Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: I tank musí šetřit | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: I tank musí šetřit

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Fotogalerie

7 fotografií

Minulostí je Nissan Patrol, hrana zvoní Mitsubishi Pajero – výrobce oznámil, že přímý nástupce nebude. Toyota Land Cruiser s novým motorem tak má šanci stát se posledním mohykánem.

(více v čísle 2/16)

Doby, kdy terénními vozy jezdily manželky podnikatelů, jsou už pryč. Přesedlaly na populární SUV německých prestižních značek (X5, ML, Q7). Těžkopádný Land Cruiser na podvozkovém rámu a s tuhou nápravou vzadu si dnes kupuje jen ten, kdo jej potřebuje. Auto se samonosnou karoserií by totiž při každodenních jízdách v terénu rozlámal, nedoplatil se za výměny hliníkových ramen a

Plnicí hrdlo močoviny se nachází v motorovém prostoru. Zásoba je 13 l a měla by vystačit na celý servisní interval (terénní toyota ještě nemá časovanou životnost a do servisu jezdí poctivě po 15 000 km).
Autor: Petr Homolka
v jeho úsporné automatické převodovce spálil lamely či uzamykací spojku měniče.

Takových lidí není mnoho (nejnověji pět kusů koupila Policie ČR na ostrahu hranic, kde selhaly Hyundaie ix35). Evropské přírodě by se proto vůbec nic nestalo, kdyby ta hrstka rámových teréňáků měla z emisních norem výjimku. Ale nemají ji, takže robustní dieselový čtyřválec 3.0 D-4D (1KD-FTV) nabízený s průběžnými modernizacemi už od roku 2002 musel odejít do výslužby. Místo něj přichází zcela nový 2.8 D-4D (1GD-FTV) s dvojitou recirkulací výfukových plynů a vstřikováním močoviny do výfukového potrubí (AdBlue). Překvapivě nemá vyšší, ale naopak o 10 kW nižší maximální výkon (130 místo 140 kW).

Už v roce 2013 dostal Land Cruiser řady 150 sadu terénních pomocníků. Můžete si zvolit typ povrchu, čemuž se přizpůsobí trakce i odpružení (tlačítko MTS), nebo režim automatizovaného stoupání či sjezdu (tlačítko Crawl). Rychlost vozu pak řídíte otočným ovladačem. Poctivá uzávěrka mezinápravového a zadního diferenciálu samozřejmě nechybí.
Autor: Petr Homolka
Točivý moment (ve verzi s automatickou převodovkou) však stoupl z 420 na 450 N.m. Převodovka je nově šestistupňová, ale její chování zůstalo starosvětsky terénní. Rozjíždí se letargicky s dlouhými skluzy, zato tak plynule, že na mazlavém svahu nevytrhnete ani kořínek. I na silnici měnič uzavírá až od 90 km/h, na předlouhou šestku v tu chvíli točí jen 1400 otáček. Při dálničních sto třiceti ručička odpočívá na pouhých 2000 otáčkách, ale odpočinek je to jen zdánlivý. Ač nový čtyřválec je o něco tišší než předchozí, duněním naznačuje, jak hrozná je to dřina, utlačit v tak nízkých otáčkách trakař, který pod sebe nabírá a tuhou nápravou rozčesává hektolitry vzduchu a jehož zpětná zrcátka by ubrzdila přistávající raketoplán. A pokud dálnice jen trochu stoupá, už to nezvládne a musí si odlehčit aspoň otevřením měniče (podřazení na pětku potřeba většinou není). Spoustu dálničních kilometrů tak Land Cruiser najezdí s otevřeným měničem a plýtvá litry paliva, které se snažil předlouhými převody (i celým novým motorem) ušetřit. Výsledných 10,2 l/100 km není na 2310 kg těžký stroj vůbec špatná hodnota, ale je to nanejvýš o litr méně než u staršího a podstatně jednoduššího motoru.
Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D
Autor: Petr Homolka

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
2 / 2016 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851