Lexus IS 200t F-Sport: Turbo v zrcadle času
Lexus opouští šestiválce a nasazuje přeplňování. Modelu IS turbo sluší, ale k poctivému rozletu je třeba se propracovat.
(více v čísle 16/16)Sedan IS sice míří na Mercedes- Benz třídy C nebo Audi A4, ale na rozdíl od nich nenabízí žádný dieselový motor. Jeho místo zaujímá hybrid. Roli levnější varianty první tři roky hrál točivý šestiválec 2,5 litru. V rozporu se žraločí přídí vdechoval vozu spíš vlažně pohodářskou dynamiku, o litr objemnější motor se v Evropě neprodával. Jakmile se proslechlo, že Japonci chystají dvoulitrové turbo, mezi fanoušky to zašumělo – včetně naší redakce.
Teď je nová strojovna tu a my jsme zvědavi na její kultivovaný chod, pohotové reakce, plynulý tah z nízkých otáček a výkonovou špičku v těch vysokých. A také na spotřebu paliva, která má podle výrobce dosáhnout pouhých sedmi litrů.
Naděje se vyplňují jen částečně. Při velmi lehkém šolíchání se motor vydrží převalovat kolem 1500 ot./min a osmistupňový automat tam nenápadně šoupe další a další rychlosti, což povzbuzuje očekávání velké síly, která přijde po přidání plynu. Jenže ona nepřijde. Místo aby se motor opřel do dlouhého převodu a plynule nás zatlačil do opěradel, automat okamžitě podřazuje a žene otáčky nahoru, jako kdyby si dvoulitr musel vystačit bez turba. Samozřejmě to vždy proběhne s jistou prodlevou a zřetelným cuknutím, následný nápor síly je poněkud překotný.
Když na to za městem šlapeme, jak se patří, rozpor se ještě vyostřuje. Sílu nutnou ke zrychlení motor podává až mezi třemi a čtyřmi tisíci otáček, zatímco převodovka je naopak naprogramovaná k tomu, aby ho držela úplně dole. Částečně to zlepší sportovní režim, úplně nejlepší volbou je ale ruční řazení pádly pod volantem. Do něj elektronika nezasahuje a nechává nás užívat střední a vyšší otáčky. Plynulá hbitost, kterou čekáme od přeplňovaného dvoulitru, se dostavuje právě tady.
Spotřebu paliva jsme ve smíšeném provozu udržovali mezi devíti a jedenácti litry, což sice slibům výrobce neodpovídá, ale zvyklostem dané třídy ano. Hybridní verze je v praxi úspornější, jenže také méně zábavná, takže zákazník má celkem srozumitelný výběr. Proto nakonec musíme Lexus za jeho první přeplňovanou strojovnu pochválit. Popisované nedostatky jdou převážně na vrub Bruselu. Automobilka musí za všechny své modely vykázat emise CO2 130 g/km, což odpovídá spotřebě 5,6 litru. Za každý gram navíc platí penále. Lexus tedy mohl ve sledovaných režimech auto výrazně přiškrtit, aby vykazovaná spotřeba vyšla co nejnižší, nebo to zabalit a vyrábět jen hybrid. My si myslíme, že se rozhodl správně. A věříme, že i mezi zákazníky se najde dost nadšenců, kteří turbo ocení.