Aprilia Caponord 1200 Travel aDD: Dálky volají
Brutální motor, plná elektronická výbava, kufry a tempomat. Nová Aprilia Caponord se na cesty pořádně vybavila.
(více v čísle 46/13)Když si vzpomeneme na bestiální Aprilii Dorsoduro, ještě teď se nám ježí vlasy. Chuligánský vidlicový dvouválec se nám zapsal hluboko do mozkové kůry. Pro letošek transplantovali stejnou dvanáctistovku do cestovního endura Caponord.
Italská fešanda nás přivítala doširoka otevřenou náručí řídítek a nabídla pohodlné vysoké posezení v závětří manuálně nastavitelného plexi. Sedlo nám připadá optimální na středně dlouhé trasy, po pěti stovkách kilometrů naše prvotní nadšení opadlo.
Uchu lahodící dvouválec má nezměněných 96 kW a 118 N.m, momentová křivka je ale posunuta do nižších otáček a celkově motor působí přátelštějším dojmem. Nečekejte však jemnost čtyřválce. Při pomalé jízdě na první dva kvalty sebou caponord nervózně šije a dost často je potřeba mu k plynulé jízdě pomoci spojkou. Ta je hydraulická a docela tuhá.
Tlačítkem na řídítkách si můžeme vybrat jednu ze tří map řídicí jednotky a libovolně ji kombinovat s jedním ze tří režimů kontroly trakce – od přísné až po zcela vypnutou. Sílu motoru zkoušíme postupně: Rain, Touring a pak Sport. Volně přeloženo do češtiny: pohoda, normál, masakr. Rozdíl je vážně propastný, v módu Sport jede aprilka jako smyslů zbavená – a je úplně jedno, jestli jí na hřbet naložíte jen sebe nebo plnou polní. To podvozek takové věci řeší. V testované verzi Travel aDD (+55 000 Kč) máme totiž semiaktivní odpružení s elektronicky řízenými tlumiči vpředu i vzadu. Tlačítky na přístrojovém štítu můžeme před jízdou navolit počet cestujících a zavazadel, nebo nechat rozhodování na momentální úvaze elektroniky. Při dlouhých cestách pohodovým tempem jsme si libovali nad báječným komfortem, bylo znát, jak se tlumiče neustále přizpůsobovaly dané situaci. Jakmile jsme začali brát víc za plyn, začala být suverenita automatického režimu ohrožena. V táhlých obloucích měl podvozek tendenci strašit nás pohupováním. V tu chvíli se vyplatí přepnout tlumiče do tužšího módu a můžete pokračovat v krasojízdě.
Přestože jde o cesťák vážící 251 kg, v zatáčkách se s ním vyřádíte dosyta. Mimo asfalt se nám ale s aprilkou nějak nechtělo. A čím déle si italskou novinku prohlížíme, tím víc máme pocit, že s terénem moc nepočítá ani výrobce. Na koho tedy caponord míří? Především na cestovatele se sportovním srdcem, kteří to umějí v zatáčkách pořádně rozbalit.