Škoda Rapid Spaceback: Ten správný rapid? | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

8. 11. 2013

Škoda Rapid Spaceback: Ten správný rapid?

Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI/63 kW

Fotogalerie

18 fotografií

Liftbacku Škoda Rapid přibyl velmi zajímavý sourozenec, hatchback s názvem Spaceback. Bude pro českého zákazníka větším lákadlem?

Novinku jsme prolezli ve Frankfurtu, potom poprvé řádně projeli v Itálii a teď Svět motorů přináší první český test. Vybrali jsme verzi, která bude mít největší potenciál – slabší verzi přeplňovaného zážehového čtyřválce s výkonem 63 kW.

Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI/63 kW
Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI/63 kW
Autor: David Rajdl

DOJEM

Rozhodně hezčí

Pamatujete si, jak jsme ve srovnávacím testu rapidu s octavií z letošního čísla 39 označili za celkově vyváženější levnější ze škodovek? Rapid podle nás na kompaktnějším prostoru dokáže jednoduché linie prodat lépe než v některých místech už dost mohutná octavia. A spaceback, o osmnáct centimetrů kratší než liftback, budeme chválit ještě víc. Škodováckým designérům se povedlo useknout zadek natolik přirozeně, až spaceback vypadá, že tu byl odjakživa. Že nevznikl jako derivát původního modelu, ale narodil se současně s liftbackem. Obě karosářské verze k sobě patří jak jednovaječná dvojčata. Ovšem s tím, že jedno z nich je hezčí. My s jistotou ukážeme na spaceback. Starší z rapidů totiž přece jenom nedokáže skrýt vrozený nedostatek v podobě úzké karoserie, linie kratšího hatchbacku jsou k této disproporci vstřícnější.

Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI/63 kW
Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI/63 kW
Autor: David Rajdl

Uvnitř jsme samozřejmě nejdřív narazili na známé tvary rapidu. A vlastně i octavie. Potom jsme si však všimli nových dekorů, které s přístrojovou deskou hezky zatočily. Z původního černého monolitu se rapid vyšvihl směrem k původně daleko hodnotnější a luxusnější octavii. Teď už je octavia jenom hodnotnější a luxusnější.

Vlastně ani nevadí, že plasty zůstaly výhradně tvrdé. Nové kontrastní lišty dojem z interiéru zásadně pozvedly. A poznámka – zkrášlující komponenty si můžete dopřát i do liftbacku.

První rapidy neměly elektrické ovládání zadních oken od řidiče. Naštěstí minulost.
První rapidy neměly elektrické ovládání zadních oken od řidiče. Naštěstí minulost.
Autor: David Rajdl

PROSTOR A POHODLÍ

S jedním rozdílem

Nabídkou podélných centimetrů a na šířku se spaceback s liftbackem logicky shoduje. Platí tedy velká pochvala pro nadstandardní mezeru před koleny zadního pasažéra – 180 cm vysoký redaktor si po přesednutí za sebe užíval velmi pohodlných patnáct čísel.

Za šířku však už chválit nemůžeme. Užší karoserie se samozřejmě spacebacku nevyhnula, souboje o loketní opěrku budou probíhat hlavně na předních sedačkách naprosto pravidelně. Vzadu zase můžete v klidu nechat plavat příplatek 1000 Kč za třetí hlavovou opěrku. Tři dospělí se sice dozadu nakonec posadí, takový pokus má však parametry snahy o vytvoření rekordu v obsaditelnosti. O pohodlí můžeme mluvit maximálně ve spojení se dvěma zadními pasažéry. Jeden důležitý rozdíl jsme však ve spacebacku zaznamenali. Pravidelný čtenář v tuto chvíli jistě sám doplní, že jde o prostor pro hlavu vzadu. Zatímco střecha liftbacku se nemilosrdně svažuje a průměrně vzrostlý chlap hlavu spíš než o opěrku uloží do čalounění stropu. Ve spacebacku jsme ale naměřili pro našeho redaktorka-fi guranta (stále je řeč o Machalovi s výškou 180 cm) poctivých devět centimetrů! Tento parametr by pro nás byl daleko víc určující než základní objem zavazadlového prostoru. Argument o tom, že spaceback zaostává za liftbackem o 135 litrů, nevyvrátíme, to je zkrátka fakt. Nicméně si troufneme tvrdit, že i 415 litrů spacebacku je hodnotou více než dostatečnou. A kdo potřebuje mermomocí víc, měl by se zamyslet, jestli toho s sebou náhodou nevláčí zbytečně moc. U spacebacku potěšila i nižší nakládací hrana. Zatímco v liftbacku musí igelitka s nákupem překonat výšku 72 cm, spaceback je zemi o šest čísel blíž. A dokonce nabídne i širší vstup do kufru! Na výšku vzhledem ke koncepci liftback o hodně vede. O dobrých dvacet centimetrů.

