Budoucnost: Potkáme je také u nás?
Koncem roku se na dvou různých místech planety představili nástupci aut dobře známých i z Česka. Sice míří hlavně do exotických zemí, ale jako globální modely se třeba jednou podívají i k nám.
(více v čísle 2/14)Začínaly v polovině 90. let s třídveřovou karoserií a v Evropě jsou k vidění ve dvou generacích. Zpočátku šlo o hity, jenže v posledních letech se jim moc dobře nevede, což ale vynahrazují úspěchy v exotických krajinách. Fiat Bravo a Ford Ka toho zkrátka spojuje hodně – navíc mají jistou budoucnost.
Pětka je silný argument
Není to tak dávno, co jsme byli svědky diskusí na téma ukončení výroby Fordu Ka bez přímého nástupce. Naštěstí se tak nestane – tedy alespoň v Jižní Americe, kde mimochodem po několika faceliftech dodnes vzniká původní verze z 90. let. Evropský nástupce však nemá na růžích ustláno, zákazníky mnohem více okouzlila fiesta.
V listopadu se ale v Brazílii představil koncept Fordu Ka třetí generace, který jsme poznali před pár týdny při odhalení nového mustangu v Barceloně. Káčko poprvé v historii sází na pětidveřovou karoserii (existuje i sedan, ale s ním v Evropě rozhodně nepočítejme). Hatchback by se k nám však podívat mohl. Mnoho zemí totiž stále více preferuje miniauta a tento trend prý v budoucnu ještě zesílí. Navíc s pěti dveřmi a uhlazeným designem má podle nás Ford Ka mnohem více šancí na úspěch. Pod kapotou bude pracovat litrový tříválec nebo čtyřválcová patnáctistovka.
Napříště s novým jménem
Aktuální bravo již řadu let v Evropě s výjimkou Itálie jen paběrkuje. I přes atraktivní a nestárnoucí design ale není divu – na většinu konkurentů už zkrátka nestačí, navíc mu chybí žádaná verze kombi.
V čínském Kantonu se však koncem roku ukázala novinka s názvem Fiat Ottimo. Přestože místní řidiči zatím kompaktní fiaty neznají, jde o přímého nástupce brava.
Cesta k vozu byla dlouhá. Nejprve putoval podvozek Alfy Romeo Giulietta do USA, kde posloužil jako základ sedanu Dodge Dart. Američana poté retuše proměnily ve Fiat Viaggio a odjel do Číny. A tam nyní představili ottimo, což je upravená pětidveřová verze viaggia.
O pohon dlouho očekávané novinky se postará známý zážehový čtyřválec 1.4 T-Jet ve výkonových verzích 88 a 110 kW s manuální či dvouspojkovou převodovkou. Zatím sice jde o italsko-čínský projekt, ale prý s ním máme jednou počítat i v Evropě. Vždyť už je na čase…