Dacia Logan MCV 1.5 dCi: Litrový výprodej | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

25. 10. 2013

Dacia Logan MCV 1.5 dCi: Litrový výprodej

Dacia Logan MCV 1.5 dCi/66 kW Arctica

Fotogalerie

15 fotografií

Nejlevnější kombi českého trhu, na které vám stačí necelých sto osmdesát tisíc. A odvezete si rovnou 573 litrů!

(více v čísle 42/13)

Logan MCV je historicky nejúspěšnější novodobou dacií českého trhu. Od roku 2007 se jej prodalo skoro osm tisíc! Novinka tak suverénní nejspíš nebude, vždyť jí v rámci značky v posledních letech vyrostla silná konkurence (Lodgy, osobní verze Dokkeru). Že se ale proti předchůdci posunula výrazně výš, o tom pochybovat nelze.

Za rezervu se připlácí 1500 korun.
Za rezervu se připlácí 1500 korun.
Autor: Jiří Pekárek

Stále levná...

… už ale ne tak okatě. Samozřejmě stále poznáte, že proti vám stojí levnější auto, nový Logan MCV by se však už mohl snad i líbit. Což samo o sobě můžeme brát v porovnání s minulou generací jako úspěch. Záď je sice stále dost mohutná a z jinak docela elegantního a vyváženého celku jakoby vyrůstá, argumentační síla 573 litrů však delší designové diskuse nepřipouští.

V interiéru je mezigenerační odstup daleko výraznější. Přístrojová deska novinky zachovává jednoduché tvary, testovaná nejvyšší specifikace Arctica se však pustila i do pokusů o dekorativní prvky – viz středový panel a jeho plast v kontrastní lesklé barvě. A musíme uznat, že se Dacii opravdu daří navodit daleko příjemnější a hlavně hodnotnější atmosféru. Dokonce bychom řekli, že se novému Loganu MCV v tomto směru vede velmi podobně jako aktuálnímu Cliu Grandtour. Nemůžeme si pomoct, ale hierarchicky vyšší postavení malého renaultu se na provedení přístrojovky prakticky neprojevuje. Loganu nahrává také použití některých stejných ovladačů, shoduje se i displej navigace.

Přístrojová deska nakonec vypadá docela hodnotně. V porovnání s předchůdcem skok o několik generací. Jednoduché přístroje se výborně čtou, choromované rámečky působí vkusně. Stejně tak i dekor rámující středový panel, příplatková navigace přijde jenom na 6500 Kč. Ovládání elektrických předních oken najdeme pod regulací ventilace. Tlačítka nejsou po ruce a rozhodně by mohla být větší.
Přístrojová deska nakonec vypadá docela hodnotně. V porovnání s předchůdcem skok o několik generací. Jednoduché přístroje se výborně čtou, choromované rámečky působí vkusně. Stejně tak i dekor rámující středový panel, příplatková navigace přijde jenom na 6500 Kč. Ovládání elektrických předních oken najdeme pod regulací ventilace. Tlačítka nejsou po ruce a rozhodně by mohla být větší.
Autor: Jiří Pekárek

Jeden vpravdě lowcostový detail si však do loganu cestičku našel. Příplatková loketní opěrka (+2500 Kč) vypadá spíš jako dílo průměrně šikovného kutila než položka z oficiálního ceníku. Nejde jen o materiál a zpracování. Problematická je i funkčnost – opěrku buď odklopíte, nebo používáte, pak se ale musíte smířit s jedinou, a to dost vysokou polohou. Žádný další mezistupeň není k dispozici.

Zůstal i ergonomický nedostatek v podobě elektrického ovládání předních oken umístěného na středovém panelu. Zadní okna zase svá tlačítka schovala k podlaze v prostoru mezi předními sedačkami.

Pozor na hlavu!

Vábničku v podobě základního objemu 573 litrů jsme zmínili několikrát, teď si nejcharakterističtější rys Loganu MCV rozebereme podrobněji.

Pamětníci minulé generace si jistě všimnou, že se ke všem těm litrům dostává u novinky normálně, tedy prostřednictvím klasických pátých dveří. Starší provedení, které muselo sloužit také coby čistě užitkový typ, vybavili u Dacie dodávkovitými dělenými dveřmi. Pro každodenní rodinné používání je samozřejmě nové řešení lepší. Kdo by se pořád otravoval s rozpůlenými dveřmi…

Opěrka by mohla jít vysunout výš, nad hlavou je však místa dost i pro redaktora vysokého 180 cm. Velice solidní mezera zůstala i pro kolena.
Opěrka by mohla jít vysunout výš, nad hlavou je však místa dost i pro redaktora vysokého 180 cm. Velice solidní mezera zůstala i pro kolena.
Autor: Jiří Pekárek

Ty jednodílné by se však měly vyklápět výš. Už redaktor vzrostlý na nijak závratných 180 cm musel dávat pozor na hlavu. A velký! Svou lysinu by totiž opřel o trčící zámek, což by se na jeho rozpoložení projevilo velmi podstatně. Naopak nízko položená nákladová hrana (necelých 60 cm) je rozhodně důvodem k dobré náladě. 

Potěší také pravidelný tvar. Při ukládání zavazadel však dobře zvažte, jaký kufřík nebo tašku uložíte za pravý podběh. Výklenek totiž Dacia využila pro hever a další povinnou výbavu, vždy však s ostrými hranami a bez jakéhokoliv krytu. Konfrontace s papírovou taškou naplněnou čerstvě nakoupenými svršky může mít fatální následky!

