Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI Comfortline a 2.0 TDI 4Motion Highline: Když si koupi musíte odůvodnit | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI Comfortline a 2.0 TDI 4Motion Highline: Když si koupi musíte odůvodnit

Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI Comfortline a 2.0 TDI 4Motion Highline

Fotogalerie

12 fotografií

Nejlevnější i nejdražší kombíkový golf vypadají tradičně skoro stejně. Výrobce nemá potřebu zesměšňovat šetřivé zákazníky nelakovanými zrcátky. Úspory jsou skryté.

(více v čísle 45/13)

Ke koupi nejlevnějšího golfu musíte mít pádný důvod nebo silné emocionální hnutí. Pokud byste totiž věc vzali jen rozumem, budete možná těžko hledat argumenty sami před sebou. Ve srovnání s konkurencí je toto německé kombi vždy o něco dražší a subjektivní dojem bytelnosti jen obtížně vyčíslíte. K tomu se na něm projevily některé nepopulární kroky ke snížení ceny – malý motor dohánějící výkon přeplňováním, ale hlavně vlečená náprava vzadu. Jenže jsou tyto dva důvody skutečně takovou překážkou?

Dvouzónová klimatizace a rádio s dotykovým displejem v základu? Vyšší cenu se snaží golf zdatně vyvažovat.
Dvouzónová klimatizace a rádio s dotykovým displejem v základu? Vyšší cenu se snaží golf zdatně vyvažovat.
Autor: Jiří Káš

Motor alias důvod č. 1

Jestli vám někdo bude tvrdit, že by si pořídil kombíkový golf jedině s dieselem, asi současnou benzinovou verzí nikdy nejel. Dávno pryč jsou doby, kdy byl golf s atmosférickým dieselem prakticky jiným autem, než když mu pod kapotou chrochtalo vysněné „tédéíčko“. Pružnost a celkové chování auta s dieselem bylo zkrátka příjemnější.

Nejnovější, pátá generace spojky Haldex šetří hmotnost vynecháním tlakového zásobníku. O vzorně plynulé reakce se stará rychlejší hydraulické čerpadlo.
Nejnovější, pátá generace spojky Haldex šetří hmotnost vynecháním tlakového zásobníku. O vzorně plynulé reakce se stará rychlejší hydraulické čerpadlo.
Autor: Jiří Káš

Jenže dnes už jsou turbem dopované všechny motory. Starost o pružnost proto není namístě. A spotřeba? Vznětová šestnáctistovka dávno není s filtrem pevných částic až tak úsporná, jak se tváří. Ve finále proto jezdíte s agregáty 1.6 TDI/ /77 kW i 1.2 TSI/77 kW shodně za šest litrů na sto kilometrů.

My tak těžko hledáme důvody připlácet si ve stejné výbavě 50 000 Kč za naftu. Pokud nenajezdíte opravdu hodně, dává benzin pořád větší smysl.

Bude se kombi s dvanáctistovkou jen ploužit? Ani náhodou, jezdí možná ještě lépe než někdejší atmosférická šestnáctistovka, kterou měla vystřídat.
Bude se kombi s dvanáctistovkou jen ploužit? Ani náhodou, jezdí možná ještě lépe než někdejší atmosférická šestnáctistovka, kterou měla vystřídat.
Autor: Jiří Káš

Za nás tedy zvedáme palec pro benzin. A klidně pro základní dvanáctistovku. My jsme jezdili se silnější verzí o výkonu 77 kW, která dává význam už jen tím, že se může kombinovat i s výbavou Comfortline. Základní stupeň Trendline je totiž fakt chudobka (jenže ač jen s plechovými koly, přesto má dvouzónovou automatickou klimatizaci). Zato sto pět koní výkonu u 1.2 TSI/77 kW stačí i pro slušné předjíždění. Jestliže ale často cestujete ve čtyřech, budete odkázáni jen na klidnou jízdu. Tady se projeví, že dvanáctistovka je na hraně.

