Nissan Note vs. Škoda Rapid Spaceback: Dvě studně nápadů | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

16. 1. 2014

Nissan Note vs. Škoda Rapid Spaceback: Dvě studně nápadů

Nissan Note 1.5 dCi vs. Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI

Fotogalerie

41 fotografií

Nissan Note a Škoda Rapid Spaceback se tak trochu vymykají ze zaběhnutých škatulek, proto jsme je postavili proti sobě.

Připadají vám malé městské vozy až moc stísněné, ale hatchbacky nižší střední třídy zase příliš drahé? Máme dvě zajímavé alternativy: Nissan Note a Škodu Rapid Spaceback. Japonský vůz sám Nissan řadí mezi malé hatchbacky, ale délkou 4100 mm, profi lem karoserie, variabilitou kabiny nebo pokrokovými asistenčními systémy spíše připomíná malé MPV. Mladoboleslavský zkrácený rapid zase útočí z druhé strany. Škodovka by ho ráda viděla mezi kompaktními hatchbacky, ale s nabídkou motorů, užší karoserií nebo omezenými prvky výbavy bude v hledáčku zákazníků hledajících za cenu malého městského vozu něco většího.

Takže jsme tentokrát proti sobě postavili dvě horké novinky se vznětovými čtyřválci o výkonu 66 kW, které je však kvůli jejich charakteru těžké někam zařadit. Navíc jsme se rozhodli, že je co do velikosti, prostornosti nebo jízdních vlastností budeme srovnávat s kompaktními hatchbacky, protože dávat spacebacku samé jedničky – to by asi ve většině případů vůči malým městským hatchbackům dostal – nám připadalo trapné.

DOJEM

Rozdílné pojetí

Nissan sice už v minulosti ukázal, že se dokáže u navrhování svých modelů pořádně odvázat, ale v případě nového note zůstal spíš při zemi. Celkové proporce odkazují na předchozí generaci, takže nic převratného ani nešlo vymyslet. Design vycházející z konceptu Invitation ale lze považovat za nápadný. Mohou za to dynamické křivky, stoupající spodní linie skel, okénko v předním sloupku, maska zakousnutá do předních světlometů, boční prolis, zrcátka uchycená na dveřích nebo komplikovanější složení zadních světel. Uvidíme, jak se nám bude tento styl líbit za několik let.

To škodovka by mohla být pořád pohledná. Rapid Spaceback totiž s designem neexperimentuje a drží se současných jednoduchých prvků – on je vlastně průkopníkem. Navíc nám proti původnímu liftbacku připadá vyváženější a možná i povedenější. Škodováckým designérům se totiž podařilo uříznout delší záď naprosto přirozeně a střecha se láme až nad zadními koly. Spaceback tak připomíná napůl hatchbacky a napůl prodloužená kombi.

Tvrdší než tvrďák

Rozdílný přístup je patrný také uvnitř vozu. Palubní deska nissanu má sice nápadité křivky, ale je mohutnější a působila na nás až moc přerostle. Navíc jednolitý středový panel vypadá trochu těžkopádně. Ale jde jen o otázku vkusu. Zajímavé je kruhové uspořádání ovladačů ventilace s kulatým displejem uprostřed – tedy pokud máte automatickou klimatizaci. Hezké je bílé podsvícení přístrojového štítu rozděleného do tří přehledných celků. Praktická je dvojitá uzavíratelná schránka před spolujezdcem a spokojeni jsme byli i s množstvím držáků a poliček. Praktický je také interiér rapidu. Palubní desku v našem případě oživila dekorační lišta a k vyšší atraktivitě a sportovnímu pocitu přispěl také tříramenný volant z octavie. Kabina je vytvořená ve stejném duchu jako karoserie, ale i přes některá vylepšení působí nadále chudě.

Jednoduché linie palubní desky jsou pro mladoboleslavskou automobilku typické. Původní interiér působí celkem chudě. V našem případě ho obohacuje dekorační lišta, která však není určena základnímu provedení Active.
Autor: Svět motorů

Kvalitou zpracování ani jeden vůz z testované dvojice větší problémy neměl, spíš nám vadily použité materiály. Tvrdé plasty a jednolité výplně dveří ukazují, že rapid sází hlavně na nízkou cenu, což ale v praxi zase až tak pravda není. V nissanu jsme tvrdé plasty čekali, ale nemile nás překvapily na loketní opěrce ve výplních dveří, takže jsme za chvilku měli otlačený levý loket. Velký problém představuje také volant, který lze nastavovat pouze výškově. Najít ideální pozici pro řízení zabralo chvilku času, a stejně to nebylo nic extra. V současnosti by to měl být standard i u malých městských vozů.

