Volkswagen Passat Variant GTE Plug-in Hybrid: Posel elektřiny
Manažeři mají zase o čem přemýšlet. Plug-in hybridní Volkswagen Passat GTE se je snaží obrátit na elektrickou víru.
(více v čísle 11/16)S hybridy se roztrhl pytel, ale plug-in hybrid s možností externího dobíjení ze zásuvky zůstává stále exotem. Ve střední třídě se touto cestou zatím vydaly jen BMW 330e a Mercedes C 350 e, oba s karoserií sedan. O masovější elektrifikaci české manažerské flotily se nově pokusí Volkswagen Passat GTE, ten ovšem také v kombi verzi Variant.
V modrém duchu
Na první pohled passat jako každý jiný. Snad jen modré linky, brzdy a prošití interiéru mohou vyvolat dojem, že je něco jinak. Modře si totiž u Volkswagenu značí auta, kterými teče elektrický proud.
Základ Passatu GTE představuje přeplňovaný benzin 1.4 TSI/115 kW, mezi něj a dvouspojku DSG je včleněn elektromotor o výkonu 85 kW. Výsledkem je soustava o výkonu 160 kW a točivém momentu 400 N.m, která se zásobuje z padesátilitrové nádrže a lithium-ionových akumulátorů o kapacitě 9,9 kWh. Baterie vážící 125 kg najdeme pod zadním sedákem, nádrž se přestěhovala do kufru. Proto je jeho dno vyšší a objem o 167 litrů menší než u konvenčních verzí (483 vs. 650 litrů).
Dobíjení passatu je mnohem rychlejší než u elektromobilů s až trojnásobnou kapacitou. Za čtyři hodiny na kabelu jsme měli plno, a to mluvíme o domácí zásuvce. Zdroj 360 V auto nasytí za dvě a čtvrt hodiny. S plnou zásobou bychom měli ujet 50 km čistě na elektřinu…
Městské kochání
Realita je samozřejmě méně optimistická. Dojezd se snažíme vyčíst z příplatkové digitální přístrojovky, která se k futuristické technice hodí. Připadá nám však trochu pouťová a při zobrazení všech údajů nepřehledná. 44 km – tolik máme ujet v ryze elektrickém režimu, což je jeden ze tří možných. Volnou Prahou jsme nakonec bezemisně urazili 33 km při spotřebě kolem 20 kWh/100 km. Při průměrné sazbě 3,71 Kč/kWh vyjde elektrický kilometr v passatu na 75 haléřů. A jak probíhá? Podmanivě tiše, vyšší hmotnost auta ve spojení s adaptivními tlumiči navíc zajišťuje měkkou jízdu, což výsledný dojem dál pozvedá.
Čtrnáctistovka odolává i prudkému sešlápnutí plynového pedálu a naskočila by, teprve až prošlápneme i pojistku kickdownu.
Dokonce i tak velkému vozu uděluje elektřina nečekaně efektní dynamiku, TDI můžou závidět.
Když dojde proud
Samočinný přechod z elektrického pohonu na benzinový je po vysátí baterek téměř nepostřehnutelný. Provází jej pouze decentní cuknutí, ne větší než přeřazení automatu DSG. Teď máme dvě možnosti: buď necháme auto pracovat v hybridním režimu, rekuperací při brzdění postupně nastřádáme nějakou elektřinu a oba pohony se budou dle uvážení doplňovat, nebo zvolíme dobíjecí mód. Z GTE je teď ryzí benzinová čtrnáctistovka, která jede za očekávaných 8 až 11 litrů, kromě pohonu vozu ale ještě točí generátorem a velmi intenzivně dobíjí akumulátory. Skvělá věc pro dlouhé svižné mimoměstské přesuny konstantní rychlostí, kde se hybridní pohon tak jako tak nemá šanci projevit. Ostatně od 130 km/h je beztak postavený mimo hru.
A tak s každým kilometrem střádáme, abychom si dobili do plna a ve městě pak zase mohli jet elektricky. Nebo v již zmíněném hybridním režimu, při kterém Passat GTE nárokuje kolem sedmi litrů benzinu na 100 km. To je zhruba o litr větší hodnota, než známe z naftových passatů.
Rekapitulace
Když to tedy shrneme, v hybridním režimu jezdí Passat GTE o málo dráž než diesel, je ovšem tišší, kultivovanější a celkově se chová jako benzinové auto, které by ovšem baštilo víc.
Bonusem č. 1 je možnost elektrického brázdění města a externí dobíjení, čímž lze výslednou spotřebu naředit až na výrobcem udávaných 1,6 l/100 km. To už ale hodně záleží na individuálním využití auta, teoreticky při dojíždění na kratší vzdálenosti nemusíte benziňák nahodit celé týdny.
Bonusem č. 2 je režim GTE, ve kterém ze sebe hybridní systém vydá maximum síly bez ohledu na spotřebu. Výsledek je velmi přesvědčivý a podpořený agilními jízdními vlastnostmi s nízkým těžištěm. Skutečně se tímhle hybridem i pěkně svižně svezete.
Pro fajnšmekry
GTE se nevnucuje, ale nabízí jinou cestu. Kdo chce benzin nebo diesel, u passatu má široký výběr. Plug-in hybrid je pro ty, kteří mají zájem a trochu peněz nazbyt. GTE Variant stojí 1 169 900 Kč, což je o 95 000 Kč víc než vrcholné 2.0 BiTDI/176 kW 4Motion DSG. Benzin 1.8 TSI/132 kW DSG koupíte za 818 900 Kč, čtrnáctistovka se s automatem nenabízí.
Přímého soupeře elektrifikovaný Passat Variant nemá, do konkurentů jsme tedy pro představu zařadili všechna hybridní a plug-in hybridní auta střední třídy. A je to rozmanitá směska.