Pohřební speciál Kuhlmann Cars: Radost umírat…
… vtipkuje cynicky Pavel Zedníček v pátém dílu fifi lmových básníků. A to ještě neřídil pohřební mercedes od společnosti Kuhlmann Cars.
(více v čísle 23/16)V životě se má vyzkoušet všechno, řekli jsme si a nadšeně přijali možnost otestovat nejluxusnější pohřební vůz v Česku. Jeho autorem je německá firma Kuhlmann Cars, špička v oboru. Pro „poslední cestu“ upravuje většinou dodávky, speciál na bázi Mercedesu třídy E patří k ozdobám výrobního programu, silnic i naší databáze testovaných vozů.
V Česku zatím jezdí tento jediný, nepoužitý exemplář. Pražská společnost Car Motors MB zastupuje značku Kuhlmann na našem trhu a jako každý správný prodejce si jednoduše pořídila předváděcí vozidlo. Jen je trochu delší, dražší, ponuřejší a potenciální kupci se za jeho volantem nestřídají tak často.
Mravokárce
Na silnici budí téměř šestimetrový kolos neskutečný rozruch, ale jiný, než na jaký jsme zvyklí. Lidé se zdráhají okatě zírat nebo si ukazovat prstem, jen na sebe nenápadně mrkají a mercedes si fotí potají, jakoby mimochodem. Nedivíme se jim, sami zažíváme za volantem těžko popsatelné pocity, byť jde pořád jen o auto. Celé je to zvláštní – ráno automaticky saháme po obleku, v autě pouštíme vážnou hudbu jen decentně nahlas, snažíme se tvářit seriózně a jedeme plynule, jako bychom vezli zájezd zkušebních komisařů autoškoly.
Ale nejsme sami, na koho má pohřební limuzína tlumivé účinky. Nejeden divoký řidič a kličkující motorkář se při pohledu na reprezentativní pojízdné máry umravnil a snad i zamyslel nad smysluplností spěchu.
Co kus, to originál
Základem testovaného vozu je ještě minulá generace Mercedesu třídy E, v Heidenu už ale pilně rozřezávají jeho nástupce, který se právě začíná prodávat (test v minulém Světě motorů). Upřímně nám o přední část kabiny tentokrát stejně moc nejde, jako všichni okolo se zajímáme hlavně o prostor za předními sedadly. Přesně tam končí karoserie původního kombi tak, jak ji známe. Dál pokračuje speciální ručně vyráběná nástavba až do celkové délky 5756 mm. Pro trhy, kde je běžné, že se pozůstalí vydávají na poslední jízdu se svými blízkými, mají u Kuhlmannů řešení v podobě ještě exotičtější čtyřdveřové varianty.
Žasli jsme, o jak propracovaný byznys jde. Na stránkách výrobce najdete konfigurátor, kde si můžete pohřební vůz poskládat stejně jako kterékoli jiné auto: barva, provedení bočního zasklení, design a osvětlení prostoru pro rakev, dvě rakve nebo urny… To vše lze libovolně kombinovat, a když ani to nestačí, přichází na řadu individuální řešení.
Posmrtný luxus
Každá přestavba začíná koupí prodlouženého podvozku od Mercedesu, volba pohonu tedy opět záleží jen na zákazníkovi. Benzin nebo diesel, manuál nebo automat, pohon zadních nebo všech kol – stačí si vybrat. Námi zkoušený mastodont vážící 2,8 tuny poháněl zdánlivě nevýrazný čtyřválec 2.1/150 kW, který ovšem danému účelu naprosto postačuje, naopak dynamikou spíš překvapil. Zatímco český nebožtík se sveze nanejvýš zákonem danou stotřicítkou, německý může uhánět jako o život – až 210 km/h! Při dálničních rychlostech vynikne mimořádná stabilita daná dlouhým rozvorem 3735 mm, ten blahodárně působí také na cestovní komfort – i bez vzduchového odpružení je kuhlmann krásně houpavý, což bohužel ne všichni cestující ocení.
Překvapila nás spotřeba, která se u tak velkého a těžkého vozu ustálila na pouhých sedmi litrech, což provozovatel uvítá.
Zato vstupní investice jsou nemalé. Základní prodloužený podvozek přijde na 1,2 milionu korun, ještě o pár tisíc víc stojí samotná přestavba od firmy Kuhlmann Cars. A pak přicházejí na řadu příplatkové prvky a výzdoba za další dlouhé peníze. Cena mercedesu na fotkách se tak vyšplhala na 2 722 049 Kč – a to zdaleka není v plné výbavě.