Renault Koleos 2.0 dCi AT 4x4 Privilége: Želízko kousek od ohně
K úspěchu SUV kdysi stačila vysoká stavba a pohon všech kol. Dnes chceme i eleganci a kulturu, což jinak schopnému koleosu chybí.
(více v čísle 1/14)Renault jede na vlně modernizací a faceliftů. Některé modely omlazuje víckrát po sobě, čímž dává trochu zapomenout na jejich zasloužilý věk. Koleos je na trhu šestým rokem a druhá vzhledová úprava, které se podrobil koncem minulého roku, naznačuje, že tu s námi ještě nějaký ten pátek pobude.
Ne tak drsně, prosím
Minulá optická kúra z roku 2011 částečně zmírnila pocitovou zavalitost karoserie a vdechla jí více citu pro detail. Doba ale v celkovém chápání pojmu SUV zase o něco pokročila a vedle dnešní Toyoty RAV4 vypadá koleos spíš lesnicky než staře. Vysoká stavba a postoj odhodlaný válcovat celá města se už dnes nenosí.
Nejnovější změny se dotkly jen tvaru masky chladiče, na níž se skví větší logo. Uvnitř se uvedením multimediálního systému R-Link změnil pouze panel rádia.
Drahý můj
Zřejmě nejvýrazněji se facelift dotkl ceníku. Před dvěma lety zkoušel Renault nalákat spořivější příznivce SUV na předokolku s chudší výbavou Expression za 499 900 Kč. Příliš jich neoslovil, a tak se dnes nabídka omezila na plně vystrojené verze s pohonem všech kol. Levnější Dynamique vyjde na 704 900 Kč, což nevypadá právě levně. Honda CR-V, Toyota RAV4 i Volkswagen Tiguan ale za stejné peníze nabízejí výbavu o stupeň nižší, případně i méně koní. O dvacet tisíc levněji dnes pořídíme základní Mitsubishi Outlander, neuvěřitelných sto tisíc bychom pak ušetřili pořízením Opelu Antara. To ovšem není náhoda – právě antaru spojuje s koleosem generační stáří i jisté povahové kompromisy.
Velký, ale ne všude
Tím hlavním je využití prostoru. Koleos sedí vysoko nad vozovkou, ale jeho střecha je v poměru k tomu nízká. Tím se vysvětluje hluboko u podlahy uložený zadní sedák, který nepodepírá stehna, a především velmi skromný oficiální objem kufru 450 litrů. Ten ale není třeba brát tak vážně. Horní plato skutečně leží o deset centimetrů níž než v Hondě CR-V, půdorys však odpovídá standardu třídy, což je mnohem důležitější. Crossovery jako Mitsubishi ASX mají zavazadelník podstatně kratší, což se při cestě na rodinnou dovolenou pozná rozhodně víc.
Těžko vysvětlitelnou kuriozitou koleosu bohužel zůstává dělené víko, přes jehož spodní část je do útrob kufru mizerný přístup.
Abychom ale jen nekritizovali, na šířku je kabina velmi prostorná a díky vysoké pozici nabízí koleos řidiči lepší výhled než někteří modernější konkurenti.
Pohled zespodu
Světlá výška 188 mm a krátké převisy by mohly naznačovat nadprůměrné terénní schopnosti. Vždyť modernější a uhlazenější konkurenti sedí až o 30 mm níž. Pohled pod vůz ale nadšení přibrzdí: zdaleka nejnižším bodem karoserie je fi ltr pevných částic. Vypadá to, že se s ním v původním návrhu vůbec nepočítalo (mimoevropské benzinové verze mají světlost 205 mm) a při jízdě po lesních cestách se zdá být poněkud na ráně. V terénu toho tedy koleos těžko zvládne víc než ostatní SUV.
Dva dny, na které během testu napadl sníh, ale prověřily dobré naladění pohonu 4x4. Plynulý rozjezd ani pomalé sjíždění zasněžené louky nedělalo vozu potíže a připínání zadní nápravy neomezovalo ovladatelnost.
Stíhá, ale nezáří
Na zpevněných vozovkách se koleos cítí velmi jistě, za mírných náklonů si nechá líbit i rychlejší průjezd zatáček. Dobře sladěná kombinace per a tlumičů spolehlivě drží i na rozbitém povrchu rázy na nerovnostech a kola neodskakují. Jejich osmnáctipalcový rozměr už ale zvýrazňuje rázy na nerovnostech. Nijak vzorné není ani tlumení hluku podvozku, ke kterému se nad 120 km/h přidává i šum větru. Nejsilnější verzi dvoulitru dCi Renault nabízí pouze s automatem, proto je těžké soudit, nakolik to jeho potenciál ředí. Každopádně si 127 kW a 360 N.m v podání moderního motoru představujeme rázněji, ve středních otáčkách také tišeji.
Samočinná převodovka řadí plynule, byť ne nejrychleji. Spotřeba se ve městě i na dálnici blíží devíti litrům a pod sedm neklesne ani při plynulé jízdě mimo město. Vzhledem k tomu, že agregát 2.0 dCi nepatří k nejúspornějším ani s manuálem, je to logický výsledek.
Musíte ho chtít
Navzdory prostorné kabině, dobrému výhledu a bezpečným jízdním vlastnostem nás modernizovaný koleos za srdce nechytil. V modelové paletě Renaultu dává jakožto jediné SUV smysl, zákazníky uvažující o jiné značce však těžko něčím zaujme. Rozhodující slovo tak může mít především osobní vkus a případná akční cenová zvýhodnění.