Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

26. 5. 2014

Toyota Verso: Ze dvou světů

Toyota Verso 1.6 D-4D Active

Fotogalerie

6 fotografií

Z Toyoty Verso vyzařuje šarm starých dobrých předkrizových časů. Moderní dieselová šestnáctistovka jí přesto padne skvěle

(více v čísle 19/14)

Nouze naučila Dalibora housti, krize učí i velké a prestižní automobilky spolupracovat s konkurencí. BMW získalo přístup k hybridnímu pohonu od Toyoty, která výměnou odebírá bavorské dieselové motory. Jako první s převzatou jednotkou a zdomácnělým označením 1.6 D-4D přijíždí typ Verso. Nejde sice o nejprodávanější model, po pěti letech výroby však technickou vzpruhu ocení nejvíce.

Základní objem kufru je na pětimístný vůz spíše skromný.
Základní objem kufru je na pětimístný vůz spíše skromný.
Autor: David Rajdl

Svezení versem potvrzuje, že generační stáří se v hubených dobách může proměnit ve výhodu. Velkoryse tvarovaná a příjemně čalouněná přední sedadla, elegantně tvarované výplně dveří a kvalitní materiály navozují o poznání příjemnější atmosféru než v řadě rodinných hatchbacků uvedených v posledních letech. Milým pohlazením je komfort odpružení, odrážející nejen tržní orientaci na zákazníky střední generace, ale také harmonii mezi zavěšením a tuhostí karoserie, na jejíž skelet nedosáhla ruka spořivých účetních. Komfortně vláčné jízdě pomáhá i dvacetikilová dieta pod kapotou. Hliníková šestnáctistovka s lehkými vnitřnostmi a menší převodovkou zatěžuje přední nápravu méně než starší dvoulitr, verso se přes nerovnosti přenáší plynule a zatáčí s lehkostí benzinových verzí. Turbodiesel navzdory poměrně konvenční výstroji překvapuje mimořádně jemným naladěním. Zejména francouzské diesely stejné kubatury by se od ní mohly učit plynulý nástup od volnoběhu a rovnoměrný rozvoj síly ve středních otáčkách.

Kufru pomáhají posuvná sedadla.
Kufru pomáhají posuvná sedadla.
Autor: David Rajdl

Na práci s plynem a spojkou není vůbec nutné se soustředit, příkladně pracující synchronizace převodovky a po ruce umístěná řadicí páka vozu pro starší a pokročilé dodávají nečekanou mrštnost v hustém městském provozu i na točité okresní silnici. Uvolněnému duchu versa sedí i tichý svištivý zvuk, prostý nepříjemného hukotu a rumplování. Očekávání splňuje také spotřeba. Při klidné jízdě se pohybuje kolem pěti litrů, ani při dálničním tempu nestoupá přes 6,5 l/100 km. Dodejme, že aerodynamicky nevýhodný tvar karoserie se strmou a vysokou zádí dává silnému a účinnému dieselu právě při vyšších rychlostech větší opodstatnění – atmosférické zážehové motory se s rostoucím odporem vzduchu perou obtížněji. Padesátitisícový příplatek proti základnímu benzinovému agregátu 1.6 Valvematic zároveň jasně vymezuje, komu se nafta vyplatí.

Kromě objemu a hmotnosti se bavorská šestnáctistovka v základních rysech moc neliší od staršího dvoulitru z dílny Toyoty. Ve vozidle je skloněná dozadu, v hliníkovém bloku má zalité suché ocelové vložky. Tichý chod motoru překvapí vzhledem k dlouhozdvihové konfi guraci (78 x 83 mm) a relativně vysokému kompresnímu poměru 16,5:1. Palivová soustava Bosch si vystačí se solenoidovými vstřikovači a nejvyšším tlakem 1600 barů, spojku doplňuje konvenční dvouhmotový setrvačník bez výkyvných elementů.
Kromě objemu a hmotnosti se bavorská šestnáctistovka v základních rysech moc neliší od staršího dvoulitru z dílny Toyoty. Ve vozidle je skloněná dozadu, v hliníkovém bloku má zalité suché ocelové vložky. Tichý chod motoru překvapí vzhledem k dlouhozdvihové konfi guraci (78 x 83 mm) a relativně vysokému kompresnímu poměru 16,5:1. Palivová soustava Bosch si vystačí se solenoidovými vstřikovači a nejvyšším tlakem 1600 barů, spojku doplňuje konvenční dvouhmotový setrvačník bez výkyvných elementů.
Autor: David Rajdl

Jediná podstatná nevýhoda versa nesouvisí s motorem, ale s využitím prostoru. Základní objem kufru se sedadly posunutými vzad jsme měřením a výpočtem objemu kvádru odhadli asi na 400 litrů, což není mnoho. K využití plné kapacity je třeba nejen otevřít podlážku nad rezervním kolem, ale ještě posunout sedadla vpřed. Toto omezení ovšem toyota sdílí i s konkurenty jako Renault Scénic.

Toyota Verso 1.6 D-4D Active
Toyota Verso 1.6 D-4D Active
Autor: David Rajdl

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
19 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851