Důvod č. 2 je vespod

Potíž je v tom, že všechny golfy do výkonu 90 kW mají pouze jednoduchou vlečenou zadní nápravu, zatímco dražší mají vzadu propracovanější víceprvkovou. Pokud teď namítáte, že se nic neděje, protože vlečená ramena měl i Golf IV a také jezdil, pak pozor! Komfort někdejších aut s vlečenou nápravou je totiž pryč, místo toho sem tam ucítíte zabouchání. U kombíku s dlouhou zádí ještě o něco větší než u hatchbacku. Nebo dokonce uslyšíte citelné rány, jaké byste od zbrusu nového auta rozhodně nečekali.

Než budete zaškrtávat v ceníku, rozmyslete si velikost kol. Komfortní svezení končí na rozměru šestnácti palců. Základní jsou jen patnáctipalcová.
Než budete zaškrtávat v ceníku, rozmyslete si velikost kol. Komfortní svezení končí na rozměru šestnácti palců. Základní jsou jen patnáctipalcová.
Autor: Jiří Káš

Nejlepší je samozřejmě dát na vlastní zkušenost, protože – ruku na srdce – při klidné jízdě po rovném povrchu to prostě nepoznáte. Takže pokud půjdete koupit levnější variantu golfu, nejdřív si před prodejnou vyhlédněte pořádný kanál nebo zpomalovací práh. A pak se posaďte i dozadu a jezděte sem tam. Jedině tak sami zjistíte, jestli má smysl připlácet si za víceprvkovou zadní nápravu v silnějších verzích. To je totiž prakticky jediná objektivní překážka k pořízení Golfu 1.2 TSI. A jestliže vám nevadí rozdíly v naladění podvozku ani po ostřejší testovací jízdě, pak se stesky zmlsaných novinářů nenechte odradit a klidně si 1.2 TSI kupte.

Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI Comfortline a 2.0 TDI 4Motion Highline
Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI Comfortline a 2.0 TDI 4Motion Highline
Autor: Jiří Káš

A teď z jiného soudku!

Někdo by mohl namítnout, že takto odlišné a polarizující varianty jednoho modelu ani nemá cenu porovnávat. A měl by samozřejmě pravdu. Kdo má peníze jen na jednu z nejzákladnějších verzí s dvanáctistovkou TSI, bude těžko brát dvoulitr TDI ve čtyřkolce jako alternativu. Přijde totiž na 629 900 Kč.

Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI Comfortline a 2.0 TDI 4Motion Highline
Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI Comfortline a 2.0 TDI 4Motion Highline
Autor: Jiří Káš

Nám jde ale o jinou věc. Po přesednutí z dvanáctistovky TDI nebo i šestnáctistovky TDI (tuto verzi si v některém z příštích čísel představíme podrobně) do vrcholné specifikace máte hmatatelný pocit, že řídíte opravdu úplně jiné auto. Za daleko komfortnějším a dospělejším projevem top Golfu Variant hledejme tolikrát propíranou modulární platformu MQB. V kratším Golfu Variant se sice jednoduchá zadní náprava chová slušněji než v mohutnější trojkové octavii (hlavně její A teď z jiného soudku! zvuková izolace je o řád lepší), rozdíl proti složitějšímu víceprvkovému řešení je však rozpoznatelný na první přejetí zpomalovacího prahu. Kde dvanáctistovka trochu nervózně poskočila, tam byl dvoulitr TDI způsobný jak anglický gentleman.

Za studena a na volnoběh běží dvoulitr hruběji, jinak je ale vzorně kultivovaný.
Za studena a na volnoběh běží dvoulitr hruběji, jinak je ale vzorně kultivovaný.
Autor: Jiří Káš

V začátcích dvojjediné platformy nám představitelé koncernu na zdraví svých dětí přísahali, že nikdo, ale opravdu vůbec nikdo nepozná při vyhýbacím manévru rozdíl mezi vlečenou a víceprvkovou zadní nápravou. S nadšením souhlasíme i nadále. Jen trochu citlivější pozadí však zaznamená, že s lepší nápravou drncá Golf Variant nějak míň… A vybaven pohonem jen předních kol lépe řadí. Speciální „čtyřkolkové“ šestistupňové ústrojí je sice přesné, v kulise ale znatelně zadrhává.

Řazení čtyřkolky není tak precizní, jak jsme zvyklí od verzí s předním pohonem.
Řazení čtyřkolky není tak precizní, jak jsme zvyklí od verzí s předním pohonem.
Autor: Jiří Káš

 

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
45 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851