Volkswagen Golf GTD: Příběh hodinek
Cenový rozdíl mezi obyčejným Golfem TDI a ikonickou verzí GTD by stačil na pořízení hodně luxusního chronografu. Je to náhoda?
(více v čísle 43/13)Spojení silného dieselu a hýčkavě bohaté výbavy nabízí Volkswagen Golf od pradávna. První GTD se objevilo v roce 1987 a nástup motorů TDI v devadesátých letech tuto kombinaci značně zatraktivnil.
Už v té době však byla snobsky drahá a ani nejnovější vydání se této tradice nezřeklo. Nejsilnější z obyčejných turbodieselových golfů má výkon 110 kW, točivý moment 350 N.m a ve výbavě Highline stojí 544 900 Kč. Pro GTD zůstává exkluzivně vyhrazený silnější dvoulitr vyladěný na 135 kW a 380 N.m. Spolu s ním dostaneme snížený podvozek, originální oplastování i design kol a sportovní dekory v kabině. Za to vše chtějí ve Wolfsburgu o sto tisíc víc. To je fi lozofi cky podobná investice jako luxusní hodinky: nemusíte kolem sebe dělat žádný velký cirkus, ale zasvěcení poznají, že na to máte.
Motor je nápadně silnější než ve verzi 110 kW, podání výkonu je ale uhlazené a připomíná spíš startující airbus. V souladu s dnešními ekologickými rozjezdy se toho nad volnoběhem moc neděje, od 1700 otáček nastupující vlna točivého momentu ale polevuje až kolem 3500 ot./min a díky dlouhým převodům se na ní lze vozit opojně dlouho. Což je spíš pohodově příjemné než sportovní.
Ani atletické kličkování serpentinami GTD úplně nesedne. I když má nový golf nižší karoserii, širší rozchod a shodil přes padesát kilo, jedna fyzikální zákonitost paradoxně pracuje proti němu: v nižší celkové hmotnosti víc vyniká váha dieselového motoru před nápravou. Proti benzinovému GTI činí rozdíl poctivých 26 kg, a to už nijak zamaskovat nelze. Při prudších manévrech a v utahujících zákrutách se příď sune ven a k odhalení silných stránek vozu je třeba hledat jiné příležitosti.
To hlavní Golf GTD předvede na otevřené silnici první třídy. Za poklidného brumlání sviští krajinou, kolony dodávek a náklaďáků předjíždí na pošimrání plynu a do zatáček nemusí zpomalovat. Silnice by však pokud možno měla mít hladký povrch. Tlumiče jsou hodně utažené, auto hbitě kopíruje každou záplatu na asfaltu a odskakování kol absolutně neexistuje. V tom jediném smyslu GTD opravdu umožňuje ostrou sportovní jízdu. Nevýhodou je, že když chceme zvolnit nebo se vrátit domů po dálnici, motokárové kmitání karoserie nezmizí. Zmírnit by je částečně mohly aktivní tlumiče DCC, jejichž komfortní mód našponované pohyby uvolní.
Mezi tak důrazně utaženým podvozkem a dálkařským talentem silného dieselu sice panuje rozpor, ale vzhledem k ceně je zbytečné se jím zabývat. Pro dálniční letce je obyčejný golf se 110 kW rychlý dost, a kdyby někdo opravdu chtěl, sportovní podvozek si k němu dokoupí za dvacet tisíc. Kouzlo tkví právě v těch originálních kolech, spoilerech a sedadlech, která říkají „mám na to“. A můžeme potvrdit, že to funguje. V ulicích města přitahoval spiklenecké pohledy nejen Golf GTD, ale i my sami. Kdykoli jsme vystoupili, všichni se nám dívali na hodinky.