Řidič má jediný problém – jak si pro sebe uzurpovat loketní opěrku, na kterou si bude dělat nárok i příliš blízko sedící spolujezdec. Podobná bitka se může odehrát i vzadu, na rozdíl od liftbacku jsme si ve spacebacku užívali luxusní prostor pro hlavu.
Řidič má jediný problém – jak si pro sebe uzurpovat loketní opěrku, na kterou si bude dělat nárok i příliš blízko sedící spolujezdec. Podobná bitka se může odehrát i vzadu, na rozdíl od liftbacku jsme si ve spacebacku užívali luxusní prostor pro hlavu.
Autor: David Rajdl

CENA A VÝBAVA

Rapid Spaceback sice do světa svítí se základní cenovkou 269 900 Kč za tříválec MPI, tato částka je však podmíněna využitím leasingu. A právě tato forma fi nancování hraje v ceníku Škody Rapid Spaceback ústřední roli. Rozhodnete-li se totiž pro leasing, dostanete kromě nižší ceny také lepší výbavu. Předvedeme si to na příkladu testované verze se slabší dvanáctistovkou TSI. Ta se za hotové prodává jako holobrádek od 302 900 Kč, leasingová specifi kace Fresh Active přitom přijde na 284 900 Kč. A nabídne k dobru klimatizaci, rádio, mlhovky, patnáctipalcová kola i tónovaná skla. Ono se vůbec dá zevšeobecnit tvrzení, že rapid za hotové je v nižších verzích dost chudobka. Aby splnil požadavky Světa motorů na vůz nižší střední třídy, museli jsme sáhnout až po nejvyšší neleasingové specifi kaci Elegance. A takový Rapid Spaceback 1.2 TSI/63 kW už stojí 362 900 Kč.

MOTOR

Potřebujete víc?

Už u liftbacku jsme si několikrát vyzkoušeli, že slabší z nabízených dvanáctistovek TSI by pro většinu zákazníku mohla být ta pravá. Tříválec MPI vidíme spíš jako důchodcovskou motorizaci, čtyřválec 1.2 TSI/63 kW však zvládne i rodinu včetně občasných dálničních přesunů.

Dynamiku a pružnost ovlivňují spíš než kilowatty a newtonmetry dlouhé převody pětistupňového manuálu. Na první tři stupně zrychluje Rapid Spaceback ještě velice slušně, na čtvrtý už jen slušně a pětka… Tu berte jako rychloběh, k výraznějšímu zátahu motor donutit nedokáže.

Vybavena šestistupňovým ústrojím by dvanáctistovka TSI podávala nadstandardní výkony i se 63 kW, takto trochu trpí dlouhými převody. Na pětku se spacebacku už moc nechce.
Vybavena šestistupňovým ústrojím by dvanáctistovka TSI podávala nadstandardní výkony i se 63 kW, takto trochu trpí dlouhými převody. Na pětku se spacebacku už moc nechce.
Autor: David Rajdl

Nic z výše popsaného by nás však nemotivovalo k tomu, abychom napsali, že silnější verze je vysloveně potřeba. Příplatek minimálně dvacet tisíc za 77 kW může za nutný považovat snad jen čtyřčlenná rodina, která hodlá v plném obsazení a vybavena dovolenkovými zavazadly pravidelně brázdit dálnice. Podobné využití není slabší dvanáctistovce zcela vlastní, potud však většinu úkolů zvládá v pohodě. A s rozumnou spotřebou kolem šesti litrů. K extrému 8,4 litru jsme se dostali jen dálnici, kde s sebou spaceback vláčel kromě čtyřčlenné posádky ještě nějaký ten kufr.

