Škoda Octavia 1.2 TSI vs. Rapid 1.2 TSI. Rodinné vazby | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

2. 10. 2013

Škoda Octavia 1.2 TSI vs. Rapid 1.2 TSI. Rodinné vazby

Škoda Octavia 1.2 TSI vs. Škoda Rapid 1.2 TSI

Fotogalerie

16 fotografií

Octavii s rapidem bychom za sourozence neoznačili. Umí si být sice hodně podobní, spíš jde ale o bratrance. A to i tehdy, když je pohání „stejný“ motor 1.2 TSI.

(více v čísle 39/13)

Pro srovnání dvou liftbacků od Škodovky jsme tentokrát nezvolili šablonu klasického srovnávacího testu. Jedná se přece jenom o modely ze dvou různých tříd s jasně oddělenou skupinou zákazníků.

Určitě však nejsme jediní, koho napadlo, jak moc a v kterých oblastech se octavia s rapidem neshodnou. A kde naopak škodováci najdou společnou řeč. Ještě k uvozovkám u motoru. Zkušeným čtenářům Světa motorů netřeba vysvětlovat, ale pro jistotu – byť se stejným označením, výkonem i točivým momentem, dvanáctistovky TSI se konstrukčně významně liší.

Jedno-, nebo dvouvaječná?

Určitě už jste v běžném provozu potkali trojkovou octavii liftback s obyčejnými halogenovými světlomety a svítilnami bez LED diod. A také jste možná přemýšleli, jaké že to auto používá Škodovka ve svých propagačních materiálech a reklamách. Nejsme daleko k tomu říct, že octavia je takový méně hezký a hřmotnější rapid. Ten totiž dokáže s přímkami a jednoduchými plochami hospodařit elegantněji než narostlejší octavia. Zkrátka bez příplatkové optiky, litých kol a metalízy je výsledný dojem proti plakátu asi tak třetinový.

I uvnitř používají octavia a rapid vlastně stejné výrazové prostředky. Shodný základní koncept interiéru by jednoho až vedl k úvahám o přílišné unifikaci. Výše postavený z liftbacků však svoji pozici nakonec s převahou obhájí. Nabídne totiž daleko kvalitnější plasty, celkový velmi hodnotný výraz posune až někam ke střední třídě velký displej příplatkové navigace, dvoubarevná kombinace (u rapidu nově též možná) nebo modernější koncernové ovladače a tlačítka. Ač tedy v obou případech vrcholné specifikace Elegance a na fotkách dost podobné rysy, ve skutečnosti výsledek diametrálně jiný.

Největší rozdíl

Asi nebude dvakrát velkým překvapením, když za nejvíce polarizující oblast označíme prostor. Rapid se snaží přesvědčit nadprůměrnou štědrostí v podélném směru – vzadu jsme pro kolena naměřili 13 centimetrů. Octavia je přitom lepší o jediné číslo! Všude jinde však rozměrnější z liftbacků vyhrává s naprostým přehledem.

Rapid je citlivý hlavně na otázky ohledně šířky interiéru, kde se octavia právem vytahuje, respektive roztahuje. Zatímco v levnějším modelu musí přední pasažéři o loketní opěrku svádět nejednu bitvu na loket a na smrt, v octavii se spokojeně rozvalí. Rapid také nevidí rád, když se dozadu posadí někdo s výškou kolem 180 cm. To pak musí poslouchat stížnosti na minimum místa pro hlavu.

Vyčítat rapidu, že je jeho objem kufru o čtyřicet litrů menší, to bychom si tedy připadali hodně pedantsky. Vysoce převyšuje standard třídy malých vozů, do které rapid vlastně patří. Vždyť kromě kombíků patří v téhle skupině druhé místo Hondě Jazz s 337 litry. Octavia stejně tak ční z průměru nižší střední třídy, v níž dnes jen málokdo nabídne kufr větší než čtyři sta litrů. Když zádě škodovek otevřeme vedle sebe, netroufáme si říct, jestli těch čtyřicet litrů v praxi někdo pozná. Pánům konstruktérům se totiž povedlo i u rapidu zachovat metrovou šířku mezi podběhy. Zajímavá je ovšem i užitečná hmotnost octavie 625 kg, která si však vyžádala velmi tuhé naladění podvozku. Proto bohužel musíme napsat, že i přes…

… citelné zlepšení...

… je zadní náprava liftbacku Octavia stále trochu neklidná a na komfortu by klidně mohla ještě přidat. Proti testům z kraje své produkce se trojkový liftback znatelně polepšil hlavně v akustické izolaci rázů, pazvuků a nejrůznějších zvukových projevů skutečně ubylo. Problém s horší filtrací ostřejších nerovností však zůstává. Kritika se ale vztahuje hlavně na provedení se sedmnáctipalcovými litými koly, kterými Škodovka výhradně zásobuje své testovací vozy (s výjimkou verze RS, kde se uplatňují ještě větší rozměry). Přitom stačila několikakilometrová testovací jízda u prodejce, který se u předváděcích vozů spokojil s šestnáctipalcovými ráfky, a octavia byla jako vyměněná. Ano, menší kola v mohutném pozadí liftbacku nereprezentativně zapadají, na úroveň komfortu však mají vliv více než zásadní.

