Navigátor v rallye: Je to poklad | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Navigátor v rallye: Je to poklad

Navigátor v rallye

Fotogalerie

5 fotografií

Moc se o nich nemluví, přesto mají na výkonu posádky výrazný podíl. Navigátoři v automobilových soutěžích.

(více v čísle 16/13)

Dopředu se moc nedívají. Mají oči zapíchnuté do bloku s údaji o trati, kterou projíždějí. Současně musí mít přehled, kde se nacházejí, aby mohli dát jezdci správnou informaci, kam má mířit a co ho čeká. Jejich chyba může mít fatální následky, občas se stávají hromosvodem nálady pilotů a při případné chybě to od nich schytají podle povahy řidiče a nálady. Dobrý či špičkový navigátor však představuje pro posádku poklad.

Nesmí přerůst přes hlavu

Pravděpodobně nejzkušenějším českým navigátorem (používá se rovněž označení spolujezdec či kopilot) je Petr Gross. První rallye absolvoval v květnu 1984, a přestože začátkem letošního roku oslavil šedesátiny, jako navigátor působí pořád. Má za sebou 322 startů v rallye na různých úrovních, z toho 72 v rámci mistrovství světa. „Jezdec i jeho parťák musí v autě tvořit tým a vycházet si vstříc. Ten, co drží volant, je samozřejmě hlavní. Navigátor musí být tolerantní, ale nesmí si pilota nechat přerůst přes hlavu. A sám musí být schopen přicházet se svými poznatky. Důležité je nejen číst rozpis s mírným předstihem, ale také se správnou intonací, kterou mohu jezdce uklidnit nebo ho na něco upozornit,“ tvrdí Gross. Jediným stálým českým navigátorem v současném mistrovství světa je Michal Ernst (36), který usedá do Fordu Fiesta WRC vedle Martina Prokopa. „Spolujezdec by měl dokonale znát svého jezdce. Základem pro jeho práci je, aby daná informace byla co

Navigátor má možnost sledovat řadu údajů včetně rychlosti, spotřeby paliva nebo času dosaženého na rychlostní zkoušce
Autor: Svět motorů
nejpřesnější a srozumitelná. Stejně jako většina českých jezdců používáme desítkový rozpis, ve kterém je zatáčka označená jedničkou nejrychlejší a desítka zase nejpomalejší,“ vysvětluje Ernst.

Bacha, ztratil jsem se!

Černou můrou navigátorů bývají chvíle, kdy se v itineráři takzvaně ztratí a nevědí, v jakém místě se nacházejí na trati i ve svých poznámkách. „Stává se to spíše v za- čátcích. Samozřejmě že mě to také potkalo,“ říká Ernst. Co v takové situaci dělat? „Je potřeba to okamžitě říci pilotovi, aby jel takzvaně na oči. Nahlásit cokoliv je velmi nebezpečné. Když řeknete nižší číslo, tedy rychlejší zatáčku, může to znamenat problém a velkou pravděpodobnost havárie,“ vysvětluje navigátor. Podobnou zkušenost přidává také Petr Gross. „Nesmíte zmatkovat a musíte hned oznámit jezdci, co se stalo. Ten by měl začít diktovat trať tak, jak ji vidí. Tím pomáhá navigátorovi, aby se v itineráři znovu našel,“ připomíná zkušený matador.

Spolujezdec je zapřený nohama do desky. U Fiesty WRC ovládá v případě potřeby dvě černá tlačítka. Levou nohou tripmaster, aby měl přehled o vzdálenostech v itineráři. Pravou nohou stěrače.
Autor: Svět motorů

