Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

10. 3. 2016

Mercedes-Benz GLE kupé 350 d 4Motion: Umění vyhrožovat

Mercedes-Benz GLE kupé 350 d 4Motion

Fotogalerie

9 fotografií

Lidožroutský kukuč přerostlého svalovce klame tělem, vlastně jde o hodné a praktické SUV. Jenže to se teď nenosí.

(více v čísle 4/16)

Americký styl hromotluckých aut, která se skoro nevejdou do našich ulic a v nichž by se daly z místa řidiče česat švestky, dorůstá do dalšího stádia svéráznosti. Na čumák zelinářského pick-upu navazuje splývavá záď kupé. Asi není náhodou, že s tím jako první přišlo BMW, jehož odvázaný designér Chris Bangle vyrůstal v šedesátých letech na americkém středozápadě. Nad prvními fotkami modelu X6 jsme jen nevěřícně kroutili hlavami, ale zákazníci si ho zamilovali.

Já chci taky

Stabilně vysoké prodeje bavorského mutanta nedají spát ani konzervativnímu Mercedesu, a tak přichází s vlastní verzí. Facelift čtyři roky starého SUV ML, nyní přejmenovaného na GLE, doplňuje nové GLE kupé. Při stejném rozvoru 2915 mm je o osm centimetrů delší a o šest nižší, z čehož by měly vyjít celkově atletičtější linie. Ale ouha. Ponton karoserie zůstal stejně zavalitý, větším kolům dělají místo nafouknuté blatníky. Snížená prosklená část se na tak masitých základech nejistě krčí a záď jakoby omylem useknutá nesportovně vysoko neví, co se sebou. Výsledkem je auto, které zepředu křičí „ruce vzhůru, ani se nehněte!“ a zezadu otráveně zabručí „sakra, splet‘ jsem si dveře“.

Interiér mají obě karosářské verze shodný – německy solidní, luxusně zpracovaný a bez výstřelků. Tomu odpovídají i klasické analogové přístroje a jednoduchá grafi ka počítače. Pro ovládání palubního systému Comand nám stále přijde intuitivnější kolečko vespod než touchpad nahoře.
Interiér mají obě karosářské verze shodný – německy solidní, luxusně zpracovaný a bez výstřelků. Tomu odpovídají i klasické analogové přístroje a jednoduchá grafi ka počítače. Pro ovládání palubního systému Comand nám stále přijde intuitivnější kolečko vespod než touchpad nahoře.
Autor: Jiří Káš

Medvědí náruč

Po nasednutí dovnitř se situace uklidňuje, ten bijec je totiž docela fajn chlap. Interiér beze změn přebírá ze stejnojmenného SUV, což je mercedes jak se patří. Tichý, solidní, přiměřeně prostorný, s luxusními koženými křesly a další opulentní výbavou dostupnou za náležitý peníz. Hlavní odlišností je velmi špatný výhled dozadu, ale to vyřeší parkovací sada s kamerami za výmluvných 43 813 korun. Se vzduchovým odpružením Airmatic nabídne kupé obstojný komfort i na příplatkových kolech ráže 21 palců, i když rozhodně známe pohodlnější mercedesy. Při běžném zacházení působí kupé nadmíru obratně. Přepínat do sportovního režimu a provokovat hranici přilnavosti ale nemá smysl, na to je obr těžkopádný.

Nižší kontura i klesající střecha nechávají méně místa nad hlavami. Vzadu má rezervu jen fi gurant střední postavy.
Nižší kontura i klesající střecha nechávají méně místa nad hlavami. Vzadu má rezervu jen fi gurant střední postavy.
Autor: Jiří Káš

Devět uhlazených

Třílitrový turbodiesel je spojený s nejdůležitější technickou novinkou modelu GLE: devítistupňovým automatem. Před rokem jsme tuto kombinaci v kombi třídy E kritizovali za nervózní reakce na přidání a ubrání plynu, umocněné váháním motoru v nízkých otáčkách. Éčku totiž firemní stratégové předepsali limit uhlíkových emisí 140 g/km, odpovídající tabulkové spotřebě 5,5 litru nafty. Aby agregát tak absurdní metu podlezl, musela elektronika udržovat skoro pořád uzamčený měnič, čímž vlastně popřela jeho smysl. GLE kupé váží 2200 kg, při každém přidání plynu roztáčí obrovská kola a tři diferenciály. Tady už musel být měnič vzat na milost a elegantní prokluz je mu při zrychlení povolen. Výsledkem je návrat ortodoxní mercedesovské pohody – hladké a plynulé rozjezdy i klidné posouvání v kolonách. Vysoká hmotnost přitom vůbec nepřekáží rychlosti, bujné stádo 260 koní se umí pěkně rozcválat i s takovou horou železa na hřbetě.

Obrovské jízdní odpory se ovšem nezapřou. Na dálnici točí šestiválec na nejvyšší stupeň 1600 ot./min, kdy už by měl dosahovat maximálního točivého momentu, přesto ho každé poširmání plynu nebo mírné stoupání nutí podřazovat. Laboratorních 7,2 l/100 km jsme se ani nepokoušeli dosáhnout. Reálná spotřeba se pohybovala mezi devíti a deseti litry, což je na tuto kategorii a dynamiku přiměřená hodnota.

Nic pro nás

Názor redakce na tento počin Mercedesu je rozporuplný. Ale budiž, ne každý zájemce o velké SUV za sebou potřebuje tahat životní prostor pro dorůstající basketbalisty a stěhováckou skříň. Komu už děti odrostly a obyčejnou verzi má okoukanou, může si kupé oblíbit bez ohledu na agresivní design. Základní cena 1 783 540 Kč za verzi 350 d 4Matic je ještě o sto sedmdesát tisíc vyšší než u výchozího SUV GLE. To však v relacích luxusních korábů není velký rozdíl, za touhu po odlišení se leckdy platí ještě víc.

Pohled zezadu budí nejrozporuplnější dojmy, jako kdyby kus karoserie ještě chyběl. Pesimisté považují šikmooký pohled s tenoučkými lampami za úlitbu mocnému čínskému trhu.
Pohled zezadu budí nejrozporuplnější dojmy, jako kdyby kus karoserie ještě chyběl. Pesimisté považují šikmooký pohled s tenoučkými lampami za úlitbu mocnému čínskému trhu.
Autor: Jiří Káš

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
4 / 2016Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte puzzle Tatra 603-2 z edice retro-auta!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851