Octavia RS a Citigo Sport: Sportovci
Octavii RS jsme poprvé otestovali ve spojení s dvouspojkou DSG, lehce si zasportovalo i nejmenší citigo.
(více v čísle 5/14)Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG
Testovat třetí generaci octavie, to je prakticky pokaždé úplně nová zkušenost. Jednou je octavia nepohodlná a tluče, jen se o nerovnost otře, podruhé zase tlumí nadstandardně… Jednou je s dvoulitrovým vznětovým motorem hlučná, jindy zase klidná a tichá. Velice individuální přístup je nutný i v případě modelu RS.
Zatímco v prvním letošním čísle jsme se u vznětového Combi RS v podstatě jen rozplývali (nadšení převládalo i u dříve testovaného naftového liftbacku), poslední ze sportovních octavií nám nesedla. Že by v tom bylo DSG, které jsme v rámci RS ještě neochutnali?
V jistém smyslu opravdu ano (o tom ale až níže), samotná převodovka je však s dvoulitrovým TDI sladěna velmi dobře. Jenom po odstavení motoru systémem stop-start jí občas delší dobu trvalo, než se uvolila zařadit jedničku. Jinak pracovala vždy rychle, zmatkovala jen v mezích nutnosti dvouspojkové konstrukce a vůbec se chovala velice příjemně.
Problém vidíme v nárůstu hmotnosti, který podle ofi ciálních technických údajů činí dvacet kilogramů. To je údaj, řekněme trochu optimistický. Ale dejme tomu. Pokud však přidáme ještě panoramatické posuvné střešní okno, testovaný kombík toho s sebou začíná vláčet nějak moc. Vždyť výhled na oblohu přihazuje dalších skoro třicet kilogramů! A navíc pro těžiště vozu v nejhorším možném místě. Kdybyste měli těch 32 000 Kč za panoramatickou střechu propít, bude to rozumnější investice. Takto nakonfi - gurované RS totiž tlumí znovu jen minimálně, rozdíl proti dříve testovanému vznětovému liftbacku s obyčejnou střechou a manuální převodovkou je více než značný. Ani jindy velebená přední náprava už zdaleka nezatáčí tak přeochotně jako v ostatních er-esech. A systém XDS přibrzďující vnitřní přední kolo dřív utaháte, než zaznamenáte jeho přínos.
Vznětový kombík s automatem a nesmyslnou prosklenou střechou není správnou cestou k Octavii RS. Nejdražší model v ceníku – od 724 900 Kč – doporučujeme vynechat.
Škoda Citigo Sport 1.0 MPI/55 kW 3dv.
Každému je nejspíš jasné, že ke sportování přistupuje citigo přece jenom trochu jinak než Octavia RS. Nejmenší ze škodovek si přízvisko Sport vysloužila hlavně díky svému rychlému vzhledu. Proti standardnímu provedení se odlišuje velice výrazně hlavně díky širokému kontrastnímu pruhu, který se táhne přes celou kapotu a následně i střechu. Na předním nárazníku najdeme maličký spoiler, pod zadním zase něco na způsob difuzoru. Samozřejmě nemůže chybět ani křidélko! Malé, ale je tam! Nutností sportovní verze jsou také větší, patnáctipalcová kola.
Interiér sportuje hlavně díky sedačkám s efektním čalouněním a červenému obšití volantu i řadicí páky. Optického tuningu se dočkal také klíček. Mírně přidřepl rovněž podvozek, konkrétně o patnáct milimetrů, což v kombinaci se zmíněnými patnáctipalcovými koly znamená přece jen jisté omezení komfortu. Citigo je však v této oblasti mimořádným přeborníkem, takže v mininadprůměru se drží i jako tvrdší Sport.
Všechna další pozitiva jiných citigo můžeme přirozeně zopakovat – živý motor (mluvíme o verzi s výkonem 55 kW, pro Sport výhradní motorizace) se po většinu času spokojí s pěti litry, vnitřním prostorem poráží miniškodovka i kdejaké malé auto. Nezměnila se však ani negativa. Okno na pravé straně může elektricky ovládat stále jen spolujezdec, kryt zavazadla v horní poloze nepřidržuje vůbec nic, často se nelíbí holé plechy na výplních… Špičkovým vozem minikategorie však Škoda Citigo zůstává i tak. A s paketem Sport (proti stejně motorizované výbavě Elegance plus 18 000 Kč) budí respekt, skoro jako by se jmenovala RS!