Volkswagen Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion R-line: Přikrčit, zamračit, ohromit! | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Volkswagen Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion R-line: Přikrčit, zamračit, ohromit!

Volkswagen Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion R-line

Fotogalerie

16 fotografií

Volkswagen CC ukázal, že o sportovně oděný passat mají manažeři zájem. Nástupce Arteon se odvázal ještě mnohem víc.

(více v čísle 28/17)

Arteon vzbudil rozruch už při autosalonové premiéře, v běžném provozu pak jeho démonický výraz vynikne ještě víc. Na poměry Volkswagenu se designéři nebývale uvolnili a nechali fantazii i emoce pracovat. Výsledkem je rozhodně víc než jen snížený passat.

Poutač

Hlavně zpředu si uvědomíte význam šířky 1871 mm, přes zrcátka měří dokonce 2127 mm. V zúženích na dálnici D1 jsme si užili své.

Největší show zažijete, když se autu postavíte tváří v tvář. Maska decentně přesahuje do mříže masky chladiče, z níž plynule vystupují členité světlomety, k tomu ostré zlomy na kapotě zasahující hluboko do boků a nekompromisně useknuté lemy blatníků, jako by arteon projel na konci výrobní linky velkou frézkou. V našem případě dělala polovinu úspěchu žlutá metalíza Kurkuma za 21 400 Kč spolu s černými dvacetipalcovými koly Rosario za dalších 28 500 Kč. Těchto padesát tisíc korun zařídí, že se za autem otočí i ten, který by ho snad jinak přehlédl. Jistotou jsou řidiči passatů a superbů – zářivou novinku sjel pohledem každý, dokonce si nás lidé i fotili. A pak že je volkswagen masová nuda… 

Zaplať za krásu!

Efektními bezrámovými dveřmi designová přehlídka končí, uvnitř nás vítá starý známý passat. Změny hlásí spolucestující zezadu. Ale musí přidat na hlase, sedí totiž daleko za námi. Rozvor narostl o 51 mm na úroveň Škody Superb, prostor pro nohy prakticky není šance vyčerpat. Delším postavám to dovoluje sesunout se níž a víc se natáhnout, protože logický kompromis nastává v oblasti střechy. Ta se prudce svažuje a zužuje, a i když se konstruktéři s omezením dynamicky střižené karoserie vypořádali výborně, pro cestující nad 180 cm je tu prostě méně místa. Na to, jak dobře arteon vypadá, je to ale daň rozumná.

Výkon není všechno

Arteon se začal prodávat ve třech verzích, výhradně s automatem: diesel 2.0 TDI/110 kW, biturbo 2.0 TDI/176 kW a zkoušený benzin 2.0 TSI/206 kW. Časem nabídku rozšíří ještě nový 1.5 TSI, který dostane stejně jako základní diesel možnost manuálního řazení.

Když člověk čte parametry benzinového dvoulitru, sbíhají se mu sliny. Výkon 206 kW, točivý moment 350 N.m, stovka za 5,6 s a maximálka 250 km/h. Upřímně ale musíme přiznat, že skutečné požitky zůstaly za očekáváním. Jistě, když přišpendlíme plyn k podlaze, arteon vystřelí. Ale způsob, jakým to udělá, nám k luxusně působícímu korábu za milion a půl nesedí. Velké turbo potřebuje čas k nadechnutí, automat zapřemýšlí (arteon má sedmistupňový, passat jen šesti-), pak shodí dva kvalty a s čtyřválcovým jekotem auto neurvale vystřelí. A obdobně to vypadá, když chceme v táhlém stoupání plynule zrychlit. Přidáváme plyn, nic se neděje, pořád nic, pak rychlé podřazení a sprint. Možná jsme jen zmlsaní a příliš nostalgičtí, ale sem prostě patří šestiválec s mohutným „spodkem“, který si jen zaševelí a bez podřazení plynule zatáhne.

Papírově je čtyřválec 2.0 TSI v nejlepším pořádku. Má parádní parametry 206 kW, 350 N.m a skutečně nabízí přesvědčivou dynamiku. Jenže výbušné spojení točivého motoru a zbrkle řadícího, úsporně naladěného automatu se k povaze arteonu nehodí. Se slzou v oku jsme vzpomínali na noblesního šestiválcového předchůdce. Manuální převodovku zatím Volkswagen nedodává.
Autor: Svět motorů

Pochopitelně se můžeme proklikat nabídkou jízdních režimů, zvolit ten nejostřejší – a chování motoru, převodovky i podvozku se patřičně přiostří. Ale to uděláme, když se jdeme cíleně projet do zatáček, kde velký arteon mimochodem mile překvapí obratností a neutralitou podpořenou pohonem všech kol.

Běžně jsme ovšem cestovali v příjemném komfortním nastavení, kde automat tlačí otáčky co nejníže, a jen tu a tam potřebovali předjet ve stoupání kolonu. A pak to pocitově zkrátka není ono. Nakonec bychom živelný benzin nechali sportovcům Golf GTI/R, Leon Cupra nebo Octavia RS a osedlali radši arteon se silným naftovým biturbem.

Důvod k zamyšlení

Arteon vypadá skvěle, je prostorný, až na vyšší hluk od zadních kol velmi pohodlný a nabízí zajímavé asistenční systémy. Nám se třeba líbilo cestování s chytrým tempomatem, který sám upravuje rychlost podle navigačních dat nebo značek na silnici. Volkswagen si ale tradičně věří a nežádá málo. Nejlevnější diesel stojí milion, benzinový dvoulitr startuje na 1 319 900 Kč a s pár příplatky jste na jednom a půl milionu. Přičtěte spotřebu od sedmi litrů na okresce, přes osm na dálnici po 10,5 ve městě – a nejspíš dojdete ke stejnému závěru jako autoři reklamní kampaně: Arteon není pro každého. Stejně motorizovaný passat koupíte o 241 000 Kč levněji. Spotřeba během testu 9,0 l/100 km

Volkswagen Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion R-line
Autor: Svět motorů

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
28 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851