Proti minulé generaci působí note moderněji. Zajímavé je uspořádání tlačítek ventilace a klimatizace do kruhu. Oranžové podsvícení displeje ale neladí s ostatními obrazovkami
Autor: Svět motorů

CENA A VÝBAVA

Jeden hot a druhý čehý

Přestože v testu oba vozy srovnáváme s nižší střední třídou, cenově jsme je postavili proti malým městským autům. Ani jeden totiž v základním provedení výbavou nehýří a nissan nemá ani podélně stavitelný volant, který u kompaktních hatchbacků vyžadujeme. Částka 289 900 Kč za vznětový note je úžasná, ale dokoupit lze jen balíček Comfort pack za 30 000 Kč, který obsahuje manuální klimatizaci a rádio s CD přehrávačem, bluetooth a vstupem pro USB. S ním budete mít všechny potřebné prvky za stále přijatelnou cenu, ale na třetí zadní opěrku hlavy nebo technologické vymoženosti nabízené nissanem můžete rovnou zapomenout. Proto doporučujeme verzi Acenta. U ní si už můžete připlatit nejen za automatickou klimatizaci či světelný a dešťový senzor, ale také za zadní posuvnou lavici, dvojité dno v kufru, panoramatický kamerový systém, navigaci, bezpečnostní systém či bezklíčkový vstup. Všechny tyto prvky dostanete s verzí Tekna.

Čtveřice kamer pomáhá při parkování ve městě.
Autor: Svět motorů

Výbava Japonce je potom bohatší než u většího Rapidu Spaceback, který míří do vyššího segmentu. Ten totiž kamerový systém, hlídání slepého úhlu nebo jízdy v pruzích vůbec nenabízí. V základní verzi Active je rapid opravdové holátko, a proto nám připadá cena 358 900 Kč za motorizaci 1.6 TDI/66 kW hodně nadnesená. Navíc testovaný kus byl vybaven technologií Green tec se stop- -start systémem za 8100 Kč, takže se cena vyšplhala na 367 000 Kč – nissan ho má ve standardu. A ani příliš nepomůže balíček Active plus za 12 500 Kč, se kterým dostanete klimatizaci, rádio a přední mlhovky. Ale ani vyšší verze Ambition za 383 900 Kč není nic světoborného. Získáte sice dekorační lištu na palubce, ale rádio opět ne. Ideální by podle nás byla až verze Fresh Ambition za 373 900 Kč, jenže ta je pro změnu zase podmíněna pořízením pouze s fi nancováním Škoda Finance. Výsledek je jednoznačný. Nissan Note patří k nejlevnějším vznětovým autům na trhu, Škoda Rapid Spaceback je naopak s dieselovým motorem předražená.

Na kamery zapomeňte – rapid má jen parkovací čidla.
Autor: Svět motorů

PROSTOR A POHODLÍ

Chybějící centimetry

Už z rozměrů karoserie lze vydedukovat, že uvnitř nissanu bude trochu těsněji. Přestože patří mezi největší malé městské hatchbacky a linií karoserie spíše připomíná malá MPV, očekávali jsme, že rozdíl mezi segmentem B a kompaktními hatchbacky bude obrovský. Naše předpoklady se však naplnily tak na padesát procent. V podélném směru totiž nissan škodovce úplně s přehledem konkuruje. Na délce karoserie až tak nezáleží. Důležitější je rozvor náprav, který mají oba vozy prakticky shodný. Navíc testovaný note disponoval posuvnou zadní lavicí, zlepšující variabilitu interiéru. Při snaze využít kabinu maximálně pro posádku a posunutí druhé řady sedadel do zadní pozice zbylo 174 cm vysokému figurantovi na kolena neuvěřitelných 20 cm. To je hodnota, která se běžně objevuje u manažerských vozidel střední třídy. Klobouk dolů! A note nás nezklamal, ani když jsme zadní sedadla posunuli úplně dopředu. Figurantovi před koleny sice zbylo jen 5 cm, ale takto se dá cestovat bez sebemenších problémů. Přední sedadla jsou umístěna výš, takže pod ně zadní cestující v klidu zasunou nohy. Stejně příjemná je v tomto směru i škodovka, kde figurantovi před koleny zůstalo 15 cm místa. To je také moc hezká hodnota. I v místě nad hlavou drží note s rapidem krok. Vpředu je o chloupek vyšší, vzadu zase nižší. Tady spaceback těží z níže umístěného sedadla, takže nad hlavami zůstane více prostoru. Utopená zadní místa mají ale jednu chybu. Kolena jsou vysoko a sedák hůře podpírá stehna. Také se z rapidu obtížněji vystupuje, nic hrozného to však nepředstavuje. I díky otevírání zadních dveří skoro do pravého úhlu je note v tomto ohledu lepší.

