Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Can-Am Spyder F3: Z cesty, jedu já!

Excentrický Can-Am Spyder F3 dává jasně najevo, kdo bude králem letního korzování. Exkluzivně jsme testovali na Mallorce.

Fotogalerie

10 fotografií

Excentrický Can-Am Spyder F3 dává jasně najevo, kdo bude králem letního korzování. Exkluzivně jsme testovali na Mallorce.

(více v čísle 19/15)

V rozmanitém vozovém parku dnes člověka máloco překvapí. Kanadská tříkolka Can-Am Spyder patří k magnetizujícím výjimkám. Když bublá ulicí, okolní svět se zastavuje – lidé nechápavě zírají, obdivně zdvíhají palec nebo jen tiše závidí. Koncentrované emoce by šly krájet nožem. A teď si představte, že se zrodil démonický Spyder F3, který působí jako superexot i ve vlastní exotické rodině. Ta dosud mířila na dravce a cestovatele, letošní novinka F3 láká do sedla požitkáře. Takové, kterým se přejedly motocyklové cruisery a choppery a chtějí vyzkoušet něco nového, nebo naopak řidiče jednou stopou nepolíbené. Zde si totiž vystačíte s oprávněním na auto.

Vysoká příď skrývá zavazadlový prostor o objemu 24,4 litru. Komu to nestačí, může si přiobjednat originální brašny.

No stress, baby!

Jak moc se nový model liší od dosavadní nabízené trojice, cítíme okamžitě. Sedíme níž, víc vzadu a s nohama i rukama komfortně nataženýma dopředu. Absolutní relaxace. Pozici řídítek i stupaček si můžete doladit podle vlastních preferencí. Před očima žádný plexištít ani jiné aerodynamické parádičky, ale jen přístroje mistrně zakomponované do agresivního uměleckého díla nazvaného přední kapotáž. Na tomhle měl jezdit terminátor…

Svaly musí být

technické údaje
Budeme-li na F3 pohlížet jako na ekvivalent jednostopých powercruiserů typu Yamahy V-Max nebo Harley-Davidsonu V-Rod, pak by měl v jeho překrásném trubkovém rámu dřímat mocný agregát. A taky že ano. Řadová tříválcová třináctistovka pochází od rakouského Rotaxu, který je stejně jako sama značka Can-Am součástí koncernu BRP (Bombardier Recreational Products). Výkon 86 kW a točivý moment 130 N.m vypadají jako parametry rodinného auta, zde se ale starají o pohyb jen 386 kilogramů těžkého stroje a dvou pasažérů. Kultivovanému motoru dodává dramatickou atmosféru bublavě naladěný výfuk, který v zátahu sytě duní, respektive burácí, pokud si přikoupíte laděný šperk od pana Akrapoviče. Už po jemném polechtání plynu spyder brutálně vyráží vpřed. Pro zvýšení efektu bylo F3 naladěno víc do síly a méně do rychlosti, o kterou u „nahatých“ mašin beztak tolik nejde. Katapult na stovku vám ze života neukrojí víc než 4,8 sekundy, pak doporučujeme rychlost pomalu ustálit, protože nad 130 km/h jízda ztrácí relaxační nádech a přechází v boj s větrem. Přicházejí klikaté horské silničky a naše zvědavost stoupá. Jak se bude chovat v zatáčkách? Vzpomínáme na loňský sraz spyderů v serpentinách pod Grossglocknerem, kde jsme se v sedle verze ST při neustálém vysedání ze strany na stranu pěkně zapotili (Svět motorů 25/2014). V pohodářském posazu na F3 si takový tělocvik neumíme představit. Odpověď přichází s prvním vracákem. To zatáčí samo! Jiné rozložení hmotnosti, jinak působící síly na jezdce, adekvátně naladěný posilovač řízení a oblouky vykružujeme F3 nejsnáze ze všech spyderů. S jídlem roste chuť, s přibývajícími kilometry odvaha. Za plyn bereme čím dál víc, fantastické brzdy Brembo velebíme před každou zatáčkou. Stačí se správně vyklonit, řádně pobídnout šemíka a elektronické systémy dovolí dokonce i lehký drift zadního hnaného kola, byť jsou v případě tohoto modelu nastaveny o něco přísněji. S vědomím, že se zatím nikomu nepodařilo spyder převrátit, dáváme F3 víc a víc za uši. Teprve v cíli nám dochází, že jsme jej ještě před hodinou považovali za ryze výletní záležitost.






Něco za něco

Extravagance, špičkové technologie a skromné výrobní série něco stojí, v případě nového Can-Am Spyderu F3 hovoříme o základní ceně 532 279 Kč – černý stroj s manuálním řazením. Hlavní proud je tvořen verzí F3-S s bohatší výbavou, efektními barvami a výbornou semiautomatickou převodovkou – zde si připravte 639 900 Kč. Je to dost, ale uznejte: kabriolet a motorku má kdekdo…

F3 a tři tříkoloví bratři

Přestože se tříkolky Can-Am Spyder prodávají už sedm let, na silnici nepřestávají šokovat. Není divu, v Česku jich jezdí jen asi tři stovky. Prvním modelem bylo v roce 2008 ryze sportovní RS, na jehož úspěchy po dvou letech navázal pravý opak – klidný luxusní cesťák RT. Sezona 2013 pak přinesla sportovně-cestovního univerzála ST.

Spyder RS, V2 998 cm3/74 kW, 499 367 Kč
Spyder RS, V2 998 cm3/74 kW, 499 367 Kč
Autor: archiv

Spyder ST, V2 998 cm3/74 kW, 550 550 Kč
Spyder ST, V2 998 cm3/74 kW, 550 550 Kč
Autor: archiv

Spyder RT, R3 1330 cm3/86 kW, 678 250 Kč
Spyder RT, R3 1330 cm3/86 kW, 678 250 Kč
Autor: archiv

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
19 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851