Kia Rio: Vyrostla do krásy
Ani současné generaci Kie Rio není cizí výrazný a dynamický design, novinka však výrazně přiostřuje. Navíc přichází s přeplňovaným tříválcem a moderními bezpečnostními systémy. Vůz jsme si exkluzivně osahali před výstavní premiérou.
(více v čísle 38/16)Místem konání statické premiéry pro pár novinářů se stala evropská centrála značky v německém Frankfurtu. Ostatně zdejší designérské studio mělo na podobě nové generace výrazný podíl. Novinka proti předchůdci narostla o 15 mm na 4065 mm, také je o 5 mm širší (1725 mm) a o stejnou hodnotu i nižší (1450 mm). Z hlediska prostoru je zásadní prodloužení rozvoru na slušných 2580 mm, čímž patří mezi malými vozy k nejlepším.
Z vnějšího designu je patrná návaznost na současný model a zůstala i typická maska chladiče se zúžením uprostřed, která se stává typickým rysem modelů Kie. U ria se však zúžila a tvoří ji černý lesklý plast. Vzduchu se motoru dostává skrze mohutný nasávací otvor ve spodní části. Světlomety se protáhly do stran.
Líbivá praktičnost
Boční linie jsou hladké a zúžené sloupky karoserie prospívají lepšímu výhledu. Záď je evolucí současné generace, na první pohled však upoutá grafika koncových světel LED. Mezigeneračně se o 37 litrů zvětšil zavazadelník, který nyní pojme na poměry třídy solidních 325 litrů (nejprodávanější model Fabia nabízí jen o zanedbatelných 5 l více). Pod podlážkou se navíc nachází dostatečně velké vybrání i na plnohodnotnou rezervu, standardem ale bude lepicí sada.
Ve výrazně odlišném duchu se nese interiér, kterému dle trendu současné módy dominuje 5“ nebo 7“ dotykový displej, po jehož stranách najdete hardwarová tlačítka přímé volby. Na očích je obrazovka lépe než v minulosti. Součástí příplatkové navigace s větším displejem budou také on-line funkce od TomTomu, zahrnující aktuální dopravní zpravodajství, vyhledávání cílových míst či informace o počasí. Tyto služby jsou předplacené po dobu sedmi let. Systém dále spolupracuje s chytrými telefony využívajícími android nebo iOS, přičemž podporuje hlasové ovládání. Nastavování klimatizace zůstalo stejné jako dříve.
Plasty v interiéru jsou výhradě tvrdé, měkčené materiály se však v této třídě stávají čím dál vzácnější a vzdala se jich i třeba fabia. Zpracováním a povrchovou úpravou působí jednotlivé díly palubní desky i výplně dveří kvalitně. Loketní opěrka je posuvná a ukrývá sympaticky hlubokou schránku, výškově stavitelná však není.
Podvozek využívá obvyklou konstrukci se vzpěrami McPherson vpředua vlečenými rameny s torzně poddajnou příčkou vzadu. Celkové vyztužení karoserie však umožnilo použití měkčího odpružení.
Velký důraz je kladen na bezpečnost, rio se stane prvním malým vozem s autonomním brzděním s rozpoznáváním chodců. Využívat bude radar, což zajistí funkčnost i při vyšších rychlostech než v této kategorie běžné sledování překážek pomocí laseru. Chybět nebude ani systém hlídání jízdního pruhu.
Málem sportovní ambice
Největší novinku pod kapotou představuje přeplňovaný tříválec 1.0 T-GDI, známý ze sesterského Hyundaie i20 či většího cee´du. Ve výkonnější verzi nabídne 88 kW, což slibuje výbornou dynamiku. Žádný přiostřený model se sice nechystá, zvolit si však půjde designově atraktivní provedení GT Line. V nabídce se objeví také osvědčené atmosférické motory o objemu 1,25 a 1,4 litru. Zda do České republiky dorazí vznětová čtrnáctistovka, která by nahradila tříválcovou jedenáctistovku, není zatím jasné. Oznámení cen a příchod na trh se chystají na přelom února a března, výstavní premiéra se odehraje na autosalonu v Paříži.