Volkswagen Golf GTE: Rozpolcená osobnost
Vypadá jako dravý sporťák, ale pohání ho úsporná technika. Jaká vlastnost u hybridního Volkswagenu Golf GTE převažuje?
(více v čísle 15/16)Kruh se uzavřel. Golf můžete mít na naftu, benzin, zemní plyn i elektřinu – a nyní přichází hybridní provedení s možností nabíjení baterií ze zásuvky, tedy plug-in. Podle nás tento systém představuje ideální spojení bezemisního provozu a použitelného dojezdu, jehož délku čistě elektrickým vozům neustále vytýkáme.
Žádný troškař
Označení GTE dává tušit, že Volkswagen novinku směřuje mezi sportovnější modely. Napovídá tomu i agresivnější přední část s velkým nasávacím otvorem v nárazníku, diody pro denní svícení ve tvaru písmene C zasazené co nejvíc ke kraji, decentní prahové lišty nebo výrazný zadní spoiler. Také uvnitř si připadáme jako v GTI, jen kárový vzor na sedadlech a prošívání nejsou dočervena, ale domodra. Může ale hybridní pohon konkurovat hothatchům? Výkonem možná ano. Zážehový čtyřválec 1.4 TSI/110 kW totiž doplňuje elektromotor se 75 kW. Maximální výkon celého systému se šestistupňovým dvouspojkovým automatem, který se stará také o připojování spalovacího agregátu k elektromotoru, je potom 150 kW a 350 N.m.
Zapínáme mód GTE pro maximální využití síly obou jednotek a vyrážíme. Řízení je tužší, odezva na sešlápnutí plynového pedálu rychlejší a zvuk od výfuku výraznější, ale umělý. Dynamika slušná, ale srovnatelná s dieselovým Golfem GTD, který je o 204 kg lehčí. Na benzinové GTI s hmotností o 229 kg nižší výrazně ztrácí. Po chvíli „dovádění“ navíc došla šťáva v bateriích. Pohonu se zmocnil jen spalovací motor a golf se proměnil v běžný rodinný hatchback.
Naplní očekávání?
Bude GTE alespoň úsporné? Vždyť Volkswagen jeho normovanou spotřebu stanovil na 1,5 l/100 km. Zapojujeme tedy kabel do běžné zásuvky a po čtyřech hodinách jsou lithium-iontové akumulátory s kapacitou 8,7 kWh dobité. Na čistě elektrický pohon zdoláme potichu a plynule slušných 45 km, což odpovídá spotřebě 19 kWh/100 km. V nastavení vozu lze volit mezi elektrickým a hybridním módem podle vlastního uvážení a schovat si elektřinu například pro pohyb po městě, kde se vyplatí. Dál jedeme jako s běžným hybridem, který by měl udržovat hladinu nabití akumulátorů na stejné úrovni.
Spolupráce mezi spalovací jednotkou a elektromotorem je neznatelná a přechody mezi jednotlivými pohony postřehneme pouze při pohledu na palubní počítač, kde se zobrazují aktuální spotřeby. Golf v tomto režimu funguje na jedničku. Jen bychom upravili software celého hybridního systému. Elektronika totiž občas vyhodnotí, že je potřeba dobíjet baterie nejenom během zpomalování, ale i při jízdě. Jedeme po rovině konstantní rychlostí 100 km/h a čtrnáctistovka si pobrukuje s aktuální spotřebou 4,5 l/100 km – paráda! Najednou cítíme úbytek výkonu. Na displeji se u okamžité spotřeby elektřiny zobrazují záporná čísla a u benzinu hodnota stoupne na sedm litrů. Dokonce i při jízdě do kopce, kdy je potřeba každý koník, najednou začne golf dobíjet… Vždyť vyrábět elektřinu prostřednictvím spalovacího motoru je nejméně ekonomické. Při možnosti napojit golf do elektrické sítě vůbec nechápeme třetí mód, zaměřený na maximální dobíjení baterií při jízdě.
Tvrdá realita
Golfem GTE jsme ujeli 892 km s průměrnou spotřebou benzinu 5,7 l a elektřiny 3,2 kWh/100 km. Palubní počítač přitom nerozlišuje ujeté kilometry na jednotlivé pohony jako například sesterské Audi A3 e-tron. Musíme tedy počítat. Celkově jsme spálili 50,84 l benzinu a spotřebovali 28,54 kWh. Při průměrné ceně 27 Kč za litr benzinu a 5 Kč za kilowatthodinu dosáhly naše náklady na kilometr hodnoty 1,50 Kč. A to je částka, za kterou budete jezdit s každým turbodieselem.
Co říci závěrem? Hybridní pohon s dobíjením baterií ze zásuvky je správná koncepce. Jenže Volkswagen ji podle nás řádně nevyužil, za což může i přemrštěná cena kvůli drahým akumulátorům. Pokud bychom uvažovali racionálně a chtěli ostrý hatchback, sáhli bychom po GTI a ušetřených tři sta tisíc korun investovali do paliva. Pro šetřílky je zase GTE s cenovkou přesahující milion nedostižným snem.