Při posunutí zadních sedadel do přední polohy zbývalo 174 cm vysokému fi gurantovi ještě 5 cm místa před koleny – paráda.
Autor: Svět motorů

Zásadní rozdíl jsme našli v šířce kabiny. Nissan je hodně úzký. Vpředu se řidič se spolujezdcem o sebe téměř opírají rameny a prostřední místo na zadní lavici je spíše teoretické. Tři dospělé vzadu note nepřeveze. Přestože ani spaceback nepatří mezi nejširší kompaktní hatchbacky, rozhodně jsme se v něm cítili pohodlněji. K tomu ještě můžeme připočíst příjemnější přední sedadla, která jsou dostatečně komfortní. Navíc mají výraznější boční vedení, takže lépe obepínají tělo.

Sedadla škody nemají chybu.
Autor: Svět motorů

 

Nečekané rozuzlení

Posuvná lavice v nissanu nejenže zvyšuje variabilitu interiéru, ale postarala se také o zlepšení známky za velikost kufru. Za základní objem 295 litrů by note v konfrontaci se špičkou v nižší střední třídě musel dostat čtyřku. Při lavici posunuté úplně dopředu a udávaných 381 litrech by to bylo těsně na rovnou dvojku. Důležitá přitom je i skutečnost, že v této konfi guraci měl 174 cm vysoký fi gurant stále dost místa před koleny, takže mohl sedět naprosto pohodlně. Navíc jeho kabina pojme v ideálním uspořádání až 1465 l nákladu, což je o 85 l více, než byste naložili do škodovky. Takže ve výsledku jsme nissanu dali známku 2,75. Mohla být i lepší, ale vadil nám malý nakládací vstup a výška, kam se vyklápějí páté dveře.

Kufr nissanu.
Autor: Svět motorů

Mladoboleslavská automobilka vykouzlit velký kufr umí a na schopnosti svých modelů přepravit co nejvíce zavazadel zakládá svou image – vše pro rodinu. Spaceback má v technických údajích napsaný objem zavazadelníku v základní konfi guraci 415 litrů. To je na zkrácený rapid pěkné, ale má to jeden háček. Škodovka standardně nedodává rezervní kolo, takže tento údaj je bez něj. V testovaném voze ale bylo, takže jsme museli odečíst 31 l. Výsledných 384 litrů už zase tak úžasně nevypadá. V našem bodování by to bylo na dvojku. Ale nadstandardní síťový program, spousta háčků nebo velký vstupní otvor a vysoko výklopná zadní stěna nás přesvědčily o praktičnosti spacebacku – takže nakonec 1,75. Škoda jen, že za mezipodlahu, která dokáže vytvořit rovnou ložnou plochu v případě sklopení zadních opěradel, se musí vždy připlácet. K nissanu ji v případě nejvyššího provedení dostanete automaticky.

Kufr rapidu.
Autor: Svět motorů

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Dva, nebo čtyři ventily?

Základní motorizaci pro oba vozy sice představují zážehové tříválce o objemu 1,2 litru, my jsme však chtěli porovnat vznětové čtyřválce. Spousta zákazníků totiž chce mít i v malých vozech úspornější agregát, nebo se jim stejně jako nám zdají tři válce málo. Navíc Nissan Note s turbodieselem 1.5 Ci představuje jednu z nejlevnějších možností, jak přijít k novému vozu s nádrží připravenou na naftu. Pohon předních kol přitom zajišťuje agregát 1.5 dCi s výkonem 66 kW vyvinutý Renaultem, který v průběhu času prokázal své kvality, ale odhalil i některé nedostatky. Přestože nejde o nejnovější výkřik techniky a vystačí si jen s osmi ventily, má stále co nabídnout. Příjemný je zátah prakticky od volnoběhu, lineární a pozvolný nárůst síly nebo velmi povedené odhlučnění. Ani nám nevadilo, že po překročení hranice 4000 otáček začne výrazně vadnout. Vždyť kdo by s dieselem tolik točil?

Vznětový čtyřválec 1.5 dCi má výkon 66 kW a pochází od Renaultu.
Autor: Svět motorů

To škodovka by se mohla v některých věcech od nissanu učit. Zejména hluk pronikající z motorového prostoru do kabiny je nepříjemný. Na volnoběh čtyřválec 1.6 TDI s výkonem 66 kW klepe, do 1500 otáček duní a po překročení hranice 4000 zase docela řve. Také s pozvolným nástupem výkonu to není zrovna slavné. Do 1500 se neděje téměř nic a až potom turbodiesel zabere. Přitom když chcete jet v obci rychlostí 50 km/h, točí na čtyřku 1300 otáček, což je hodně málo. Musíte tedy podřadit na trojku, ale to už otáčky vyskočí na zbytečných 1800. Chtělo by to šestistupňovou převodovku nebo jiné zpřevodování. Vždyť na pětku při 130 km/h točí rapid ideálních 2350 otáček. Nebo to udělat jako v nissanu, kde při 130 km/h točí motor 2500 otáček a je stále celkem tichý a na čtyřku při 50 km/h 1400 otáček a má již dostatek síly. Po mechanické stránce je ale vše naprosto opačně. Převodovka nissanu je gumová, má dlouhé dráhy a ani přesnost není její nejsilnější vlastností. U spacebacku do sebe jednotlivé rychlosti zapadají jako po másle, ale kvůli problematické délce trojky a čtyřky musíme dát za řazení známku 1,50.

