Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Seat Leon 1.4 TSI FR: Vytěžený potenciál

Seat Leon 1.4 TSI FR

Fotogalerie

27 fotografií

Koncern Volkswagen završil přezbrojení nejdůležitějších hráčů na novouplatformu MQB: A3, Golf, Octavia, Leon. Právě Seat Leon představuje nejžhavější novinku a Svět motorů jej jako první podrobil důkladnému testu - zatím ve vyšperkované sportovní verzi FR.

Koncern Volkswagen završil přezbrojení hlavních hráčů na novou platformu MQB: A3, Golf, Octavia, Leon. Právě Seat Leon představuje nejžhavější novinku kompaktního segmentu a Svět motorů jej jako první podrobil důkladnému testu – zatím ve sportovní verzi FR. Jak si v českých podmínkách povede některá z civilnějších specifi kací, to se dozvíte hned, až do republiky dorazí první testovací kusy. Na úvod si připomeňme, jak si stál minulý leon. Patřil k nejdynamičtějším modelům na trhu, zvenku kdekoho rozpálil, ale strohý, laciný interiér se postaral o zchlazení. Nadšenému řidiči nabídl schopný podvozek, který si však nedokázal poradit s nešvary českých silnic. Vysloužil si tak nálepku tvrdého vozu a stál v pozadí úspěchu octavie i golfu.

DOJEM: To nejlepší zůstalo

Pěkně to mají v rodině rozdělené – octavia je ta přerostlá, praktická s velkým kufrem, golf ten konzervativní s nadčasovými tvary a leon sportovec na první pohled. Nízká a špičatá silueta předchůdce zůstala zachována, čisté plochy designéři decentně okořenili několika ozdobnými prolisy, hranami a trojúhelníkovými motivy. Vše vkusně zkombinováno, podle nás jde o jeden z nejhezčích kompaktů na trhu.

Minulá generace schovávala zadní kliky v rohu okna, nová se za zadní pár dveří už nestydí a přiznává je
Minulá generace schovávala zadní kliky v rohu okna, nová se za zadní pár dveří už nestydí a přiznává je
Autor: David Rajdl
Část redakce ale míní, že se leon až příliš podobá menší ibize a že koncepty slibovaly víc. Možná na tom něco bude… Naprosto jednohlasně jsme se však shodli na tom, že interiér přenesl leona do jiné galaxie. Konečně. Hektary lacině vypadajících ploch a ošizený středový panel patří minulosti, vnitřek novinky by slušel i prémiové audině. Zajímavé tvary, ostré zlomy šetřící prostor, precizní zpracování a příjemný chod všech ovládacích prvků vytvářejí prostředí, z něhož se nám nechtělo vystupovat. K dobrému dojmu přispívá i moderní grafika všech displejů, barevné na snímcích získáte s navigací za 22 000 Kč.
Seat Leon 1.4 TSI FR
Seat Leon 1.4 TSI FR
Autor: David Rajdl

PROSTOR A POHODLÍ: Dokonalost s pihami

Jednu věc zkrátka nelze vozům koncernu VW upřít – ať je znáte nebo ne, sednete si za volant a všechno je tam, kde to podvědomě hledáte. Tedy skoro všechno. S novou generací infotainmentu přišly dvě funkce, které nevítáme. Pro vypnutí ESP, jež ve skutečnosti ale pouze omezí zásah protiprokluzového systému a stabilizace stejně zůstane aktivní, musíte zalovit v menu dotykového displeje. Je to zbytečně komplikované, ale budiž – kolikrát to normální řidič potřebuje. Že se ale musíte prohrabat textovou nabídkou, abyste si ztlumili intenzitu osvětlení přístrojové desky, to je zbytečný přehmat. Zlaté kolečko reostatu.