Vybavena šestistupňovým ústrojím by dvanáctistovka TSI podávala nadstandardní výkony i se 63 kW, takto trochu trpí dlouhými převody. Na pětku se spacebacku už moc nechce.
Vybavena šestistupňovým ústrojím by dvanáctistovka TSI podávala nadstandardní výkony i se 63 kW, takto trochu trpí dlouhými převody. Na pětku se spacebacku už moc nechce.
Autor: David Rajdl

JÍZDA

Pohodlnější, tužší

Už v posledním testu rapidu liftback z letošního čísla 39 jsme zaregistrovali změnu na nastavení podvozku. Změnu směrem ke komfortnějšímu charakteru. Liftback se k této modifi kaci musel dopracovat, později uvedený spaceback jezdí s pohodlnější konfi gurací od začátku. A že je to opravdu citelná změna, o tom jsme psali už ve zmíněném čísle 39. Tlumení nerovností – i těch velmi výrazných – se nyní děje v daleko snesitelnějším režimu. Kde původní rapid nespokojeně poskakoval a mlátil, tam vydá spaceback jen tlumenou odezvu. Podle nás ještě tlumenější než liftback vybavený stejnou specifi kací podvozku. Spaceback totiž profi tuje z tužší karoserie, delší z rapidů se musí vypořádat s rozměrnou výklopnou stěnou, zasahující až do střechy.

Spaceback by se nakláněl víc, stabilizace však škodovku dál nepustí. Řízení je hodně lehké, na nerovnostech potěší komfortnější projev než u prvních liftbacků.
Spaceback by se nakláněl víc, stabilizace však škodovku dál nepustí. Řízení je hodně lehké, na nerovnostech potěší komfortnější projev než u prvních liftbacků.
Autor: David Rajdl

Poddajnější nastavení s sebou samozřejmě nese větší náklony v zatáčkách, spaceback však nijak zvlášť nezaklekává. Zkrátka se ke straně nahne o něco víc než liftback na původních tvrdých tlumičích. Stabilizace je však nastavena natolik pedantsky, že spacebacku povolí vlastně jen první fázi náklonu. Řidič sice v tu chvíli ví, že k limitům auta je ještě hodně daleko, ESC se ale obměkčit nedá.

Interiér obou rapidů mohou nově zkrášlovat výraznější dekory. V našem případě měl čistě bílou barvu, kterou za nejpovedenější nepovažujeme. Najdou se určitě hodnotněji působící kombinace. Složení přístrojovky kompletně z tvrdých plastů nám nevadí.
Interiér obou rapidů mohou nově zkrášlovat výraznější dekory. V našem případě měl čistě bílou barvu, kterou za nejpovedenější nepovažujeme. Najdou se určitě hodnotněji působící kombinace. Složení přístrojovky kompletně z tvrdých plastů nám nevadí.
Autor: David Rajdl

ZÁVĚR

Spaceback, to je podle nás ten správný rapid. Liftbacku zůstává jediná objektivně silnější disciplína – zavazadlový prostor s objemem 550 litrů. Nakolik je tato vlastnost rozhodující, necháme na zákazníkovi. My bychom ale jednoznačně ukázali na spaceback, který je díky tužší karoserii klidnější a nabídne víc místa pro hlavu zadních pasažérů. A nejspíš se všichni shodneme na tom, že i líp vypadá. Rapid je spaceback!

Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI/63 kW
Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI/63 kW
Autor: David Rajdl

 

 

Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851