Rapid vyloženým vzorem pohodlí také není, v tomto směru se však citelně polepšil! On totiž nenápadně přepracoval naladění podvozku (viz minulé číslo), čímž se jízdní projev stal daleko plavnějším. Levnější charakter rapidu prozradí jen posilovač řízení, který nemá jiných ambicí než snižovat sílu nutnou k otáčení volantem. To octavia dokáže zprostředkovat na elektrický posilovač velmi živou a věrohodnou zpětnou vazbu. Pro škodovácké inženýry v tomto směru znovu jednoznačná pochvala!

Oba liftbacky je možné bez průtahů ocenit také za dokonale přesné a hladce pracující šestistupňové manuální převodovky. Tady rapid na svou celkově levnější techniku rozhodně neupozorňuje!

Mezi kuželkami jsme dávali větší šance menšímu, a tedy snad i hbitějšímu rapidu. On se ale nakonec ve vyhýbacímu manévru ukázal jako méně jistý borec. Přispělo k tomu jak zmíněné necitlivé řízení, tak i vláčnější nastavení podvozku, v jehož důsledku se úzký rapid při rychlé změně směru nakláněl více než na tlumičích utaženější octavia. Ta se předními koly umí do podkladu silněji zakousnout a skutečnou rychlost kymácením nezdůrazňuje.

Octavia také delší dobu vydrží bez zásahu stabilizace – ESC potom reaguje velmi smířlivě a decentně. Zato rapid se nechá uzemnit už v náznacích nestability.

Je to sice TSI...

… ale jak už jsme řekli, o stejnou pohonnou jednotku nejde. Zatímco rapid používá původní dvouventilovou verzi s rozvody poháněnými řetězem, trojková octavia se dočkala již nejnovější čtyřventilové konstrukce z řady EA 211, spoléhající na řemen. Novinka používá také výfukové svody integrované do hlavy válců, které mají přispívat ke snížení spotřeby paliva.

A v tomto parametru se opravdu ukázaly značné rozdíly. Co tím myslíme, když v tabulce naměřených hodnot uvádíme prakticky totožná čísla? Na našem měřeném okruhu se přeplňované čtyřválce TSI skutečně víceméně shodly, starší z motorů v sobě však obsahuje jistou pohyblivou složku. Abychom si rozuměli. Zatímco u octavie můžete brát výsledných 6,1 litru za jakýsi dlouhodobý průměr, který lze klidnou a vyrovnanou jízdou ještě snížit, u rapidu je o deci vyšší průměr vlastně shodou náhod. Původní TSI je totiž daleko citlivější na řidičský styl a aktuální podmínky. Umí šetřit podobně jako octavia za pět a pár deci k tomu, pak ale najedete na dálnici a šup tam minimálně sedmičku! K ní a kolikrát i výš ochotně spěchá také v městském provozu nebo při dynamičtější jízdě. Zkrátka citlivka. V porovnání pružného zrychlení se však starší TSI ukázalo jako jednoznačně svižnější. Na horším výsledku novějšího motoru se kromě vyšší hmotnosti octavie podílely také delší převody šestistupňového manuálu.

Jinak můžete dát mezi vlastnosti obou TSI v zásadě rovnítko. Naprosto plynulý zátah od snad nejnižších možných otáček, kultivovaný projev (zvuk v octavii nám přesto přišel o něco hrubější) a stejně hbitá reakce na přidání plynu.

Kdo je lepší?

Samozřejmě že octavia. O tom nikdo nepochybuje. Větší, modernější a luxusnější liftback těžko může v rapidu hledat rovnocenného soupeře. Ten však nakonec vlastně příjemně překvapil. Někdo by možná čekal, že octavia levnějšího „konkurenta“ vysloveně zesměšní. On ale ukázal, že je „jen“ levnější verzí sestřenice. A pozor, levnější. Nikoliv „vylevněnou“!

Octavia bodovala v oblastech, kde musela – v nabídce vnitřního prostoru, jízdních vlastnostech, možnostech příplatkové výbavy a daleko hodnotnějším dojmu z interiéru. Tady jí vzhledem k postavení v rámci modelové řady ani nic jiného než vítězství nezbývalo. Jenom si prosím nekupujte sedmnáctipalcová litá kola! Buďte rozumní, zůstaňte nejvýš u šestnáctek – a horší komfort odpružení nebudete octavii vyčítat! A rapidu už vůbec ne. Za jeho nově pohodlnější nastavení rozhodně palec nahoru!

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
39 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851