Řazení by sneslo přesněji vymezené dráhy.
Řazení by sneslo přesněji vymezené dráhy.
Autor: Jiří Pekárek

Chválíme také poctivou roletku, která naštěstí nepřipomíná kus hadru jako u dusteru. U opěradel zadních sedaček navíc najdete odkládací poličkou. Sice hodně mělkou, i tak tuto clever snahu vítáme!

Logan MCV nezapomněl ani na sklopná opěradla, dělená už od základní výbavy Access. Sedák však zůstává jednolitý i v nejvyšší verzi Arctica.

Vznětové úspory

Nejdražší provedení Arctica doplnila u prvního českého testu vrcholná motorizace – vznětová patnáctistovka dCi s výkonem 66 kW. I takto disponovaný Logan MCV však třísettisícovou hranici atakuje jen nesměle, vždyť se prodává od 284 900 Kč.

U nafty dci bude pro zákazníka Dacie určitě nejpodstatnější, že jezdí opravdu velice úsporně. Kombinovaným slibem 3,8 litru nás sice logan nezarmoutil, nicméně realitě se lehce vzdálil. Ale ne dramaticky – i po Praze jsme se udrželi pod pěti litry, za čtyři a půl jsme jezdili za městem. Na pohodu, vysloveně na spotřebu však ne.

Přední sedačky rozměrově neohromí, centimetry nám však vysloveně nechyběly na sedáku ani opěradle.
Přední sedačky rozměrově neohromí, centimetry nám však vysloveně nechyběly na sedáku ani opěradle.
Autor: Jiří Pekárek

Klidnému stylu bez větších newtonmetrových přeskoků jde nějakou dobu naproti i charakter vznětové patnáctistovky. Malý čtyřválec dCi kdysi vynikal obrovskou turbodírou, dnes je už zátah v oblasti kolem sedmnácti set otáček pozvolnější. Jen je občas problém se k této hranici dopracovat. Respektive chce to zvyk, abyste se naučili neřadit výš příliš brzo. Převody jsou totiž hodně dlouhé a přechody mezi nimi značné. Přeřadíte dřív - a najednou jste hluboko pod nástupem maximálního točivého momentu. Logan se najednou ke zrychlování nemá a ikonka v přístrojích řidiče okamžitě nabádá, aby podřadil.

Dacia Logan MCV 1.5 dCi/66 kW Arctica
Dacia Logan MCV 1.5 dCi/66 kW Arctica
Autor: Jiří Pekárek

A to není úkon, který by nám dělal zrovna radost. Dráhy jsou sice krátké, dvakrát přesné však ne. Řazení jde navíc dost ztuha.

Kde jsou díry?

Najet na nerovnost v Loganu MCV, to je vám skoro požitek! Nebo zpomalovací práh. Zatímco ostatní řidiči málem řadili jedničku, aby si nepřekousli jazyk, my jsme v dacii retardér profrčeli čtyřicítkou. A nestalo se vůbec nic. Podvozek dimenzovaný na daleko složitější podmínky betonový zpomalovač pozřel a logan jen tak lehce nadskočil.

Jízda v dacii má vůbec zvláštní kouzlo. Nechopte nás špatně, ale loganu vám není tak nějak líto. Když si představíte všechny ty rumunské, ruské a africké cesty, na kterých se musí pohybovat, přijde vám, že i nejrozbitější českou silnicí loganu vlastně prospíváte. Když se potom sami přesvědčíte, že ani výmol, před nímž zpomaluje traktor, zavěšení vyrobené nejspíš z traverzy nerozhodí… Přestanete kličkovat mezi výmoly i vy. Rázy se občas přenášejí jen do řízení, to už ale logan musí najet na otevřený kanál.

Větší kapsa by byla lepší.
Větší kapsa by byla lepší.
Autor: Jiří Pekárek

Velice poddajné naladění logicky přinese v zatáčkách větší náklony, stabilitě nepomáhá ani mohutná záď. Jízdní vlastnosti ale řidiči nikdy nepřipraví nic nečekáno. Logan se zkrátka nakloní, a než začne být nedotáčivý, ozve se stabilizace. Naštěstí dodávaná v základu i u nejlevnějšího provedení Access.

Splní, co slíbí

Na novém Loganu MCV by se chyby hledaly docela snadno. Interiér sice druhá generace hodně pozvedla, lacinější detaily se však stále najdou, nedostatků se nevyvarovala ani ergonomie. V rohu zavazadlového prostoru vyčnívá ničím nekrytý hever, páté dveře se vyklápějí nízko, sedák je vždy nedělený, nepřesné řazení pracuje s velmi dlouhými převody…

Nečekané: Kapotu podpírá plynokapalinová vzpěra.
Nečekané: Kapotu podpírá plynokapalinová vzpěra.
Autor: Jiří Pekárek

Prakticky všechny tyto nedostatky však vyplývají z podstaty věci. Kdyby jich nebylo, neprodával by se logan od 179 900 Kč. A hlavně se docela snadno hledají i pozitiva: objemný kufr, prostorný interiér, velmi komfortní podvozek a úsporný motor. S Loganem MCV vás nikdy dítko nebude prosit, abyste zastavili přímo před vchodem do školky. Vy však zase povedenému synátorovi nebudete hubovat za to, že vzadu rozsypal bramborové lupínky. Logan MCV není modelka, ale služebník!

Plných 573 litrů.
Plných 573 litrů.
Autor: Jiří Pekárek

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
42 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851