Nová Škoda Yeti: Ve dvou stopách
Škodu Yeti nyní můžete mít ve dvou různých provedeních.
(více v čísle 46/13)První SUV v nabídce mladoboleslavské automobilky s názvem Yeti se prodává od roku 2009, takže ve výrobním programu ještě nějaký rok musí vydržet. Aby bylo stále konkurenceschopné, prošlo modernizací, zahrnující vzhledové i technické změny. Silueta vozu zůstala zachována, nová je přední i zadní část. Jejich design totiž navazuje na ostatní nové modely značky – maska chladiče je hranatější a logo už není na chromované horní liště, ale lakované části kapoty. Yeti dostal i hranaté hlavní světlomety, které opticky rozšiřují karoserii, a typické kulaté mlhovky se přesunuly do spodní části nárazníku a už mají ostré hrany. Yeti nyní může být vybaven také LED diodami pro denní svícení. Ty jsou uspořádány do proužku a získáte je pouze jako součást bixenonových světlometů. Diody mohou mít rovněž zadní světla, kde tvoří výrazné „C“.
Vybrat si směr
Největší novinkou jsou však dvě individuální designové linie – Yeti a Yeti Outdoor. První je určena pro pohyb ve městě, druhá se více hodí do terénu. Nejvýraznější rozdíl mezi těmito provedeními představují přední a zadní nárazníky. U provedení Outdoor jsou větší ochranné panely – tedy jejich atrapy. Ale Foto David Rajdl a Škoda Auto rozpoznat je lze i podle dalších znaků. Nové boční ochranné lišty nebo kryty prahů jsou u městské varianty lakované v barvě vozu, pro Yeti Outdoor jsou z černého plastu. Střešní nosič je u městské varianty nalakován černou, či stříbrnou barvou. Outdoor má střešní nosič buď celý černý, nebo stříbrný s matnými černě nalakovanými patkami, vnější zpětná zrcátka má vždy stříbrná.
Důležité je také říct, že za verzi Outdoor, která je v nabídce až od výbavového stupně Ambition, se připlácí 20 000 Kč. Ale dostanete s ní i další prvky, například paket pro špatné cesty, tažné zařízení, kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách, vyjímatelný vak Unibag, vyhřívané ostřikovače čelního skla, specifický design potahů sedadel, skla SunSet se zvýšeným stupněm tónování, kryty pedálů z ušlechtilé oceli a asistent rozjezdu do kopce – ten je ve standardu pro všechna provedení s automatickou převodovkou.
Nové technologie
Uvnitř už jsme tolik novinek nezaznamenali. Tvar palubní desky ani přístrojů se vůbec nezměnil. Také ovládání klimatizace nebo navigace už známe z minulé generace yetiho. Nezměnil se podle nás ani tvar sedadel, takže přední sedáky nám připadaly krátké. Zachována zůstala také druhá řada posuvných sedadel zvyšující variabilitu interiéru. Příjemný je i vyšší posaz a díky tomu dobrý výhled z vozu a přehled o dění kolem. Odhalili jsme jen nový tříramenný volant pocházející z aktuální generace octavie.
Yeti je ale prvním modelem značky, který může být na přání vybaven systémem Optical Parking Assistant se zadní parkovací kamerou v madle pátých dveří, přičemž obraz z ní je přenášen na displej rádia či navigace. Zadní kameru lze objednat ve spojení se zařízením Automatic Parking Assistant, které vyhledá podélné i příčné parkovací místo a poté do něj zajede bez zásahu řidiče. Novinku zvyšující komfort představuje také bezklíčkové odemykání vozu a startování tlačítkem.
Známá i nová spojení
Pro modernizovaný model Yeti připravila Škodovka celkem sedm motorů. Všechny dostanete u městské verze, pro outdoor se nepočítá s nejslabšími agregáty 1.2 TSI/77 kW a 1.6 TDI/77 kW. Některé verze můžete pořídit s pohonem předních kol – dokonce i variantu Outdoor. Jiné jsou s pohonem všech kol, které má nyní na starosti spojka Haldex páté generace. Přicházejí také nové kombinace motorů a převodovek, například po loňské novince 1.4 TSI/90 kW s ústrojím DSG se samočinného řazení dočká provedení 1.8 TSI 4x4, které je však proti manuální verzi o 6 kW slabší. Konstrukce podvozku je pro obě provedení shodná. Jen některé modely s předním pohonem mají světlou výšku sníženou na 155 mm, čímž se jejich celková výška zmenšila na 1671 mm.
Na silnici i v terénu
Nejdříve jsme vyzkoušeli předokolku 2.0 TDI/81 kW s mechanickou pětistupňovou převodovkou v městském provedení. Opět jsme si připomněli, jak příjemně se tímto autem jezdí, jak podvozek dobře tlumí nerovnosti a drží stopu v zatáčkách. Vyšší karoserie je trochu náchylnější na boční vítr, ale celkově zůstaly jízdní vlastnosti stejné – tedy velmi dobré. Trochu nás zklamaly brzdy, u nových škodovek jsme si již zvykli na rychlejší nástup. Na terénní trať jsme vzali verzi Outdoor se čtyřkolkou 2.0 TDI/125 kW. Rozjezdy na nezpevněném povrchu zvládl yeti bez prokluzů a poradil si i s brodem. Přestože světlá výška 180 cm není určena na přílišné terénní dovádění, s nastraženými překážkami si yeti poradil s naprostým přehledem – ale to pro nás nebylo ničím překvapujícím. Zejména když všem verzím Outdoor s pohonem všech kol zůstala funkce Off-road. Průchodnost terénem a stabilitu na silnici ale nyní zvyšuje také elektronická uzávěrka diferenciálu (EDS), kterou předchozí yeti neměl. Ta umožňuje zejména plynulý a komfortní rozjezd v případě povrchů s různou mírou adheze pod jednotlivými koly. Pokud se jedno z kol protočí, je systémem EDS cíleně přibrzděno. Tak se zajistí přenos síly na kolo s lepšími adhezními podmínkami.
Modernizovaný yeti se u nás začne ofi ciálně prodávat od ledna 2014, ale objednávky už dealeři přijímají nyní. Nejlevnější provedení Active 1.2 TSI/77 kW stojí 339 900 Kč, což je o rovných deset tisíc korun méně, než jste museli zaplatit za končící generaci. Outdoor pořídíte až s výbavou Ambition, s motorem 1.4 TSI/90 kW stojí 464 900 Kč. Pro obě stylistické verze jsou k dispozici také akční pakety Plus za zvýhodněnou cenu.