Chevrolet Camaro ZL1 AT: Doping povolený a žádoucí | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

11. 9. 2013

Chevrolet Camaro ZL1 AT: Doping povolený a žádoucí

Chevrolet Camaro ZL1 AT

Fotogalerie

18 fotografií

To není zemětřesení! To jen na mosteckém okruhu exkluzivně proháníme kompresorem dopovaný Chevrolet Camaro ZL1.

Objem ničím nenahradíš, říkají s oblibou Američané. Když zatouží po nášupu výkonu, jdou tou nejsnazší cestou: na pověstný obří objem nasadí obří kompresor. Jako v náklaďáku. Přesně takhle se zrodila silnější verze kultovního Chevroletu Camaro, která si říká stručně ZL1. Zní to jako označení nového Terminátora… 

Černobílý zájezd do Čech

Agentura Československý Motorsport přivezla do České republiky první dva exempláře tohoto druhu a Svět motorů se s jedním z nich exkluzivně svezl na mosteckém okruhu. Bílé a černé Camaro ZL1 budete potkávat na nejrůznějších sportovních akcích, a když budete mít trochu štěstí, projedete se třeba s Michalem Matějovským – mladým závodníkem, který nám americkou novinku představuje a zahřívá, než nám ji na pár ostrých okruhů půjčí. 

Na sedadle spolujezdce máme čas čerpat první postřehy a porovnávat je se základním atmosférickým camarem, které jsme testovali loni. 

Detaily neřeší 

Americky strohý interiér vypadá o poznání lépe, když přední část palubní desky pokryla červeně prošitá alcantara. Kvůli precizně vybroušeným hliníkovým čudlíkům a na vlas stejným spárám se obraťte na Němce. Do Ameriky se jezdí pro emoce, styl a železné svaly pod kapotou. Pokud přijmete zámořskou fi lozofi i jako fakt a uvědomíte si, že základní camaro stojí pod milion, přestanete celkem bez problémů řešit hodně laciné plasty, průmyslový design budíků nebo volant z opelu. Na druhou stranu všechno tu do sebe tak nějak zapadá a jako celek funguje. A zvenku vypadá camaro pořád tak skvěle. Přitom už se vyrábí pět let! Stejně se za ním každý otočí. Přinejmenším na české okresce, kterou si pro sebe usurpuje skoro v celé šířce.

Chevrolet Camaro ZL1 AT
Chevrolet Camaro ZL1 AT
Autor: Jiří Káš

Ve velkém stylu

Jdeme za volant. Že budeme řídit kompresorovou verzi, nám napovídají nejen nápisy na zádi a zapuštěné masce chladiče, ale také čtyři koncovky výfuku a hlavně karbonové nozdry na kapotě. A jaká technika že to dnes přihobluje mostecký asfalt? Vidlicový osmiválec o objemu 6,2 litru osazený mechanicky poháněným kompresorem Eaton. Benzin sem přitéká po kýblech, složitých rozvodových mechanizmů netřeba – chevy si vystačí se dvěma ventily na válec a z našeho pohledu prehistorickým rozvodem OHV. Přeplňování zvedlo výkon ze 432 koní na 580, točivý moment nově vrcholí hodnotou 754 N.m místo původních 569. Čelo se nám rosí, ale při pohledu na vysokou hmotnost kupé 1,9 tuny zase trochu osychá.

Poctivý americký motor ze staré školy: osm válců, objem 6,2 litru, dva ventily na válec a rozvod OHV. Ostrá verze ZL1 k tomu všemu dostala kompresor, který dýchá přes karbonovou žaluzii v kapotě. Výkon 580 koní doprovází skvostný zvuk.
Poctivý americký motor ze staré školy: osm válců, objem 6,2 litru, dva ventily na válec a rozvod OHV. Ostrá verze ZL1 k tomu všemu dostala kompresor, který dýchá přes karbonovou žaluzii v kapotě. Výkon 580 koní doprovází skvostný zvuk.
Autor: Jiří Káš

Čert vem čísla, to bublání po nastartování se člověku vypálí do mozku a přehrává se jako smyčka ještě večer před usnutím. 