Za volant se netlačím

Podle sportovních řádů platných v Česku i zahraničí musí být i spolujezdec schopen řídit speciál v případě, že je pilot indisponován. „Nikdy jsem se do této situace nedostal. Vážně mě nikdy nenapadlo, že bych chtěl řídit soutěžní auto, přestože v civilu sedím za volantem hodně rád,“ tvrdí Ernst. Jeho starší kolega Gross je na tom podobně. „Nikdy jsem neměl touhu tlačit se za volant. Pokaždé vedle mě seděli špičkoví jezdci. Představa řídit auto v rychlosti přes 150 km/h mezi stromy nebo domy by mě rozhodně nelákala,“ říká navigátor. A báli se někdy během rallye? „Spíše bych to nazval respektem. O strachu jako takovém nemůže být řeč,“ tvrdí Ernst. Gross ho doplňuje: „Na strach při rallye myslet nemůžete. Horší to bývá spíše při seznamovacích jízdách, protože potkáváte hodně nezodpovědných řidičů.“ A co by řekl ostřílený Gross na srovnání práce spolujezdce před téměř třiceti lety a dnes? „Dříve nebyly pevně určené servisní prostory a časy, ve kterých můžete pracovat. Všechno záleželo na schopnostech posádky, jak si zorganizuje případné opravy na autě, dotankování a výměnu pneumatik kdekoliv v průběhu samotné rallye. Spolujezdec se musel domluvit s mechaniky, kde a v kolik musí být s benzinem, nářadím a rezervními pneumatikami. Musel vědět, kde a jak dlouho se může zdržet, aby přijel včas na start dalších rychlostních zkoušek. Nebylo to jen o rychlosti, ale také správně zvolené taktice,“ popisuje zkušený navigátor dobu zase ne tak dávno minulou. „Dnes už navigátor tolik organizačních povinností nemá a může se více soustředit na čtení rozpisu. Rallye připomíná sprint od startu do cíle a každá chyba se nemilosrdně trestá,“ dodává Gross.

Michal Ernst: Svět je delší

Devětatřicet soutěží dosud absolvoval Michal Ernst v podnicích mistrovství
světa (v rallye jich má na kontě celkem 156). V současné době naviguje jediného stálého českého pilota v MS s vozem WRC – Martina Prokopa.

Co obnáší příprava před cestou na rallye MS?
Hlavní je nachystat se na seznamovací jízdy. Spolujezdec musí vypracovat plán tréninkových (seznamovacích) jízd podle instrukcí organizátora. Pokud jsme absolvovali soutěž v předchozích letech, přepíši si rozpis stejných rychlostních zkoušek. Všechny potřebné informace jsou vždy vydány organizátorem a musím si je před tré-ninkovými jízdami důkladně pročíst.

Jaké máte povinnosti, než odstartuje posádka do první rychlostní zkoušky?
Každou erzetu lze před startem projet dvakrát. Poprvé diktuje jezdec rozpis, při druhém průjezdu čte navigátor a pilot dělá případné opravy. Po prvním dnu si pravuji rozpis, aby byl čitelný, po druhém ladím závodníkovy připomínky. Jízdy probíhají za plného provozu, takže musíme dodržovat předepsanou rychlost. Znamená to, že v rychlostních zkouškách jedeme místy až o sto kilometrů rychleji než při tréninku.

Co děláte při rallye kromě čtení rozpisu na rychlostkách?

Před každou zkoušku kontroluji tlak v pneumatikách a po delších erzetách přehazujeme s jezdcem například přední kola se zadními nebo s rezervou. Případně děláme drobné opravy.

Existují soutěže těžší a lehčí na napsání itineráře?

Některé jsou rychlejší a plynulejší, což znamená o trochu méně informací. Jiné rallye jsou technické se spoustou pomalých zatáček na pár metrech, což představuje více psaní pro spolujezdce. 

Nakolik se trasy jednotlivých erzet na světových rallye opakují?

Letošní Portugalská rallye byla shodná s loňskou asi ze šedesáti procent. 

V čem se práce navigátora při rallye v Česku liší od mistrovství světa?
Soutěže mistrovství světa jsou podstatně delší. Zatímco v Česku měří třeba
600 kilometrů, v Portugalsku to bylo 1600. Rychlostní zkoušky mají doma v celkovém součtu kolem dvou set kilometrů, ale v Portugalsku jich bylo skoro čtyři sta. Jezdí se vždy v jiné zemi a každý stát má specifické dopravní značení. Takže i přípravy je mnohem více.
Do jaké míry je nutná fyzická kondice, když „jenom“ čtete?

Samozřejmě je důležitá. Během celé doby rychlostky musí být spolujezdec
zpevněný. A jelikož se nemá čeho držet, musí se silně zapřít nohama. Navíc ve voze bývá vedro padesát až šedesát stupňů.

Jak se liší navigace na rallye v mistrovství světa a na Dakaru v Jižní Americe?
Dakar a světové rallye jsou dva odlišné sporty, společný mají pouze název. Na soutěžích má posádka podrobný popis tratě a jezdec řídí podle diktátu spolujezdce. Při Dakaru jede pilot na oči a spolujezdec určuje správný směr a trasu.


Vyšlo v časopisu

Svět motorů
16 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851