Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Ford Mustang GT: Amerika je mu malá

Ford Mustang GT

Fotogalerie

18 fotografií

Jeden ze symbolů Ameriky pečlivě nastudoval evropské způsoby a vyrazil dobývat naše srdce. A vzal to za správný konec – exotický vzhled, podmanivý osmiválec, parádní cena. Ford Mustang šesté generace útočí na všechny smysly.

(více v čísle 37/15)

Půl století si Američané syslili Ford Mustang pro sebe a Evropany nechávali napospas individuálnímu dovozu. Teprve nyní si můžete mustang koupit stejně snadno jako fiestu nebo focus. Tedy skoro stejně, protože zatím smějí slavný model nabízet jen dva vybraní dealeři v Praze a Pardubicích.

Nabídka variant je proti americké o něco užší, nicméně pokrývá veškeré chutě: kupé Fastback/otevřený Convertible, přeplňovaný čtyřválec 2.3 EcoBoost/atmosféra 5.0 V8, manuál/ automat. Ceny od 939 000 Kč Amerika je mu malá do 1 214 000 Kč. Naše volba by se shodovala s kusem na fotkách: hned v prvním testu jsme okusili to nejlákavější, tedy osmiválec s manuálem. Takovou kombinaci abyste dnes pohledali.

Civilizovaný kovboj

V redakci šel mustang z ruky do ruky, lidé ho zvědavě zkoumali a vyptávali se – tohle auto nás zkrátka zajímá. Je jiné, má duši a bohatou historii, což se počítá. Mustang je skoro stejně dlouhý jako mondeo, to abyste se naladili na správné měřítko. Všechen ten materiál je rozdělený do správných proporcí, americká DNA je servírována vkusně a ve správné míře. K podobě šesté generace nemáme jedinou výtku. Od základu vznikala jako globální model, s prodejem náročným Evropanům se od začátku počítalo, a tak se řada věcí změnila. Větší péče o detaily, moderní technika, jízdní vlastnosti laděné na míru evropským okreskám a alpským silničkám.

Interiér je ve srovnání s předchůdcem plný sympatičtějších materiálů i tvarů, základní symetrické uspořádání odpovídá předloze ze šedesátých let. Už nemáme pocit, že nás Ford šidí, a cítíme se tu fajn. Do amerického základu se podařilo vkusně začlenit komponenty z ostatních globálních modelů značky a veškerou výbavu, na kterou jsme zvyklí. Takže nám nic nechybělo a současně jsme měli onen příjemný pocit jinakosti.

Ve srovnání s předchůdcem i ostatními americkými pony cars hraje interiér mustangu jinou ligu. Některé materiály jsou lacinější, ale celek působí vyváženě a efektně.
Ve srovnání s předchůdcem i ostatními americkými pony cars hraje interiér mustangu jinou ligu. Některé materiály jsou lacinější, ale celek působí vyváženě a efektně.
Autor: Davidl Rajdl

Problém nás, Evropanů, je podvědomé srovnávání mustangu s německými prémiovými kupé. Příliš nám nedochází, že za mořem jde o obyčejné kompaktní auto pro každodenní užívání, nikoli luxusní zboží. Pokaždé, když jsme tak měli chuť vznést připomínku k nějakému plastu, vzpomněli jsme si na klenot pod kapotou, milionovou cenovku – a na tvář se nám vrátil úsměv.

Základní výbava osmiválcové verze GT je kompletní a pro příplatky nezbývá moc prostoru. Nicméně 30 000 Kč za plně vybavené audio s navigací a 45 000 Kč za skvělé anatomické sedačky Recaro doporučujeme investovat. Mustangu pak nechybí vůbec nic. Tedy kromě prostoru na zadních sedadlech, který bohužel nedokoupíte. Dospělý se tam nevejde, ani dorost nejásá a upoutat malé dítě do sedačky je za trest. Ale jde to.

Vzhledem k proporcím kupé nepřekvapí, že se vejdou i kufry – objem 408 litrů je dostatečný, rozumně přístupný, a dokonce můžete i sklopit zadní opěradla. Auto na každý den…

Droga jménem 5.0 V8

Přestože mustang nabízí racionální čtyřválcovou motorizaci, pro většinu z nás je americké kupé synonymem velkého atmosférického motoru. Mustang takový samozřejmě má – je naladěný na 310 kW a 530 N.m. Plným jménem si hliníkový osmiválec říká 5.0 Ti-VCT a jde o evoluci dříve používaného motoru. Sání i výfuk má proměnné časování ventilů, což přispívá ke snižování spotřeby, stejně jako klapky uzavírající sací kánaly v nízkých otáčkách. Proč zrovna u mustangu začínáme spotřebou? Protože patří k největším překvapením. Plynule v rámci předpisů jsme s monstrem jezdili za 9,5 litru a celkový průměr včetně dynamických testů se ustálil na čtrnácti. Smekáme, na taková čísla neumí spousta amerických aut ani pomyslet.

Snový osmiválec: má brutální sílu, krásný zvuk, není rozežraný a reaguje precizně jako žádný turbomotor.
Snový osmiválec: má brutální sílu, krásný zvuk, není rozežraný a reaguje precizně jako žádný turbomotor.
Autor: Davidl Rajdl

A teď konečně k jádru koně – motor je božský! Jeho sytý zvuk bychom mohli poslouchat před spaním do sluchátek. Tak přirozený, intenzivní a nevtíravý současně. Podle nás jasný vítěz soutěže Amerika má talent. Ve třech tisících motor přepne z brumenda do hrdelního chrapotu a speciální zvukovod pouští rajskou hudbu přímo do kabiny.