V ruce držíme tentokrát volič automatu, ale navzdory zámořské pověsti se ZL1 dá koupit i s manuálem. K dispozici máme komfortní, sportovní a manuální režim řazení, několik módů nabízí i elektronicky řízené tlumiče a kontrolu trakce. Vrcholem je pak režim „vše vypnuto, vše natvrdo“. Pro maximálně efektivní akceleraci máme k dispozici fuknci launch control, tedy start pod plným plynem. 

Vyrážíme z boxů a okamžitě cítíme rozdíl proti loni testované základní verzi. Navzdory početnému stádu koní nejede nijak dramaticky, kompresor jako by auto polil živou vodou. Po čtyřech sekundách jedeme stovkou, reakce motoru jsou okamžité a naplňují očekávání. Dvě tuny jsou ale dvě tuny a v zatáčkách je cítíme v plné parádě. Je jasné, že tohle není vrcholový atlet, ale namakaný zápasník, který si zjednává respekt jinde a jinak. Mohutná síla, která nás tlačí do zad na výjezdu ze zatáčky, pochází v duchu americké tradice od zadních kol. Roztočit camaro v hodinách není nic složitého. Takže bacha! Chce to pevnou ruku, čistou stopu a klidnou mysl. Řízení není u ostré verze ZL1 tak rozbředlé, brzdy Brembo fungují lépe, pořád se ale pěkně nadřou.

Sestava ukazatelů před voličem převodovky působí dost laciným dojmem. Velká tlačítka patří programům ESP.
Sestava ukazatelů před voličem převodovky působí dost laciným dojmem. Velká tlačítka patří programům ESP.
Autor: Jiří Káš

Přichází dlouhá rovinka před poslední zatáčkou mosteckého okruhu a nejrychlejší camaro historie se může konečně rozparádit. Na hranici třístovky, která má být maximem ZL1, se dnes nepodíváme, ale podle tempa, jakým jsme byli vystřeleni na 200 km/h, tomu budeme věřit. 

Dokonale nedokonalé 

Říkáme to pořád. Preciznost, luxus ani „hodinářsky“ vypiplanou techniku v amerických sporťácích nehledejte. Jsou to drsní hulváti, kteří si vás svou neurvalostí buď získají, nebo odradí. S emocemi a stylem ale můžete počítat na sto procent. A pěkně ve velkém americkém pojetí. 

V Evropě se Camaro ZL1 oficiálně neprodává, nadšenci se musí vydat cestou individuálního dovozu. 

V Česku si ale můžete pořídit slabší atmosférickou verzi kupé i kabrioletu za ceny začínající těsně nad milionem korun. Pro zajímavost, když přepočítáme americkou cenu, vychází za mořem verze ZL1 na stejné peníze. Samozřejmě při dovozu počítejte s clem, daněmi a částkou za dopravu.

Chevrolet Camaro ZL1 AT
Chevrolet Camaro ZL1 AT
Autor: Jiří Káš

Technické údaje

MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Zážehový vidlicový osmiválec přeplňovaný kompresorem. Zdvihový objem 6162 cm3. Rozvod OHV, 2 ventily na válec. Výkon 432 kW při 6000 ot./min, točivý moment 754 N.m při 4200 ot./min. Pohon zadních kol. Šestistupňová
automatická převodovka. Nejvyšší rychlost 296 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 4,0 s.
Kombinovaná spotřeba 14,8 l/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2852 mm. Délka x šířka x výška 4836 x 1918 x 1376 mm. Provozní hmotnost 1869 kg. Objem palivové nádrže 72 l. Standardně litá kola s pneumatikami 285/35 ZR20 vpředu a 305/35 ZR20 vzadu.
Objem kufru 320 l
KONKURENTI 432 KW
BMW M6 4.4 V8/412 kW 3 282 500 Kč
Jaguar XKR-S 5.0 V8/404 kW 3 443 418 Kč
Mercedes-Benz CL 63 AMG/400 kW 4 289 450 Kč
TESTOVALI JSME
Chevrolet Camaro 6.2 V8 MT SM 28/12
Chevrolet Corvette ZR1 SM 18/12
HODNOCENÍ
+ Drsný vzhled
+ Síla a zvuk osmiválce
+ Cestovní komfort
- Vysoká hmotnost
- Laciný interiér
- Vysoká spotřeba

Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851