Citroën C4 1.6 BlueHDi Feel Edition: Nekamenujte klasiky
Citroën C4 není nejatraktivnější, nejmodernější ani nejlépe smontované auto na světě. Umí ale leccos, co už ostatní zapomněli.
(více v čísle 17/15)Pokud pravidelně nečtete časopisy o autech, možná jste si ani nevšimli, že Citroën C4 prošel na přelomu roku faceliftem. Zvenku ho poznáte jen podle nových světlometů s diodami denního svícení, uvnitř se změnilo čalounění a detaily na palubní desce.
Ne že by všechny změny byly k lepšímu. Nové halogenové světlomety svítí do dálky pouze průměrně, zatímco šikovné natáčecí bixenony z nabídky vypadly. Šedé potahy sedadel připomínají kutnu žebravého mnicha a občasné pazvuky, ozývající se tu z kabiny, tu od podvozku, znějí spíš povědomě než modernizovaně.
Jenže pokud pomineme první dojem, ukáže C4 kladné stránky. Tou první je prostor k životu. Strmější sloupky, plošší tvar střechy a potažmo vyšší čelní sklo zjednodušují nastupování, přidávají vítaný prostor před hlavou řidiče a zlepšují výhled na semafory. Pocitově auto zkrátka nepadá člověku na hlavu, jak to dnes kvůli aerodynamice a hmotnosti dokáže i passat nebo insignia. Také místo na zadních sedadlech je velkorysejší než u sesterského Peugeotu 308 jezdícího na modernější platformě.
Nevýhodou starší konstrukce je o metrák vyšší hmotnost, která ale nemusí trápit každého. Zejména když C4 svou povahou vybízí ke klidné jízdě. Na palubě panuje vzorné ticho, pérování nevzrušeně „šlukuje“ většinu hrbolů a staromódně velký volant zpomaluje převod řízení na úroveň zájezdového autobusu. Pro kochání ve stylu vesničkového pana doktora ideální volba. Svůj čas mimochodem vyžadují i nekonečné zdravotní vycházky řadicí páky, které jsou prý ve Francii chráněny zákonem.
Modernizované HDi s přídomkem Blue za to ovšem už ve slabší 73kW variantě bere s nečekanou razancí. Dlouhých odskoků pětirychlostní převodovky je škoda, ale medvědí síla motoru se z nízkých otáček vždycky nějak prokouše a v rozmezí 1600 – 2500 předvádí cirkus, o jakém se golfu nebo leonu ani nezdá. Spotřeba se při úsporném stylu drží kolem pěti litrů, což dohromady s velkorysou šedesátilitrovou nádrží slibuje dojezd 1200 kilometrů.
To vše pak Citroën nabízí za cenu, která jako by přiznávala hendikep usedlé a rozumné povahy na trhu chtivém stylových hraček: C4 je o šedesát tisíc levnější než stejně vybavený a menší sourozenec Cactus. S manuální klimatizací, tempomatem, parkovacími čidly vzadu a koženým volantem ve výbavě Feel vyjde na 409 900 Kč. Testovaná verze Feel Edition přidává za dvacet tisíc klimatizaci samočinnou, připojení bluetooth, palubní systém s dotykovou obrazovkou nebo samostmívací zrcátko. Je-li vám francouzské pojetí blízké, nikde nenajdete víc prostoru za méně peněz.
Technické údaje
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Vznětový přeplňovaný čtyřválec. Rozvod OHC,
2 ventily na válec. Zdvihový objem 1560 cm3. Výkon
73 kW při 3750 ot./min, točivý moment 254 N.m
při 1750 ot./min. Pohon předních kol, pětistupňová
přímo řazená převodovka. Nejvyšší rychlost
180 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,9 s.
Spotřeba město/mimo město 4,4/3,2 l/100 km.
Emise CO2 95 g/km.
Kombinovaná spotřeba 3,6 l/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2608 mm. Délka x šířka x výška
4239 x 1789 x 1502 mm. Provozní/užitečná
hmotnost 1355/505 kg. Objem palivové nádrže 60 l.
Pneu a kola 205/55 R16.
Objem kufru 380/1183 l
ZÁRUKY A CENY
Celková záruka 2 roky, na lak 3 roky, 12 let na neprorezivění
karoserie. Cena testovaného provedení
445 900 Kč (navíc rezervní kolo a hever 1500 Kč,
metalický lak 14 500 Kč).
Základní cena 429 900 Kč
KONKURENTI
Ford Focus 1.6 TDCi/85 kW Titanium 470 990 Kč
Nissan Pulsar 1.5 dCi/81 kW Tekna 495 000 Kč*
Opel Astra 1.6 CDTi/81 kW Cosmo 444 900 Kč*
Peugeot 308 1.6 BlueHDi/73 kW Allure 482 500 Kč
Renault Mégane 1.5 dCi/81 kW Limited 419 900 Kč
Seat Leon 1.6 TDI/77 kW Style 465 900 Kč
VW Golf 1.6 TDI/77 kW Highline 505 900 Kč
*) akční cena
TESTOVALI JSME
C4 1.2 PureTech SM 47/2014
C4 1.4 VTi SM 38/2012
C4 1.6 HDi SM 30/2011
HODNOCENÍ
+ Prostorný interiér
+ Výborný výhled řidiče
+ Komfortní pérování a odhlučnění
+ Výkonný a úsporný motor
- Řazení chce trpělivost
- Ležérní výkon dálkových světel