Ford S-Max 2.0 TDCi AWD Titanium: Rodina v zápřahu
S novou generací si lze do s-maxu objednat pohon všech kol a je tak plnohodnotnou alternativou k sharanu. Jak funguje spojení dvoulitrového dieselu a čtyřkolky v praxi?
(více v čísle 7/16)Oblíbený s-max v druhé generaci těží z nové modulární platformy, na níž se prvně ukázalo současné mondeo a jež umožňuje zabudování pohonu 4x4. To lze kombinovat s motory 2.0 TDCi/110 a 132 kW. Slabší verze se nabízí s manuálem, silnější s dvouspojkovým powershiftem. Nejvýkonnější jednotka v nabídce – 2.0 TDCi Bi-Turbo/ 154 kW – se dodává pouze coby předokolka.
Nijak to však nevadí, testované provedení s dvouspojkou se ukázalo jako velmi příjemné a s bohatou výkonovou rezervou. Převodovka řadí jemně, rozjíždí se bez cukání a motor zbytečně nevytáčí. Běžně odřazuje kolem 2000 otáček, ve sportovním režimu mezi 2500 až 3000 ot./min. Rychle reaguje i na prudké přidání plynu. Pro pružnou akceleraci má motor dostatek síly i na šestku, na dálnici ve 130 km/h točí rozumných 2300 ot./min. V tomto režimu počítejte se spotřebou mezi 7 a 7,5 l/100 km, podobně je tomu i ve městě. Naopak při klidné jízdě mimo obec klesá konzumace paliva pod šest. Celkový průměr 6,8 l/ 100 km v testu považujeme za mimořádně dobrý.
Pohon všech kol zajišťuje elektronicky řízená mezinápravová spojka, která spíná nezávisle na prokluzu předních kol. Zvýšenou porci newtonmetrů posílá na zadní nápravu i při prudkém sešlápnutí plynu nebo razantním průjezdu zatáčkou. V praxi funguje spínání mezinápravové spojky plynule a při ostré jízdě dodává čtyřkolka na pocitu jistoty. Trakce je bezproblémová i při rozjezdu na ledu.
Proti předchůdci má současný s-max trochu měkčí odpružení a nepůsobí tolik sportovně. V zatáčkách si však stále počíná suverénně a z hlediska jízdních vlastností konkurenci v čele se sharanem/ alhambrou poráží. Velmi dobře si navíc poradí i s rozbitou vozovkou. Na sedmnáctipalcových kolech pohlcuje rázy téměř dokonale. Precizně utlumený je interiér také po akustické stránce, rušivě působí až aerodynamický odpor nad 160 km/h.
Interiér se nese v duchu mondea, trochu lacině působí velké plastové plochy a drobné výhrady máme i k ergonomii. Volant je hodně přetlačítkovaný a zbytečně malá se nám zdají i virtuální tlačítka na dotykovém displeji. Chválíme příjemný posaz za volantem i správně tuhá a dobře tvarovaná sedadla. V prvních dvou řadách je místa v každém ohledu dostatek. Dozadu se však hůře nastupuje a pohodlně se zde usadí jen vzrůstem drobní jedinci.
Vůči zmiňované dvojici soupeřů má s-max výhodu v silnějším motoru, koncernové duo totiž lze získat ve čtyřkolce pouze se 110kW dieselem. S-Max 2.0 TDCi/132 kW Titanium (1 009 990 Kč) stojí prakticky stejně jako Sharan 2.0 TDI/110 kW Highline (1 000 900 Kč). Alhambra 2.0 TDI Style s trochu chudší výbavou začíná na 905 900 Kč.