Škoda Octavia RS230: Podvozková magie
RS230 je v podstatě technickým tuningem standardní Octavie RS. Přesně tím, který dává smysl, když rádi řežete zatáčky.
(více v čísle 44/15)Vážení cestující, zdraví vás kapitán. Právě se nacházíme v dlouhé táhlé zatáčce, jedeme nesmyslně rychle a vy můžete na vlastní žaludky cítit, jak ukázkově naše kombi vykružuje oblouk. Bez protáčení kol, bez známek nedotáčivosti, s ledovým klidem a chirurgickou přesností. Provolejme slávu VAQ!
Stručná zkratka znamená dlouhé německé Vorderachsquersperre a jde o aktivní uzávěru předního diferenciálu, jehož svornost reguluje elektrohydraulicky ovládaná spojka. Točivý moment se tak rozděluje mezi levé a pravé kolo úplně stejně, jako to dělá spojka Haldex u aut s pohonem 4x4 mezi přední a zadní nápravou. Tento koncernový zázrak dostává Octavia RS230 jako třetí po Golfu GTI Performance a Seatu Leon Cupra a jde o hlavní důvod, proč byste si měli připlatit 75 000 Kč za RS230 proti standardní benzinové Octavii RS. Druhým důvodem pak jsou výkonnější brzdy. Fungovaly pořád stejně bezvadně i po divokých 40 km serpentin – přiměřený nástup, razantní účinek, nevadnoucí chuť do práce. Pokud u sportovně-rodinné octavie vyvoláváte častěji onoho atletického ducha než cestovatelského, budete z podvozku RS230 nadšeni.
Změn je víc. Přeladěný výfuk, který dostává víc prostoru, aby k umělému hlasu rezonátoru přidal hlavně ve sportovním režimu trochu přirozeného brumenda. Výsledek je celkem přesvědčivý, v cestovních režimech pak relaxačně umlčený. Mezi nápadné prvky patří výrazná devatenáctipalcová kola jak z divokých tuningových snů. Báli jsme se jich, ale překvapila. Podvozek odvádí skvělou práci, nezapomíná pružit a při běžném jezdění nás neobtěžoval prkenností. Pochopitelně na kanálu nebo hlubokém výmolu obří válce bouchnou, což pocítíte vpředu hodně a vzadu dvojnásob. Komu je to příliš, ať si počká na adaptivní tlumiče, se kterými prý půjdou kombinovat i menší osmnáctky. To bude pochutnání…
Už takhle nám RS230 připadá jako nejlepší z rodu Octavií. Skvěle vyvážená, přátelská, velmi rychlá a v rámci předokolek zatraceně zábavná. Řazení manuálu je perfektní a v tomto případě bychom 45 000 Kč za automat DSG hodně zvažovali. Řízení by sneslo o něco lepší zpětnou vazbu, je ale přirozené a přesné, takže nás to ani příliš netrápí.
A málem bychom zapomněli na označení RS230. Benzinový dvoulitr posílil z 220 na 230 koní, které se dostaví o 200 otáček výš, ve 4700 ot./min. To ale v praxi nepoznáte. Snad jen to, že se maximálka přiblížila na dostřel 250 km/h, u liftbacku pak přesně na tuto magickou hranici.