Interiér se nedá s tím minulým srovnat. Má styl a navíc kvalitní materiály i bezvadné zpracování. Naživo vypadá ještě lépe.
Interiér se nedá s tím minulým srovnat. Má styl a navíc kvalitní materiály i bezvadné zpracování. Naživo vypadá ještě lépe.
Autor: David Rajdl

Radši vpředu

Pokud jste četli naše testy nového golfu, možná vám přijde, že se opakujeme. Leon totiž stojí na shodném rozvoru, ani vnější rozměry a objem kufru se prakticky neliší. Co to znamená v praxi? Interiér je příjemně široký a potěší i nabídkou podélného místa. S výškou 178 cm se redaktor pohodlně usadí za volant a za ním zbude stejně vysokému cestujícímu před koleny ještě 14 cm. Navzdory nízké siluetě vozu jsme netrpěli ani v oblasti hlavy, což však nese jisté úskalí. Abychom neškrtali o strop, usadil nás seat nízko k podlaze, což není úplně pohodlné pro delší cesty. Vyšší cestující nebo starší lidé si zřejmě budou nervózně poposedat i při těch kratších. Něco za něco.

Nevybočuje

Proti minulé generaci si leon polepšil prostorem pro zavazadla, z 341 litrů narostl na 380 – shodně s golfem. Pro srovnání: delší octavia má 590 l.

Kufr se zvětšil z 341 na 380 l, shoduje se například s golfem a představuje lepší průměr třídy.
Kufr se zvětšil z 341 na 380 l, shoduje se například s golfem a představuje lepší průměr třídy.
Autor: David Rajdl
Zadní opěradla se pokládají na pevný sedák, počítejte tedy se schodem v podlaze, který seat na rozdíl od volkswagenu nevyrovnává dvojitou podlážkou. Za zmínku stojí skutečnost, že základní model 1.2 TSI Basis nemá opěradlo dělené a sklápí se vcelku. Sportovní střih karoserie a požadavek na její tuhost stojí za vyšší nákladovou hranou a menším vstupním otvorem.

MOTOR: Akurátní společník

Pod známým označením 1.4 TSI se skrývá nová generace přeplňované čtrnáctistovky s přímým vstřikem. Motor je nakloněný dozadu, dostal kratší hliníkový blok, rozvod řemenem, nový systém řízení teploty a výfukové svody integrované do hlavy válců, což pomáhá snížit spotřebu. Spaliny 

Přeplňovaný čtyřválec 1.4 TSI je v nové generaci úspornější – umí jezdit do 6 l
Přeplňovaný čtyřválec 1.4 TSI je v nové generaci úspornější – umí jezdit do 6 l
Autor: David Rajdl
jsou tak chlazeny vodou a při vyšší zátěži už je není nutné chladit vstřikem benzinu. Čtyřválec běží krásně sametově, skoro o něm nevíte. Když se roztančí do otáček, vydává sympaticky sportovní nakřáplý chrapot. Výkon 90 kW a točivý moment 200 N.m jsou na auto po dietě (zhublo až o 90 kg) hodnoty dostatečné, přesto nečekejte žádnou divočinu, že by vás snad leon kdovíjak zatlačil do sedaček. Moderní, emisím podřízená turba zatahují plynule, jako by nic. Skutečnou rychlost zjistíte až pohledem na tachometr. Spotřeba se plně podřídí vašemu jízdnímu stylu. Jste kliďas? Budete jezdit za 5,5 litru. Rádi šlápnete na plyn? Přiblížíte se k devíti. Střídáte často tempo? Pak uvidíte na displeji počítače nejvíce údaje mezi 6 a 7 l/100 km. Velmi dobrý výsledek.

JÍZDA: Sympaťák k pohledání

Seat si nás získal milým vystupováním. Řídí se lehce a přirozeně, přitom jak řízení, tak řazení můžeme za přesnost jen pochválit. Párkrát nám tam ale jednička nebo zpátečka nechtěla zapadnout s takovou samozřejmostí, jak jsme byli u seatů zvyklí. Pořád však hovoříme o výrazném nadprůměru.

