Renault Koleos 2.0 dCi AT 4x4 Privilége: Želízko kousek od ohně | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

7. 1. 2014

Renault Koleos 2.0 dCi AT 4x4 Privilége: Želízko kousek od ohně

Renault Koleos 2.0 dCi AT 4x4 Privilége

Fotogalerie

11 fotografií

K úspěchu SUV kdysi stačila vysoká stavba a pohon všech kol. Dnes chceme i eleganci a kulturu, což jinak schopnému koleosu chybí.

(více v čísle 1/14)

Renault jede na vlně modernizací a faceliftů. Některé modely omlazuje víckrát po sobě, čímž dává trochu zapomenout na jejich zasloužilý věk. Koleos je na trhu šestým rokem a druhá vzhledová úprava, které se podrobil koncem minulého roku, naznačuje, že tu s námi ještě nějaký ten pátek pobude.

Podélný prostor vzadu není špatný, sedák je ale nízko a nepodepírá stehna.
Podélný prostor vzadu není špatný, sedák je ale nízko a nepodepírá stehna.
Autor: Jiří Káš

Ne tak drsně, prosím

Minulá optická kúra z roku 2011 částečně zmírnila pocitovou zavalitost karoserie a vdechla jí více citu pro detail. Doba ale v celkovém chápání pojmu SUV zase o něco pokročila a vedle dnešní Toyoty RAV4 vypadá koleos spíš lesnicky než staře. Vysoká stavba a postoj odhodlaný válcovat celá města se už dnes nenosí.

Hledali byste ovladač tempomatu zrovna tady?
Hledali byste ovladač tempomatu zrovna tady?
Autor: Jiří Káš

Nejnovější změny se dotkly jen tvaru masky chladiče, na níž se skví větší logo. Uvnitř se uvedením multimediálního systému R-Link změnil pouze panel rádia.

Interiér a vybavení Renaultu Koleos odrážejí jeho stáří nejvýrazněji. Spíše účelově řešenou palubní desku z hrubších materiálů nezdobí žádný elegantní prvek, některé ovladače jsou rozmístěné nelogicky (zejména vyhřívání sedadel zcela mimo zorné pole) a kontrola jiných funkcí se kvůli systému R-Link zdvojila (jas displeje se ovládá jinde než osvětlení hlavních přístrojů). Bez pokročilých internetových funkcí navíc R-Link žádnou výhodu nepřináší. Dohromady s kolísajícím výkonem topení a nemastně znějícím ozvučením Bose nepředstavuje ani nejlépe vybavený koleos příjemné místo k životu.
Interiér a vybavení Renaultu Koleos odrážejí jeho stáří nejvýrazněji. Spíše účelově řešenou palubní desku z hrubších materiálů nezdobí žádný elegantní prvek, některé ovladače jsou rozmístěné nelogicky (zejména vyhřívání sedadel zcela mimo zorné pole) a kontrola jiných funkcí se kvůli systému R-Link zdvojila (jas displeje se ovládá jinde než osvětlení hlavních přístrojů). Bez pokročilých internetových funkcí navíc R-Link žádnou výhodu nepřináší. Dohromady s kolísajícím výkonem topení a nemastně znějícím ozvučením Bose nepředstavuje ani nejlépe vybavený koleos příjemné místo k životu.
Autor: Jiří Káš

Drahý můj

Zřejmě nejvýrazněji se facelift dotkl ceníku. Před dvěma lety zkoušel Renault nalákat spořivější příznivce SUV na předokolku s chudší výbavou Expression za 499 900 Kč. Příliš jich neoslovil, a tak se dnes nabídka omezila na plně vystrojené verze s pohonem všech kol. Levnější Dynamique vyjde na 704 900 Kč, což nevypadá právě levně. Honda CR-V, Toyota RAV4 i Volkswagen Tiguan ale za stejné peníze nabízejí výbavu o stupeň nižší, případně i méně koní. O dvacet tisíc levněji dnes pořídíme základní Mitsubishi Outlander, neuvěřitelných sto tisíc bychom pak ušetřili pořízením Opelu Antara. To ovšem není náhoda – právě antaru spojuje s koleosem generační stáří i jisté povahové kompromisy.

Velký, ale ne všude

Tím hlavním je využití prostoru. Koleos sedí vysoko nad vozovkou, ale jeho střecha je v poměru k tomu nízká. Tím se vysvětluje hluboko u podlahy uložený zadní sedák, který nepodepírá stehna, a především velmi skromný oficiální objem kufru 450 litrů. Ten ale není třeba brát tak vážně. Horní plato skutečně leží o deset centimetrů níž než v Hondě CR-V, půdorys však odpovídá standardu třídy, což je mnohem důležitější. Crossovery jako Mitsubishi ASX mají zavazadelník podstatně kratší, což se při cestě na rodinnou dovolenou pozná rozhodně víc.

