Subaru Levorg 1.6 GT-S: Jedinečný exemplář
Subaru Levorg konečně dorazilo do srdce Evropy a nás zajímalo, zda není tři čtvrtě milionu za kompaktní kombi moc.
(více v čísle 43/15)Poslední dobou se Subaru ve svém výrobním programu soustředilo na SUV a crossovery (XV, Forester, Outback), ale některým evropským zákazníkům chyběl klasický silniční model. Levorg má za úkol tuto mezeru zaplnit, i když původně pro starý kontinent určený nebyl. Hlavně cílil na klientelu v Japonsku a USA, a proto je nabízen výhradně s novou přeplňovanou zážehovou šestnáctistovkou a bezestupňovou převodovkou CVT. Naplní tato kombinace očekávání náročných zákazníků Subaru?
Dojem: Jasná definice
Pojmenování Levorg se skládá z výrazů LEgacy, reVOlution a touRinG. Kompaktní sportovní kombi tak má navázat na úspěchy modelu Legacy, který už z evropské nabídky vypadl. Cílí pak zejména na majitele elegantního čtvrtého provedení. S ním má podobné nejenom vnější rozměry, ale i vyvážené proporce. Design je samozřejmě modernější a tvář si levorg vypůjčil od kultovního ostrého modelu WRX STi – po prostřední sloupky je vlastně identický. Osobní kombi tak získalo sportovní šmrnc, což zvýrazňuje velký nasávací otvor na kapotě, která je jako u STi hliníková a na hydraulických vzpěrách. Stylisticky povedené zadní části dominuje střešní spoiler a také dvojice koncovek výfuku, výrazné jsou i vystouplé prahové lišty.
Téměř nic nového
Také uvnitř na nás dýchne známé prostředí. Palubní deska i výplně dveří se shodují se sportovním sedanem, od STi je převzatý dokonce i volant. Proto nepřekvapí, že věnec padne bezvadně do ruky. Jednoduché tvary s výrazným středovým panelem vypadají důstojně, kvalitní je zpracování i použité měkčené plasty. Pozice za volantem snad už ani přirozenější být nemůže a sportovní sedadla dodávaná s provedením Comfort poskytují výbornou oporu tělu. Přitom jsou i dostatečně pohodlná – líbilo se nám na nich i naklápění opěrky hlavy.
Hodnotně až luxusně působí tři barevné displeje, ale ovládání palubního počítače nám dalo zabrat. Listuje se v něm tlačítkem mezi středovými výdechy ventilace. Jenže když jsme ho chtěli vynulovat, museli jsme zmáčknout kolíček v přístrojovém štítu, který je primárně určen na přepínání denního počítadla kilometrů.
PROSTOR A POHODLÍ: V mezích možností
Na příkladu levorgu je vidět, jak se auta zvětšují. Délka 4690 mm byla ještě nedávno vyhrazena kombíkům střední třídy, nyní ji okupují kompaktní modely. Výsledek? V podélném směru je novinka Subaru prostornější než čtvrtá generace legacy. Vzadu zbylo 174 cm vysokému figurantovi před koleny ještě 13 cm, což odpovídá premiantům nižší střední třídy, jako je například Octavia Combi. Se šířkou kabiny už to tak slavné není. Vpředu jsme se cítili stále dobře, ale zadní část je užší a tři cestující budou hodně natěsno. Ani výškou interiéru nepatří k největším – nad hlavou navíc překáželo i střešní okno. Ocenili jsme široce otevíratelné dveře, které usnadňovaly nastupování.
Splní potřeby
Kombi si většinou pořizují prakticky založení motoristé, kteří potřebují občas přepravit větší množství nákladu nebo zavazadel. Levorg jim nabídne zavazadelník se základním objemem 522 litrů, nízkou nakládací hranu a slušný vstupní otvor. Pro většinu běžných zákazníků naprosto dostačuje. Nám jen trochu vadila výška pouhých 42 cm mezi zatahovací plátěnou roletou a podlahou. Větší náklad – třeba krabici s půlmetrovými stranami – totiž neschováte. Do celkové přepravní kapacity je započítáno i 40 l schovaných pod podlahou na drobnosti nebo nářadí – rezerva chybí. Pokud tedy budete převážet objemnější předměty, musíte počítat jen se 482 l, a to už není žádný zázrak. Výhodou takového rozdělení kufru je rovná plocha po sklopení zadních opěradel, která lze ovládat i táhly umístěnými na bocích.
