Jízdní dojmy: Pozor, jede sorento!
Vypadá jako velké auto, jezdí jako velké auto. Nová Kia Sorento je SUV až amerického střihu.
(více v čísle 5/15)Nejdříve si pojďme říct, jak moc nové třetí vydání sorenta vlastně je. Novinka sice podědila platformu předchůdce (technický základ se tedy shoduje se sourozencem Hyundaiem Santa Fe, respektive ideově i rozměrově bližším Grand Santa Fe), prodloužil se však rozvor (+80 mm), zadní pomocný rám dostal větší pouzdra (do karoserie se tak přenáší méně rušivých vlivů), svislé uložení tlumičů za osou zadní nápravy by velké SUV mělo celkově uklidnit.
Toliko suchopárná fakta, na nás ale už čeká na letišti v Barceloně vzorně vyrovnaná řada naleštěných novinek. Ještě převzít klíčky a vydáváme se vstříc praxi.
Chvála interiéru
Trochu rozporuplné dojmy z pařížského autosalonu ještě nestačily úplně vyprchat, a my si znovu prohlížíme zavalité tvary nového sorenta. Předek by nakonec snad i docela ušel, zde přitahuje pozornost kromě nezbytné LED optiky pro denní svícení také mimořádně rozměrná maska chladiče s netradičním „žebrováním“. Celé to má připomínat sveřepý pohled vlka. Řekněme, že jsme již slyšeli věrohodnější přirovnání.
Přístrojové desce však udělujeme stoprocentní vysvědčení. Nic tak hodnotného, bytelného, elegantního ani přehledného značka Kia prozatím nevytvořila. Při prvním letmém seznámení pod světly pařížského autosalonu si nás interiér sorenta zcela nezískal, bližší a důkladnější španělská zkušenost však prémiové ambice potvrdila.
Díky všeobecně nakynutým rozměrům (viz tabulka) je uvnitř navíc velkorysý prostor, v pětimístném uspořádání nabídne zavazadelník základ 660 litrů. Ačkoli často o přínosu kategorie SUV pochybujeme, sorento se s praktičností nemíjí.
To je koráb!
Že je nové sorento auto vskutku rozměrné, nám v plném rozsahu došlo hned při manévrování v několikapodlažních garážích u barcelonského letiště. Vymotat nadměrnou kiu z těchto minimalistických prostor protkaných uzounkou a neuvěřitelně zamotanou silničkou vyžadovalo místy až odvahu. Vzhledem k vytrvalé přítomnosti ostrých rantlů jsme velice rádi využívali služeb kamerového systému, přenášejícího obraz každého zákoutí karoserie na až osmipalcový displej. Přepnout jsme dokonce mohli na každé jednotlivé kolo, aby devatenáctipalcové ráfky nedošly úhoně.
Povedlo se bez zaškobrtnutí a my jsme konečně najeli na tradičně poloprázdnou (častěji však úplně prázdnou) španělskou dálnici. V těchto podmínkách si nové sorento lebedí. Vznětovému čtyřválci o objemu 2,2 litru je natolik blaze, že se posádce stihne představit jen při akceleraci od mýtných bran (v tomto režimu je o něco hlučnější), hlavně skokově uhlazená aerodynamika a solidně odhlučněný podvozek vytvářejí příjemné dálkově-cestovní prostředí.
Po sjezdu z dálnice na silnice odpovídající charakteru Katalánské rallye přestalo být sorento spokojené. Ač se tedy systém pohonu všech čtyř kol velmi snažil přeposílat více točivého momentu tu na jedno, tu zas na druhé kolo (nápomocno bylo i známé přibrzďování), velké SUV se zatáčkami spíš hrnulo. Obrovskou hmotu nejen neustále vidíte, ale v každém oblouku i cítíte. Sorentu je zkrátka nejlépe v přísně přímém směru na dálnici.
Jediná verze
V Česku koupíte nové sorento s jediným motorem, zmíněným vznětovým čtyřválcem 2,2 litru o výkonu 147 kW. Sorentu vyhovuje, v konfrontaci s provozní hmotností lehce nad 1,8 tuny vyznívají jeho dynamické schopnosti sice spíše průměrně, k mohutnému a rozvážnému SUV ale takový projev vlastně sedí. Stejně tak i šestistupňová automatická převodovka (klasický měnič), která je alternativou manuálu. Nedovedeme si představit, že by někdo v sorentu potřeboval řadit.
Ceny novinky se dozvíme v polovině února, kdy se Kia Sorento třetí generace začne také prodávat. My si dovolíme spekulovat o základu oscilujícím kolem milionu korun. Na první pohled dost, vždyť se druhá generace doprodává za částky od osmi set tisíc výše. Jenže technicky spřízněný Hyundai Grand Santa Fe stojí minimálně 1,2 milionu…