6x6: práce všeho druhu | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

6x6: práce všeho druhu

Outlander 1000 6x6 XT

Fotogalerie

13 fotografií

Namlsáni podzimním seznámením v Turecku jsme Outlander 1000 6x6 otestovali na rodné hroudě. A že ji šestikolka nešetřila.

(více v čísle 12/14)

Měří to přes tři metry, váží půl tuny, a když máte kuráž, leze to po zdi. Co je to? Novinka od BRP, Outlander 1000 6x6 XT. Že jsme jak malé děti? My za to nemůžeme, že nás stroj určený primárně pro práci tolik baví. Je to zkrátka zase něco jiného. Delší čtyřkolka, řeknete si možná. Rozdílů je ale víc než dost.

Finské kontra

Kanadský koncern Bombardier Recreational Products (BRP) se v názvu chlubí výrobou strojů pro zábavu. Skútry na vodu i sníh, tříkolky, čtyřkolky, side-by-side…

Jenomže nejen zábavou živ je člověk, občas se musí i pracovat. To si řekli hoši z fi nské divize a vzali si pod palec přestavbu vlajkové lodi čtyřkolek na nezlomného dříče. Litrovému outlanderu přidali jednu poháněnou nápravu, prodloužili šasi o 112 cm a sklápěcí korbu navrhli tak, aby na ni šlo namontovat rozličné příslušenství a vešla se i europaleta. Možnosti využití? Nekonečné.

Hurá na směnu!

Jako první nás zarazila velikost. S délkou 3,3 metru nemá šestikolka daleko k autu. Na tanec mezi stromy to s ní úplně nebude. Menší rejd nás zaměstnal hned při prvním otáčení. Taky vás napadlo pomoci si lehkým driftíkem? Zapomeňte na lehkost, s níž se čtyřkolky vrhají do takových hrátek. O nějakém odsazení zadku plynem nechce šestikolka ani slyšet. Trakce podvozku nemá daleko k lepenému spoji. To byla věc, která nás vážně dostala. Stojíme v ukrutném kopci, zlehka přidáváme plyn a bez náznaku prohrábnutí se rozpohybujeme. Šest je zkrátka o 50 % víc než čtyři, to je selská matematika. Dokud má alespoň některé z kol půdu pod nohama, outlander jede jako tank. Standardně jsou poháněné obě zadní nápravy, spínačem na řídítkách se aktivuje režim 6x6. V něm elektronika čeká na decentní prokluz zadních kol, aby okamžitě převelela točivý moment k přednímu samosvornému diferenciálu Visco- Lok QE, který se pak dál stará o efektivní distribuci v rámci přední nápravy. Schopnosti pohonu v kombinaci s medvědí silou litrového dvouválce o automobilních parametrech 60 kW a 88 N.m dávají řidiči snad až nezdravé sebevědomí.

Pro práci cokoli

Tohle všechno ale pochopitelně není pro nic za nic. Stroj je určen pro pracovní nasazení v nejhůře dostupných oblastech, a tak je potřeba, aby na něj bylo spolehnutí. Pak oceníte i zdánlivé detaily, třeba že se při vývoji počítalo s delšími prostoji se spuštěným motorem – například při těžbě dřeva, tahání pařezů a podobně. Verze 6x6 proto dostala větší chladič, zdvojený okruh a častěji spínaný ventilátor, aby mu takové režimy nevadily.

Když už se bude majitel motat mezi pařezy, stejně jako my si určitě všimne úžasné schopnosti outlanderu pohlcovat překážky. Prostřední náprava má obrovské zdvihy, kola se doslova zaboří do karoserie a stroj stojí stále rovně. Pokud by došlo na potřebu skutečně extrémního křížení náprav, má BRP v rukávu další trumf. Vytažením závlačky na každé straně je možné odpojit a vyjmout torzní stabilizátor třetí nápravy, čímž se i ona může začít vychylovat ve stejné míře jako její sestřička. Před nájezdem na asfalt ale doporučujeme stabilizátor zase zapojit. I s ním se totiž půltunový drobeček na prahu maximální rychlosti 90 km/h docela neposedně vlní, nechtěli bychom vidět ten tanec bez něj a s plným naložením – tedy řidič + 45 kg na nosiči + 318 na korbě. Tuna jako vymalovaná. Pomoc precizně naladěného posilovače řízení DPS s třemi režimy potom jako když najdete.

Za práci se platí

Do detailu promyšlená konstrukce, moderní technologie v základní výbavě, atraktivní design a k tomu špičkový litrový základ, to nevěstí nízkou cenovku – půl milionu s daní bude pro mnohé překážkou, kterou nezdolá ani pohon šesti kol.

Kdo by trval na koncepci, ale slevil z výkonu, jízdních vlastností i výbavy, mohl by uspět u jediného konkurenta: Polarisu Sportsman 6x6 800 za 375 000 Kč.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
12 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851