MOTOR: Zdání klame
Pokud máte o levorg zájem, nemůžete si moc vybírat. V nabídce je jen zážehový přeplňovaný boxer 1,6 l s přímým vstřikováním spojený s bezestupňovou převodovkou CVT. Čtyřkolka, benzinový motor a automat? To se v současné produkci jen tak nevidí. Jenže Japonci žádnou jinou možnost neplánují, takže buď chcete, nebo ne. My se přikláníme k první variantě. Nová šestnáctistovka je totiž úžasně kultivovaná a výborně odhlučněná – tlumicí hmoty obsahují i dutá vlákna používaná v bundách či rukavicích. Výkon 125 kW a točivý moment 250 N.m jsou dostatečné hodnoty. Jak ale bude fungovat s bezestupňovým automatem CVT, který na divoké hrátky není stavěný?
Převodová skříň pro Evropu však nabízí možnost manuálního řazení pádly pod volantem podle předem stanovených virtuálních stupňů. Při rozjezdu vyskočí otáčky ke 2000 a vůz pozvolna zrychluje. Víc není potřeba, protože maximum točivého momentu přichází už při 1800 ot./ min. Na běžnou jízdu to stačí, a když se rychlost ustálí, otáčky okamžitě spadnou na možné minimum. Proto si ve městě motor brumlá pod tisícovou hranicí a autu nedělá problém plynule jet. Při devadesátce levorg točí 1600 a na dálnici při 130 km/h potom se 2400 otáčkami. Zkrátka pohoda a připadá nám, že více uklidňující subaru jsme ještě neřídili.
Probuzení
Stačí však přišlápnout plynový pedál až na podlahu – otáčky vyletí vzhůru a na hodnotě 6000 automat přeřadí na vyšší rychlost. Slyšíte dobře, bezestupňový automat přeřadí! Pod zátěží a přibližně nad třemi tisíci otáček totiž CVT začne řadit virtuální stupně a svým projevem se blíží konvenčním automatům. Pokud si chcete ale pořádně zařádit, stačí jízdní režim SI-Drive přepnout do módu S a volič převodovky posunout do pozice M. Odezva na plynový pedál je rychlejší a pádly pod volantem měníte rychlosti. Od tří tisíc táhne malá šestnáctistovka výborně a zastaví ji až omezovač na 6000. Z rodinného kombíku se náhle stává slušné sportovní náčiní s dostatečnou dynamikou. Škoda jen, že přednastavené stupně jsou dost dlouhé, protože v našem měřicím cyklu pružné zrychlení nevyšlo nijak oslnivě. Na šestku levorg zrychlil z 80 na 120 km/h za 23,3 s.
Na jeho obranu musíme říct, že v osmdesáti se rozbíhal z 1500 otáček. Proto jsme pružnost změřili i v automatickém režimu. Subaru se z šedesáti na stovku dostalo za 5,1 s a z osmdesáti na sto dvacet za 6,6 s. Při drsnějším zacházení se ale spotřeba pohybovala výrazně nad deseti litry a vyloženě ostrá jízda znamená i dvacet. Apetit levorgu je totiž hodně háklivý na plynulé cestování a citlivé zacházení. Poklidná jízda se vyplatí a my jsme 200 km dlouhý okruh (15 % obec, 50 % dálnice, 35 % okresky) zvládli za 7,5 l/100 km, což považujeme za úžasnou hodnotu.
JÍZDA: Obrovská rezerva
Podobnost levorgu s „estéíčkem“ nekončí jen designem některých částí a chutí motoru k životu. Kombi s ním sdílí i podvozek včetně rozvoru kol 2650 mm. A co to znamená? Že jezdí jako STi! Stabilita a přilnavost jsou úžasné. Podezíráme konstruktéry Subaru, že novinkou jezdili pořád dokola a podle toho nastavovali podvozek. V zatáčkách cítíme neuvěřitelnou jistotu a protáhnout se utaženými serpentinami znamená zážitek. Auto plynule přechází z jednoho oblouku do druhého a jede do směru, kam máte natočený volant. Přesné řízení poskytuje jasnou představu o pohybu vozu a řidič má dění pod kontrolou. Takové svezení kompaktním kombíkem jsme ještě nezažili. Přitom levorg není přehnaně tvrdý a nevyklepe cestujícím duši z těla. O nerovnostech informuje tlumeně, bez tvrdých rázů a ve vyšších rychlostech se nad nimi nadnáší.
I když zážehová šestnáctistovka není žádný čajíček, podvozek ji hravě strčí do kapsy. Jízdně by si poradil i s mnohem silnějším agregátem – v Japonsku dvoulitr mají.
ZÁVĚR
Máme štěstí, že Japonci změnili strategii a levorg nakonec do Evropy pustili. Sice jenom v jediné motorizaci, protože se jim nechtělo zbytečně investovat do vývoje ostatních verzí, zato v plné síle. Novinka Subaru je hezká, praktická, má výborný motor a skvěle jezdí. I díky bohaté výbavě si svou cenovku lehce obhájí