Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

3. 10. 2015
Svět motorů

Maxon Matador 125: Osud nám ho nepřál

Maxon Matador 125

Fotogalerie

12 fotografií

Scénář dlouhodobého testu skútru Maxon Matador jako by psal sám mistr hororu Alfred Hitchcock. Začali jsme nehodou, pak zůstali stát uprostřed magistrály a do roka nám stroj ukradli.

(více v čísle 39/15)

Od dlouhodobého testu čínského stroje Maxon Matador 125 jsme si hodně slibovali. Jde o jeden z nejdostupnějších skútrů na trhu, vždyť za 29 000 Kč se dnes běžně prodávají jízdní kola. Tváří se dospěle, sluší mu to a slibuje minimální náklady na cestování. Jeho atraktivitu zvýšila novela zákona, díky které jej smí osedlat i držitel řidičáku na auto.

Test jsme odstartovali koncem léta 2014 a od prvních kilometrů nás provázela smůla. A když to po vleklé opravě konečně vypadalo, že začneme testovat, změnil maxon neplánovaně majitele. Takto vypadal náš neveselý společný rok.

Starost č. 1: nehoda

Jak jste se mohli dočíst v loňském čísle 33, novotou voněl maxon jen 115 km. Pak přišla rána do Škody Roomster, jejíž řidič nám nedal přednost. Jiří Baborský přežil, maxon na první pohled také. V podstatě šlo o kosmetické škody.

Červenec 2014 / 127 km - Řidič roomsteru nás přehlédl, nedal přednost a zamířil rovnou před přední kolo skútru. Brzdili jsme i očima, ale skončilo to nárazem do boku auta. Jezdec byl v pořádku, skútr se odebral na dlouhé čtyři měsíce do servisu.
Červenec 2014 / 127 km - Řidič roomsteru nás přehlédl, nedal přednost a zamířil rovnou před přední kolo skútru. Brzdili jsme i očima, ale skončilo to nárazem do boku auta. Jezdec byl v pořádku, skútr se odebral na dlouhé čtyři měsíce do servisu.
Autor: David Rajdl a Jiří Baborský

Starost č. 2: oprava

Servis Moto Prosek jsme si ze seznamu smluvních opraven Auto Kelly vybrali náhodou, máme to tam blízko. Radostí z nás nejásali, papírování kolem oprav na účet pojišťovny prý vyloženě „milují“. Coby zákazníka nás taková informace po pravdě moc nezajímá. My jsme zase nejásali z jejich laxního tempa. Rozborka, posudek pojišťovny, kontrola geometrie rámu u jiné firmy, objednání dílů, sborka a byl začátek prosince. Od srpnové bouračky jsme se v roce 2014 už nesvezli. To nás šokovalo, vždyť šlo o pár polámaných plastů.

Když už to takhle dopadlo, nechali jsme si rovnou udělat první garanční kontrolu včetně výměny oleje. Stála 990 Kč a trvala další týden! Přitom jde o úkon tak na hodinku – a to přeháníme.

Kromě skútru jsme si v mrazivém počasí odváželi spoustu rozpačitých dojmů z fungování servisu. Aby toho nebylo málo, Moto Prosek tvrdí, že nárazem došlo k ohnutí přední vidlice a chtělo by ji vyměnit. Posudek firmy Halbich ale oponuje, že je vše v pořádku, a to také zapsala do protokolu pro pojišťovnu. Tady se nám rýsuje samostatná reportáž…

Náklady na opravu maxonu po nehodě vyšplhaly přes 12 000 Kč, zaplatila je pojišťovna viníka z jeho zákonného pojištění. Pro nás to znamenalo nepochopitelnou čtyřměsíční anabázi, kdy jsme navíc museli sami žádat o přeměření rámu, protože Moto Prosek a firma Halbich nenašly společnou řeč. Připadali jsme si jako ve zlém snu.

Starost č. 3: nejede

Opravený a zkontrolovaný skútr jsme krátce před Vánoci uložili k zimnímu spánku. Sluníčko nás vytáhlo do sedla až začátkem března, akumulátor byl v plné síle a nevyžadoval ani oživení. Startér se párkrát protočil, motor chvíli kuckal, ale naskočil.

Maxon Matador 125
Maxon Matador 125
Autor: David Rajdl a Jiří Baborský

Asi po pěti kilometrech však přestal „jít za plynem“, začal vynechávat, cukal. Museli jsme jet pomaličku a plynule, maxon vypadal na umření. Zkusili jsme dojet do redakce. Při plném plynu se motor trochu dusil, jinak ale jel. A najednou dost. „Šmitec, dál ani metr!“ zahlásil maxon čínským dialektem a zničehonic zhasl uprostřed magistrály před pražským Hlavním nádražím.