Ofi ciálně malý objem kufru klame, může za něj jen nízká poloha roletky. Délka a šířka odpovídají poměrům třídy, nakládání přes sklopný díl víka je ale nepraktické.
Ofi ciálně malý objem kufru klame, může za něj jen nízká poloha roletky. Délka a šířka odpovídají poměrům třídy, nakládání přes sklopný díl víka je ale nepraktické.
Autor: Jiří Káš

Těžko vysvětlitelnou kuriozitou koleosu bohužel zůstává dělené víko, přes jehož spodní část je do útrob kufru mizerný přístup.

Abychom ale jen nekritizovali, na šířku je kabina velmi prostorná a díky vysoké pozici nabízí koleos řidiči lepší výhled než někteří modernější konkurenti.

Funkční, ne však přitažlivá. Proti nejnovějším konkurentům vypadá kabina účelově.
Funkční, ne však přitažlivá. Proti nejnovějším konkurentům vypadá kabina účelově.
Autor: Jiří Káš

Pohled zespodu

Světlá výška 188 mm a krátké převisy by mohly naznačovat nadprůměrné terénní schopnosti. Vždyť modernější a uhlazenější konkurenti sedí až o 30 mm níž. Pohled pod vůz ale nadšení přibrzdí: zdaleka nejnižším bodem karoserie je fi ltr pevných částic. Vypadá to, že se s ním v původním návrhu vůbec nepočítalo (mimoevropské benzinové verze mají světlost 205 mm) a při jízdě po lesních cestách se zdá být poněkud na ráně. V terénu toho tedy koleos těžko zvládne víc než ostatní SUV.

Filtr pevných částic trčí pod podlahou a snižuje světlou výšku.
Filtr pevných částic trčí pod podlahou a snižuje světlou výšku.
Autor: Jiří Káš

Dva dny, na které během testu napadl sníh, ale prověřily dobré naladění pohonu 4x4. Plynulý rozjezd ani pomalé sjíždění zasněžené louky nedělalo vozu potíže a připínání zadní nápravy neomezovalo ovladatelnost.

Kinematicky zajímavá zadní náprava přispívá k agilnímu chování na silnici
Kinematicky zajímavá zadní náprava přispívá k agilnímu chování na silnici
Autor: Jiří Káš

Stíhá, ale nezáří

Na zpevněných vozovkách se koleos cítí velmi jistě, za mírných náklonů si nechá líbit i rychlejší průjezd zatáček. Dobře sladěná kombinace per a tlumičů spolehlivě drží i na rozbitém povrchu rázy na nerovnostech a kola neodskakují. Jejich osmnáctipalcový rozměr už ale zvýrazňuje rázy na nerovnostech. Nijak vzorné není ani tlumení hluku podvozku, ke kterému se nad 120 km/h přidává i šum větru. Nejsilnější verzi dvoulitru dCi Renault nabízí pouze s automatem, proto je těžké soudit, nakolik to jeho potenciál ředí. Každopádně si 127 kW a 360 N.m v podání moderního motoru představujeme rázněji, ve středních otáčkách také tišeji.

Osmi- až devítilitrová spotřeba odpovídá hmotnosti a aerodynamice vozu i automatické převodovce. Motor 2.0 dCi ale nepatří ke spořínkům nikde.
Osmi- až devítilitrová spotřeba odpovídá hmotnosti a aerodynamice vozu i automatické převodovce. Motor 2.0 dCi ale nepatří ke spořínkům nikde.
Autor: Jiří Káš

Samočinná převodovka řadí plynule, byť ne nejrychleji. Spotřeba se ve městě i na dálnici blíží devíti litrům a pod sedm neklesne ani při plynulé jízdě mimo město. Vzhledem k tomu, že agregát 2.0 dCi nepatří k nejúspornějším ani s manuálem, je to logický výsledek.

Samočinná převodovka řadí plynule a logicky. Pomalejší reakce se v usedlém SUV dají tolerovat. 4
Samočinná převodovka řadí plynule a logicky. Pomalejší reakce se v usedlém SUV dají tolerovat. 4
Autor: Jiří Káš

Musíte ho chtít

Navzdory prostorné kabině, dobrému výhledu a bezpečným jízdním vlastnostem nás modernizovaný koleos za srdce nechytil. V modelové paletě Renaultu dává jakožto jediné SUV smysl, zákazníky uvažující o jiné značce však těžko něčím zaujme. Rozhodující slovo tak může mít především osobní vkus a případná akční cenová zvýhodnění.

Renault Koleos 2.0 dCi AT 4x4 Privilége
Renault Koleos 2.0 dCi AT 4x4 Privilége
Autor: Jiří Káš

 

 

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
1 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851