Mezi kuželkami je Leon FR suverén. ESP nenechá přejít vlečenou nápravu do smyku.
Mezi kuželkami je Leon FR suverén. ESP nenechá přejít vlečenou nápravu do smyku.
Autor: David Rajdl
Testovaná verze FR umožňovala měnit účinek posilovače řízení ve stupních Normal a Sport, to samé platí pro odezvu motoru na povely plynu, kde lze navíc zvolit úsporný mód Eco. Základní specifikace je ale tak vyvážená, že jsme neměli potřebu nic měnit ani při ostřejším tempu. A tady opět nastanou nekonečné diskuse. Jak už jsme psali stokrát, koncern VW zavedl novou, úspornou strategii – vlečenou zadní nápravu pro většinu verzí, víceprvek pro ty špičkové. U každé značky nastavil hranici trochu jinde, v případě leonu se konstrukce láme ve 110 kW. Do této hodnoty včetně se uplatňuje jednodušší varianta, multilink tak dostanete jen k 1.8 TSI a silnějšímu dieselu 2.0 TDI, jenž dorazí později. A pak také ke čtyřkolce, která rozšíří paletu specifi kací. Řada lidí tento program a priori odsuzuje, jaká je ale realita?
Seat Leon 1.4 TSI FR
Seat Leon 1.4 TSI FR
Autor: Svět motorů

Panika není namístě

Opět připomínáme, že testovaný leon není typickým příkladem nejprodávanějšího modelu. Verze FR má sama o sobě sportovní podvozek, testovaný kus navíc dostal do vínku příplatková osmnáctipalcová kola. Výsledkem jsou výborné jízdní vlastnosti.

Krásná, ale nezdravá kombinace: sportovní podvozek a osmnáctipalcové obutí
Krásná, ale nezdravá kombinace: sportovní podvozek a osmnáctipalcové obutí
Autor: David Rajdl
Vyhýbací manévr mezi kuželkami zvládl seat tak snadno, až jsme se nestačili divit. V osmdesáti, kdy některá auta zběsile krotíme, se jen tak prosmýkl. A ve chvíli, kdy by měl zadní víceprvek chuť se sklouznout ve smyku, mu dá krátce a jemně přes prsty ESP. Vše proběhne hladce a rychle, výsledkem je prakticky čistý průjezd. Na okreskách nám podvozek dovolil velmi rychlé tempo. Kdo ale rád vodí auto na limitu, uzná, že by mu takový focus poskytl víc možností i radosti. Levnější konstrukce nápravy se odráží v přenosu nerovností přes obří kola do karoserie. Vlečená náprava a průměr kol 18 palců už vážně není zdravou kombinací. Především na dlažbě se karoserie rozvibruje a drnčí. Jinak je zpracování vozu perfektní, a dokonce i tlumení běžných nerovností nečekaně dobré. Použitá konstrukce zkrátka přenáší malé impulzy. Jakmile ale nerovnost přinutí tlumič pořádně se stlačit, začne vše fungovat, jak má. V řadě situací proto nebyl leon ani v takto ultimativní specifikaci prkenný a uskákaný jako někteří konkurenti s menším obutím. Přejedete ale ostrý výmol a spadly by vám brýle z nosu.

ZÁVĚR

Mezigeneračně udělal Seat Leon obrovský pokrok a zařadil se mezi nejpovedenější auta nižší střední třídy. Je krásný, má kvalitní a propracovaný interiér i dostatečně velký kufr. Vlečená zadní náprava nepůsobí obzvlášť u sportovní verze dobře, leon ale jezdí v drtivé většině situací výborně. Působí lehce, snadno se řídí, řízení a řazení jdou příkladem. Sportovní podvozek si příliš nerozumí s rozbitými silnicemi, doporučujeme zůstat u základního.

Seat Leon 1.4 TSI FR
Seat Leon 1.4 TSI FR
Autor: David Rajdl

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
01 / 2013Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte Sadu seker Avenberg!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851