Škoda Octavia 1.6 TDI DSG Elegance: Verze ideál?
Svět motorů testoval už prakticky všechny verze třetí generace octavie. Vznětová šestnáctistovka v kombinaci s dvouspojkou DSG se nám však vyhýbala. Doteď.
(více v čísle 34/13)Vznětová šestnáctistovka má v třetí generaci octavie usnadněnou pozici. Od top nafty – dvoulitru TDI s výkonem 110 kW – ji odděluje citelný šedesátitisícový schod, navíc ani s nejsilnější vznětovou motorizací zákazník nezíská kýžený bonus ve formě víceprvkové zadní nápravy. Kromě lepší dynamiky je tak jedinou viditelnou motivací ke koupi dvoulitru šestistupňová převodovka.
I tato výhoda vezme za své, když šestnáctistovku spojíte s dvouspojkovým automatem DSG. Volba je to více než doporučeníhodná, s manuálem totiž čtyřválec 1.6 TDI trpí chronickou neduživostí i ve verzi 77 kW, danou velmi dlouhými převody. Ano, chybí přece šestka. Se sedmero stupni je šestnáctistovka daleko živější a ochotnější předvést svých 250 N.m bez zdlouhavého otálení. Větší možnosti výběru převodů zkrátka uvolnily šestnáctistovce ruce.
Jednoznačným argumentem pro DSG je též spotřeba paliva, už podle údajů výrobce v porovnání s manuálem o tři deci nižší. Podle Škodovky bychom měli dosahovat průměru 3,9 l, což by se nám určitě líbilo, my jsme se však častěji blížili pětilitrovým hodnotám. I s tím jsme však byli stále velmi spokojeni. Méně už s nastavením podvozku, který je obecně ve verzi liftback náchylnější k přenosu vibrací a pazvuků od zadní nápravy než klidnější kombík. A spojení těžkého vznětového motoru s dalším závažím v podobě převodovky DSG už bylo pro jednoduché zadní zavěšení těžko řešitelným problémem. Cokoliv víc než šestnáctipalcové obutí by mělo být této verzi zapovězeno.
Jediné, co by mohlo stát v cestě DSG jako výhradní převodovce pro motor 1.6 TDI/77 kW, je cena dvouspojky. Za tu se totiž připlácí rovných padesát tisíc.