Mercedes-Benz GLE kupé 350 d 4Motion: Umění vyhrožovat
Lidožroutský kukuč přerostlého svalovce klame tělem, vlastně jde o hodné a praktické SUV. Jenže to se teď nenosí.
(více v čísle 4/16)Americký styl hromotluckých aut, která se skoro nevejdou do našich ulic a v nichž by se daly z místa řidiče česat švestky, dorůstá do dalšího stádia svéráznosti. Na čumák zelinářského pick-upu navazuje splývavá záď kupé. Asi není náhodou, že s tím jako první přišlo BMW, jehož odvázaný designér Chris Bangle vyrůstal v šedesátých letech na americkém středozápadě. Nad prvními fotkami modelu X6 jsme jen nevěřícně kroutili hlavami, ale zákazníci si ho zamilovali.
Já chci taky
Stabilně vysoké prodeje bavorského mutanta nedají spát ani konzervativnímu Mercedesu, a tak přichází s vlastní verzí. Facelift čtyři roky starého SUV ML, nyní přejmenovaného na GLE, doplňuje nové GLE kupé. Při stejném rozvoru 2915 mm je o osm centimetrů delší a o šest nižší, z čehož by měly vyjít celkově atletičtější linie. Ale ouha. Ponton karoserie zůstal stejně zavalitý, větším kolům dělají místo nafouknuté blatníky. Snížená prosklená část se na tak masitých základech nejistě krčí a záď jakoby omylem useknutá nesportovně vysoko neví, co se sebou. Výsledkem je auto, které zepředu křičí „ruce vzhůru, ani se nehněte!“ a zezadu otráveně zabručí „sakra, splet‘ jsem si dveře“.
Medvědí náruč
Po nasednutí dovnitř se situace uklidňuje, ten bijec je totiž docela fajn chlap. Interiér beze změn přebírá ze stejnojmenného SUV, což je mercedes jak se patří. Tichý, solidní, přiměřeně prostorný, s luxusními koženými křesly a další opulentní výbavou dostupnou za náležitý peníz. Hlavní odlišností je velmi špatný výhled dozadu, ale to vyřeší parkovací sada s kamerami za výmluvných 43 813 korun. Se vzduchovým odpružením Airmatic nabídne kupé obstojný komfort i na příplatkových kolech ráže 21 palců, i když rozhodně známe pohodlnější mercedesy. Při běžném zacházení působí kupé nadmíru obratně. Přepínat do sportovního režimu a provokovat hranici přilnavosti ale nemá smysl, na to je obr těžkopádný.
Devět uhlazených
Třílitrový turbodiesel je spojený s nejdůležitější technickou novinkou modelu GLE: devítistupňovým automatem. Před rokem jsme tuto kombinaci v kombi třídy E kritizovali za nervózní reakce na přidání a ubrání plynu, umocněné váháním motoru v nízkých otáčkách. Éčku totiž firemní stratégové předepsali limit uhlíkových emisí 140 g/km, odpovídající tabulkové spotřebě 5,5 litru nafty. Aby agregát tak absurdní metu podlezl, musela elektronika udržovat skoro pořád uzamčený měnič, čímž vlastně popřela jeho smysl. GLE kupé váží 2200 kg, při každém přidání plynu roztáčí obrovská kola a tři diferenciály. Tady už musel být měnič vzat na milost a elegantní prokluz je mu při zrychlení povolen. Výsledkem je návrat ortodoxní mercedesovské pohody – hladké a plynulé rozjezdy i klidné posouvání v kolonách. Vysoká hmotnost přitom vůbec nepřekáží rychlosti, bujné stádo 260 koní se umí pěkně rozcválat i s takovou horou železa na hřbetě.
Obrovské jízdní odpory se ovšem nezapřou. Na dálnici točí šestiválec na nejvyšší stupeň 1600 ot./min, kdy už by měl dosahovat maximálního točivého momentu, přesto ho každé poširmání plynu nebo mírné stoupání nutí podřazovat. Laboratorních 7,2 l/100 km jsme se ani nepokoušeli dosáhnout. Reálná spotřeba se pohybovala mezi devíti a deseti litry, což je na tuto kategorii a dynamiku přiměřená hodnota.
Nic pro nás
Názor redakce na tento počin Mercedesu je rozporuplný. Ale budiž, ne každý zájemce o velké SUV za sebou potřebuje tahat životní prostor pro dorůstající basketbalisty a stěhováckou skříň. Komu už děti odrostly a obyčejnou verzi má okoukanou, může si kupé oblíbit bez ohledu na agresivní design. Základní cena 1 783 540 Kč za verzi 350 d 4Matic je ještě o sto sedmdesát tisíc vyšší než u výchozího SUV GLE. To však v relacích luxusních korábů není velký rozdíl, za touhu po odlišení se leckdy platí ještě víc.