Pružností se V8 vyrovná menší lokomotivě. Můžete se rozjíždět na dvojku, řadit rovnou 4 a 6, jemu je to jedno. Na předlouhou rychloběžnou šestku s převodovým poměrem 0,651 se umí převalovat klidně v tisíci otáček, na dálnici točí jen 2250. Stejně snadno a radostně se ale umí vytáčet do sedmi tisíc.

Už ani nepamatujeme, kdy jsme naposledy zažili tak přímé spojení člověka se strojem. Prodleva neexistuje, otáčky a zvuk věrně kopírují pohyb plynového pedálu.

Míru souznění si můžete regulovat voličem jízdních režimů. Normal využijete cestou do práce, Sport+ je o poznání zbrklejší a zábavnější, Track povypíná elektronické strážce a vyždímá z motoru maximum. Snow/Wet si nechte na zimu nebo do slejváku, mustang v něm otupí, abyste v každé zatáčce nehonili divokou záď po silnici.

Chromovanou klaviaturou vypínáte ESP, nastavujete jízdní režim a posilovač řízení.
Chromovanou klaviaturou vypínáte ESP, nastavujete jízdní režim a posilovač řízení.
Autor: Davidl Rajdl

A pak že USA neumí manuály...

Po tom, co jsme vyzkoušeli manuální řazení, by nás ani nenapadlo uvažovat o automatu. Něco tak dobrého v americkém autě? Holt nová doba. Řazení je sportovně tuhé, krátké a přesné, středový tunel je navržený tak, že si pohodlně odložíte předloktí a kvalty můžete sázet jen pohybem zápěstí. Spojka neklade zdaleka takový odpor, jaký jsme u V8 čekali, takže plynulá jízda je hračka. Manuál můžeme s čistým svědomím doporučit i pro každodenní používání. Převodovka konstrukčně vychází z dodávky Transit, robustnost a trvanlivost by jí tedy měly být vlastní.

Palič gum

Při uvolněné jízdě celé auto jemně poskakuje, což vypovídá o faktu, že tlumiče potřebují k rozhýbání razantnější impulzy. Na poměry tak výkonného kupé s devatenáctipalcovými ráfky nic strašného, jen nečekejte pověstnou americkou houpavost. Jestli bychom si vzali mustang na cestu napříč Evropou? Bez váhání ano. Na to je komfortní víc než dost a nečekaně dobře zvládá i naše rozbité okresky. Čím tvrději jedete, tím lépe si podvozek s nerovnostmi poradí.

Ford Mustang GT
Ford Mustang GT
Autor: Davidl Rajdl

A co zatáčky? Vždyť předchůdce s muzejní tuhou zadní nápravou byl úplně marný. Šestá generace má vpředu McPherson se dvěma kulovými čepy, vzadu víceprvek s lehkými hliníkovými prvky a samosvorný diferenciál. Výsledkem jsou tak dobré jízdní vlastnosti, jaké je jen možné z pětimetrového korábu s hmotností 1,7 tuny vykřesat. Kdo zná ostatní zámořská kupé, nebude chápat, jak dobře mustang zatáčí, jede i brzdí. Povedlo se i řízení, které jsme většinu času nechávali v dobře zvoleném základním módu, a tužší sportovní volili jen při opravdu rychlé jízdě.

Na úzkých českých okreskách jsme si chvílemi připadali jak s autobusem, skutečné rozměry auta ještě zdůrazňuje nízký posaz s výhledem na vyboulenou kapotu. Celkově dobré sladění veškeré mechaniky ale člověku pomůže rychle překonat prvotní zábrany a začít si mustang užívat způsobem u zámořských aut dosud nevídaným.

Podvozek v oblouku velmi dlouho odolává přetáčivosti, pak záď čitelně lehce vybočí. A když ani poté nepovolíte, dojde na samotný smyk. Pro plynulé udržení táhlého driftu to chce dost zkušeností a citu, v hodinách jste natotata. Z místa, třeba při odbočování, utrhnete zadek do krátkého efektního smýknutí snad jen pomyšlením. To zvládne i žák autoškoly. Stejně jako točení na místě v oblacích kouře spálených gum a obdobné skopičiny, to by mustangu šlo. Na předvádění ho zkrátka užije.

Sázka na správného koně

Minulá generace Fordu Mustang vás buď chytla za srdce a pak jste mu ledacos odpustili, nebo vás jeho jednoduchá povaha nechala absolutně chladnými.

Šesté pokolení divokého koně je ale úplně jiný příběh. Nejde mu jen o prvoplánový efekt. Je to zatraceně dobré a komplexní auto s technikou, jakou dnes nabídne jen málokterá značka, a když už, pak rozhodně ne za milion.

Za nás je nový Ford Mustang koupí roku. Z obou stran Atlantiku si bere to dobré – je už dostatečně evropský a pořád ještě dost americký. Nedivíme se, že letošní český příděl 140 aut byl okamžitě rozebraný. Kdo si teď objedná, sveze se až v březnu.

Ford Mustang GT
Ford Mustang GT
Autor: Davidl Rajdl

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
37 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851