Koncernový diesel 1.6 TDI v nízkých otáčkách nepříjemně duní.
Autor: Svět motorů

Teorie a praxe

Každého ale asi více zajímá spotřeba – tedy pokud pokukuje po vznětovém provedení. Pohled do technických údajů nás hodně namlsal. Note s udávanými 3,6 l na 100 km by měl srazit provozní náklady na minimum. Již ve standardu je totiž vybaven systémem stop-start, takže v laboratorním měřicím cyklu se dostane na tuto úžasnou hodnotu. Náš testovací okruh ale nissan zvládl za průměrných 4,4 l nafty, což není špatný výsledek, ale ani nic světoborného. Jelikož měl note systém stop-start, zvolili jsme škodovku s příplatkovým paketem Green tec, zahrnujícím celý balíček úsporných systémů. I díky nim se dieselový rapid chlubí spotřebou 3,9 l/100 km, což je jen o 0,1 l více, než slibuje speciální verze GreenLine. Také v případě rapidu je však skutečná spotřeba 4,7 l znatelně vyšší, přestože i tuto hodnotu lze akceptovat. A právě kvůli spotřebě paliva je oblast „Motor a zpřevodování“ jedinou částí, kde note škodovku porazil. A to i přes skutečnost, že v pružném zrychlení byl spaceback lepší.

JÍZDA

Jasný výsledek

Škodovka u Rapidu Spaceback přišla s řadou vylepšení, která se projevila na jízdních vlastnostech. Nové nastavení tlumičů zajišťuje komfortnější jízdu a lepší tlumení nerovností. S uskákanými prvními rapidy naštěstí už nemá nic společného. V pohodlí poskytovaném posádce ale note vůbec nezaostává a s nástrahami rozbitých českých cest si poradí také velmi dobře. Zásadní rozdíl jsme však zaznamenali v ovladatelnosti vozů. Škodovka je výrazně jistější a vyváženější. Slalom mezi kužely zvládla s velkým přehledem, přesně jak jsme od ní očekávali. Karoserie se sice trochu naklání, ale v porovnání s nissanem jde jen o lehké vychýlení. Řízení je tužší, přesnější a poskytuje řidiči mnohem výraznější zpětnou vazbu. Kola velmi rychle reagují na natočení volantu – elektrický posilovač funguje dobře. Ani jsme nezaznamenali, že vpředu je těžký vznětový motor, rapid se choval neutrálně.

Hbitý ve slalomu, komfortní na nerovnostech – takový je Rapid Spaceback.
Autor: Svět motorů

V případě note bylo větší zatížení přední nápravy evidentní. Při rychlejší změně směru má auto tendenci pokračovat v přímém směru a hrne se za motorem. Odezva od řízení je pomalejší a občas jsme přemýšleli nad tím, kam jsou kola vůbec natočena – odezva nic moc. Také zásah elektronické stabilizace je u Japonce výraznější – Nissan si je zřejmě vědom limitů podvozku a nastavil ji tak, aby zasáhla dříve, než se dostanete do problémů. Jeho vysoká karoserie je také více náchylná na boční vítr. Pokud si chcete užívat řízení, zvolte jednoznačně rapid, i když mezi nižší střední třídou jsou ještě povedenější auta. Nissan si naše sympatie získal v městském provozu. Nabízí výborný výhled a krátké převisy usnadňují parkování. Řízení jde lehce a díky průměru otáčení 10,7 m se i něžnější slečny vymotají z každé šlamastiky. Lepší dávkování a účinnost mají rovněž brzdy.

Nissan se více hrne v přímém směru. I řízení je pomalejší.
Autor: Svět motorů

ZÁVĚR

Porovnání Rapidu Spaceback a Nissanu Note vyznělo jasně ve prospěch mladoboleslavského modelu. Není se ani čemu divit, protože je prostornější a lépe jezdí. Japonec ale ukázal, že dokáže být úspornější. A právě náklady na pořízení vozu a jeho provoz by mohly převážit kvality spacebacku. Ten je totiž výrazně dražší, a přitom má výbavu velmi omezenou.

Nissan Note 1.5 dCi vs. Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI
Autor: Svět motorů

 

Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851