Dacia Lodgy 1.5 dCi Stepway: Vzácná příležitost
Výbava Stepway ukazuje Dacii Lodgy v nejlepším světle. I chudší verze nabízejí rekordní prostor za pár korun. Važme si toho, nebude to navěky.
(více v čísle 16/16)Hospodářská krize odeznívá jen zvolna a zájem o levná nová auta nepolevuje. Nejnaléhavěji mezi mladými rodinami, které potřebují za málo peněz hodně místa a nechtějí se vydávat všanc bazarovým pirátům. Tajným tipem je rumunský minibus vyrobený v Maroku. Trochu menší než zafira a scénic, nicméně volitelně sedmimístný, a přitom o sto tisíc levnější. Ceně 327 900 Kč za nejlacinější diesel se blíží jen francouzské duo Peugeot Partner a Citroën Berlingo. Ve výbavě Arctica vyjde motor 1.5 dCi jen o třicet tisíc dráž než benzinové turbo, takže se vyplatí dost rychle.
My dnes testujeme úplný vrchol, silnější variantu s výkonem 80 kW a šestirychlostní převodovkou ve výbavě Stepway. Ta kromě celkem zbytečného vnějšího oplastování potěší litými koly, barevně odlišeným lakem zrcátek i hezčím zpracováním některých detailů v kabině. Atmosféru uvnitř to znatelně pozvedá a spolu s tichým motorem vytváří pohodu i pro dlouhé dálniční cesty. Spotřeba paliva se po většinu testu držela pod šesti litry, k 6,5 vystoupala jen ve městě.
Jízdní vlastnosti jsou i díky dlouhému rozvoru uspokojivé a ovládání ničím nevybočuje ze standardu nižší střední třídy. Rozpačitě působí jen váhavé reakce dotykového displeje příplatkového informačního systému s navigací, bez kterého se lze snadno obejít.
Proti autům jako scénic a zafira je lodgy citelně užší, takže umístění tří plnohodnotných dětských sedaček nemusí klapnout. Vynahradí to kufr přesahující osm set litrů, ve kterém zbude místo na vše potřebné i po naložení dvou kočárků. Ve volitelné sedmimístné variantě ovšem najdete místa na náklad méně.
Jediný stín, který se nad velkými daciemi vznáší, je nejistá budoucnost. Evropské prodeje modelů Lodgy a Dokker významně nepřekonávají 20 000 vozů ročně a výrobce se už nechal slyšet, že nabídku bude muset zúžit. Pravidelné modelové rošády zatím nejsou na pořadu dne, déle než dva roky by to však zájemci odkládat neměli.