Peugeot 208 1.2 PureTech Allure: Vrchol trojkové soustavy
Malý Peugeot 208 právě absolvoval facelift. Z trojice nově nabízených benzinových motorů jsme vyzkoušeli přeplňovaný tříválec v dosud neokoukané třídveřové karoserii.
(více v čísle 30/15)Peugeoty nikdy nepatřily k vozům, které by se po faceliftu zvenčí proměňovaly k nepoznání. Platí to i pro model 208, který v osvěžené podobě právě dorazil do Česka. Novinka se do redakce přijela pochlubit ve vrcholné zážehové specifi kaci 1.2 PureTech Allure s oranžovým lakem Power, jednou ze tří nových karosářských barev. Kromě provokativního odstínu představuje další viditelnou změnu upravená příď. Ne že by automobilka předělávala kapotu nebo světlomety, ale díky přepracovanému nárazníku nyní vůz vypadá úplně jinak – naivně působící lvíče dozrálo v agresivního drsňáka. Může za to širší maska chladiče s tříprostorovým designem a sportovní rámečky mlhovek. Zadní lampy LED s efektem 3D už se netýkají jen dražších provedení, nyní je může mít každý. Jiné změny však na karoserii nehledejte.
Hezký vnitřek s velkou pihou
Už před čtyřmi lety jsme při prvním seznámení s Peugeotem 208 kritizovali palubní desku a skoro mezi sebou uzavírali sázky, zda se časem dočkáme její úpravy. Bohužel jsme nakonec vyslyšeni nebyli. Ne že by se nám netradiční palubka nelíbila, ale některým řidičům při ideálním nastavení místa zakrývá věnec volantu přístroje. Proto si musí sedačku posunout výš, sloupek volantu sklopit dolů a smířit se s méně přirozenou pozicí. Poznali jsme to i při redakčním střídání řidičů. Automobilka sice měla s tímto řešením v zájmu co největšího prostoru dobré úmysly, ale stejně jí tuhle palubní desku vyčítáme dodnes. Aspoň že při modernizaci zavedla instalaci couvací kamery nebo samočinného brzdového asistentu Active City Break. Podobně jako u fabie už navíc umí obrazovka palubního tabletu zrcadlit displej telefonu
Ve výbavě Allure si nás získal matně strukturovaný povrch palubní desky z materiálu velmi příjemného na dotyk. Ten bychom si přáli mít na volantu, nepustili bychom ho z rukou. Pochválit musíme i středový panel s ovládáním dvouzónové klimatizace – za přehlednost i rozmístění tlačítek. Jen kdyby na věčně upatlaném lesklém povrchu nebylo nutné stále leštit otisky. To samé platí i pro „tablet“ a dveřní madla, která v létě poznamená každý sebemenší kontakt s kolenem.
Vyrážíme
Dost ale okukování, jsme přece zvědavi hlavně na motor. Přeplňovaný agregát nové řady PureTech se po modelu 308 konečně dostal i do nejžádanější řady peugeotů. Zatímco v atmosférickém kolínském prckovi 108 dosahuje ze shodných 1199 cm3 výkonu 60 kilowattů a v turbem dopovaném kompaktu 308 plných 96 kW, dvěstěosmička se zastavila na hodnotě 81 kW. Na malé auto to vůbec není špatné. Zvuk agregátu nezapře tříválcovou koncepci, přesto zní díky pečlivému utlumení kultivovaně, navíc silně. Stejně se projevuje i za jízdy – ožívá už lehce nad hranicí tisíce otáček a táhne směle dál. Svižné dálniční tempo ani předjíždění v kopcích mu nedělají žádné problémy, podvozek čtveřici cestujících nijak nenatřásá a získává si rychle naši důvěru. Malý peugeot je přitom i v třídveřovém provedení homologovaný jako pětimístný. Buďte ale k posádce ohleduplní a tuto doplňkovou informaci raději berte s velkou rezervou.
Koho baví řadit, možná bude trochu zklamaný faktem, že moderní přeplňovaný tříválec je zde na rozdíl od většího modelu 308 k mání pouze s pětistupňovou převodovkou. Rychlosti sice zapadají do určené pozice v kulise slušně, od konkurence přesto známe přesnější a ochotněji spolupracující skříně. Dráhy chodu páky jsou navíc příliš dlouhé, dálniční pětka po zařazení zmizí až kamsi pod palubní desku. K tomuto motoru ale můžete zvolit i šestistupňový automat, s nímž nebudete podle údajů tankovat častěji a pokoříte shodných 190 km/h. Jenže samočinnou převodovku v Česku získáte pouze s pětidveřovou karoserií.
Když už zmiňujeme spotřebu, naše pražské a středočeské testování skončilo lehce na šesti litry. Proti ostrým jízdám před měsícem v Rakousku tedy minimální rozdíl – tehdy jsme dosáhli přibližně stejné hodnoty 5,7 l, jenže jsme na zadní sedačky nikoho nepřibírali.
Líbí se všude
Peugeot 208 zkrásněl. Platí to hlavně pro třídveřovou karoserii, pětidveřová nezná třeba noblesní chromovanou lištu zasahující hluboko do zadního blatníku. Zájem jsme zaznamenali všude, kde se auto objevilo. Aby ne, během testu jsme na silnicích v moři dvěstěosmiček nepotkali jedinou třídveřovou! Nedivíme se, že automobilky tyto karoserie vyřazují z nabídky, lid chce praktická auta. Navíc se boční dveře stále zvětšují a natáhnout se v malém peugeotu pro pás už je dnes úkolem pro pružného atleta. Dva argumenty pro volbu třídveřového auta zde přesto zůstávají: sportovní šmrnc a obrovská vlna individuality. Po krátkém soužití s neustále okukovaným Peugeotem 208 to musíme potvrdit.