Toyota Verso: Ze dvou světů
Z Toyoty Verso vyzařuje šarm starých dobrých předkrizových časů. Moderní dieselová šestnáctistovka jí přesto padne skvěle
(více v čísle 19/14)Nouze naučila Dalibora housti, krize učí i velké a prestižní automobilky spolupracovat s konkurencí. BMW získalo přístup k hybridnímu pohonu od Toyoty, která výměnou odebírá bavorské dieselové motory. Jako první s převzatou jednotkou a zdomácnělým označením 1.6 D-4D přijíždí typ Verso. Nejde sice o nejprodávanější model, po pěti letech výroby však technickou vzpruhu ocení nejvíce.
Svezení versem potvrzuje, že generační stáří se v hubených dobách může proměnit ve výhodu. Velkoryse tvarovaná a příjemně čalouněná přední sedadla, elegantně tvarované výplně dveří a kvalitní materiály navozují o poznání příjemnější atmosféru než v řadě rodinných hatchbacků uvedených v posledních letech. Milým pohlazením je komfort odpružení, odrážející nejen tržní orientaci na zákazníky střední generace, ale také harmonii mezi zavěšením a tuhostí karoserie, na jejíž skelet nedosáhla ruka spořivých účetních. Komfortně vláčné jízdě pomáhá i dvacetikilová dieta pod kapotou. Hliníková šestnáctistovka s lehkými vnitřnostmi a menší převodovkou zatěžuje přední nápravu méně než starší dvoulitr, verso se přes nerovnosti přenáší plynule a zatáčí s lehkostí benzinových verzí. Turbodiesel navzdory poměrně konvenční výstroji překvapuje mimořádně jemným naladěním. Zejména francouzské diesely stejné kubatury by se od ní mohly učit plynulý nástup od volnoběhu a rovnoměrný rozvoj síly ve středních otáčkách.
Na práci s plynem a spojkou není vůbec nutné se soustředit, příkladně pracující synchronizace převodovky a po ruce umístěná řadicí páka vozu pro starší a pokročilé dodávají nečekanou mrštnost v hustém městském provozu i na točité okresní silnici. Uvolněnému duchu versa sedí i tichý svištivý zvuk, prostý nepříjemného hukotu a rumplování. Očekávání splňuje také spotřeba. Při klidné jízdě se pohybuje kolem pěti litrů, ani při dálničním tempu nestoupá přes 6,5 l/100 km. Dodejme, že aerodynamicky nevýhodný tvar karoserie se strmou a vysokou zádí dává silnému a účinnému dieselu právě při vyšších rychlostech větší opodstatnění – atmosférické zážehové motory se s rostoucím odporem vzduchu perou obtížněji. Padesátitisícový příplatek proti základnímu benzinovému agregátu 1.6 Valvematic zároveň jasně vymezuje, komu se nafta vyplatí.
Jediná podstatná nevýhoda versa nesouvisí s motorem, ale s využitím prostoru. Základní objem kufru se sedadly posunutými vzad jsme měřením a výpočtem objemu kvádru odhadli asi na 400 litrů, což není mnoho. K využití plné kapacity je třeba nejen otevřít podlážku nad rezervním kolem, ale ještě posunout sedadla vpřed. Toto omezení ovšem toyota sdílí i s konkurenty jako Renault Scénic.