tehdejší silnice I/3, měli ke svému Motocentru i příjezdovou cestu. V roce 2004 se ovšem všechno zaseklo po rozhodnutí, že právě tudy povede dálniční obchvat Tábora. Původní komunikace v ten okamžik už není vhodná, napojení na dálnici v místě Motocentra je totiž příliš blízko dálniční křižovatky, tvrdili ministerští úředníci. Cesta je ovšem zkolaudovaná jako trvalá stavba, stejně jako budovy Motocentra. „ Nechceme nic jiného než zachovat řádně zkolaudovanou příjezdovou cestu,“ tvrdí Pavel Bratránek. Nedohoda s ŘSD má ovšem důsledky. Motocentrum nemá příjezdovou cestu a dokončení okruhu mezi 78. a 79. kilometrem zase stavební povolení. „Už od roku 2013 je to vlastně černá stavba a měla by být odstraněna,“ pokračuje majitel. Aby mohla alespoň zůstat ve stejném stavu, byly potřeba už dvě vyhlášky, které umožnily prodloužit přerušení stavebního řízení. To současné je platné do ledna 2017. „Zase přijdou s dalším,“ tuší Pavel Bratránek.

 

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
38 / 2016Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851