Tachometr ukazoval 298 km a palivoměr téměř nulu. Že bychom byli na suchu? Tankovali jsme přece nedávno. Kolega Matouš ochotně přispěchal s kanystrem, skútr ale dál vzdoroval. Buď to nebylo benzinem, nebo jsme motor „uchlastali“ při pokusech o nastartování. Tohle vyřeší jedině kamarád s dodávkou. Dodnes jsme mu neřekli, že když jsme maxon z auta vyložili a on zmizel za rohem, protestant napoprvé naskočil…

Návštěva servisu byla nevyhnutelná. Obzvlášť když do rána z nádrže vytekla asi čtvrtka nádrže. Míříme opět na Prosek, protože cukání jsme avizovali už při první návštěvě a prý bylo vše vyčištěno a seřízeno. Aktuální problém vyřešilo přetěsnění hadiček a nové konektory na zapalovací cívce. Prý typické výrobní lajdáctví. Nekvalitní spoj se vyklepe, svíčka dává nepravidelně jiskru, motor nejde do otáček a škube. Kvůli tomu míří do servisů většina maxonů. Proč v opravně konektory nevyměnili rovnou, to dodnes nevíme. Ale víme, že Moto Prosek už budeme obloukem objíždět.

Radost č. 1: konečně slouží

Vše funguje. Tedy s výjimkou rychloměru, který zjevně proměřuje jako o závod. Prý to není typické, že by následek nehody? Standardní asijské pneumatiky nejsou tak špatné, jak jsme tipovali, slušně drží i na vodě. Skútr nám slouží hlavně při cestách po Praze, ale vyrážíme i do blízkého okolí. Městem se protahuje jako úhoř, brzdy už si sedly a zakusují se dostatečně razantně. Většinou cestujeme s batohem na zádech, podsedlový prostor je totiž zoufale malý.

Oficiální nejvyšší rychlost 85 km/h byla na tachometru hned a držela se i ve stoupání. Očividně dost proměřoval, možná šlo o následek nehody, prý to není pro maxon typické.
Oficiální nejvyšší rychlost 85 km/h byla na tachometru hned a držela se i ve stoupání. Očividně dost proměřoval, možná šlo o následek nehody, prý to není pro maxon typické.
Autor: David Rajdl a Jiří Baborský

Maximální rychlost 85 km/h využívá schopností podvozku na 110 %. V takovém tempu už je znát, že se stroj kroutí a není tak stabilní jako dražší skútry. V nižších rychlostech ale funguje maxon dobře a dělá, co se od něj čeká.

Překvapilo nás, jak často musíme k pumpě. Spotřeba vychází na 4,7 litru, čekali bychom tak půlku. Zatím je ale motor pořád syrový a problémy s cívkou hospodárnosti rozhodně nepřidaly.

Starost č. 4: zmizel

Jednoho letního večera zůstal maxon v garáži osamocený. Kolega Martin Frei už se chystal na tramvaj a vtom mu bleskl hlavou osudný nápad: „Pojedu domů na skútru! Poprvé v životě.“ Motocykly nepolíbený redaktor tak využil legislativní možnost řídit malý motocykl jen s řidičákem na auto. Dostal školení od zkušenějších kolegů a vyrazil do hlubin pražské džungle. A to jsme ho viděli naposledy. Maxon… Po hodině začaly chodit první textové zprávy od začínajícího motorkáře. „To je super! Ta svoboda pohybu. Úplně jiný rozměr cestování,“ nemohl se Martin nabažit nového zážitku. Projel Prahu křížem krážem, dotankoval plnou, zaparkoval na sídlišti před domem a těšil se, jak ráno vyzraje nad kolonami. Jenže dorazil metrem. U lampy, kde skútr zaparkoval, našel po rozbřesku jen tu lampu. Zloděj si přišel k zánovnímu skútru s plnou nádrží a doklady pod sedlem, v té euforii je totiž kolega zapomněl vzít domů. Dlouhodobý test tak skončil dřív, než pořádně začal. Na tachometru bylo natočeno 599 km.
Novému majiteli přejeme, aby si s maxonem „užil“ minimálně tolik co my.

Květen 2015 / 599 km - Martin Frei poprvé usedl na jednostopý stroj. Byla to láska na první svezení. Pro maxon šlo ale o cestu poslední. Během nočního spánku na sídlišti si jej kdosi bez dovolení půjčil a jaksi nám jej zapomněl vrátit...
Květen 2015 / 599 km - Martin Frei poprvé usedl na jednostopý stroj. Byla to láska na první svezení. Pro maxon šlo ale o cestu poslední. Během nočního spánku na sídlišti si jej kdosi bez dovolení půjčil a jaksi nám jej zapomněl vrátit...
Autor: David Rajdl a Jiří Baborský

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
39 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851