Kia Stonic: Třetí pilíř | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

9. 10. 2017

Kia Stonic: Třetí pilíř

Kia Stonic

Fotogalerie

15 fotografií

Stonic jakožto městský vůz nenabízí pohon všech kol, libuje si však v široké možnosti individualizací. Automobilka si od novinky slibuje, že se masovými prodeji přidá k modelům Cee’d a Sportage.

(více v čísle 39/17)

Ve třídě malých SUV začíná modely nabízet čím dál více automobilek. Stonic se bude o své místo na výsluní prát třeba se Seatem Arona nebo Citroënem C3 Aircross, které nyní také přicházejí na trh. Korejská novinka měří na délku 4140 mm a rozvor činí 2580 mm, což je stejné jako u ria, s nímž sdílí platformu. Upravené bylo zavěšení kol, vpředu se však klasicky sází na vzpěry McPherson a vzadu na nápravu s torzní příčkou. Tlumič se více napřímil, což zlepšilo jeho funkci. Světlost se zvedla na 165 mm (15“ kola), respektive 183 mm (17“). Naopak výška karoserie se drží při zemi, stonic se tak řadí někam na pomezí SUV a crossoverů.

Známý pořádek

Interiér jako by z oka vypadl příbuznému riu, což je z velké části dobrá zpráva. Ergonomie je na výborné úrovni, velký 7“ displej, standard pro všechny verze, se nachází v horní části palubky a řidiči je dobře na očích. Navíc si ve srovnání s mnohými novinkami koncernu VW zachoval klasická tlačítka, díky čemuž je obsluha opravdu rychlá a intuitivní. Na rozdíl třeba od arony si ale stejně jako u většiny konkurentů musíte vystačit jen s jednozónovou klimatizací.

V interiéru se musíte smířit s tvrdými plasty, lze si však vybrat z pěti barevných dekorů, které mohou ladit s barvou karoserie
Autor: Kia a Martin Jeník

Velmi chválíme řešení odkládacích prostorů včetně horizontálně dělené přihrádky před řadicí pákou. Tradiční schránka se nachází před spolujezdcem a také pod loketní opěrkou, která však není posuvná ani výškově stavitelná. V praxi nám to však nevadilo, správnou pozici za volantem si najde snadno každý, sedadla i dvouose stavitelný volant lze seřizovat v opravdu širokém rozsahu. Ušetřilo se bohužel na elektrickém otevírání oken, které je opatřeno samočinnými dojezdy jen u řidiče. Naopak výškově stavitelné pásy nechybějí.

V interiéru najdeme dostatek místa i vzadu, vyšším jedincům už nezbývá velká rezerva před koleny. Střecha sice strmě klesá až za zadní sloupek, avšak není zde více místa než v riu. Zavazadelník se v Česku standardně dodává s dojezdovou rezervou (plnohodnotná není v prodeji), standardní objem u něj činí 332 l, po sklopení naroste na 1135 l. Za příplatek dostaneme dvojitou podlahu, která vyrovnává schod po sklopení zadních opěradel. Na bocích nechybí dvojice pevných háčků a jeden se nachází rovněž zespodu výklopného plata.

Kola rozhodují

Podvozek vyznává univerzální nastavení, v zatáčkách si stonic počíná jistě a zároveň nabízí více komfortu než rio. Velký podíl na tom měly pneumatiky. Zkoušené vozy obouvaly velikost 205/55 R17 (což je větší rozměr než u většiny kompaktů velikosti golfu). U stoniku však nastává netypická situace, kde druhý dostupný rozměr 185/65 R15 (stejný jako u ria) má celkově menší průměr 62,2 vs. 65,7 cm. Tomu musel být upraven i stálý převodový poměr v rozvodovce, aby měly obě verze stejně dlouhé kvalty.

Kotoučové brzdy jsou standardem. V případě 17“ kol se dodává velký rozměr pneumatik 205/55, u patnáctipalcových si musíte vystačit se 185/65, čímž klesne i světlá výška.
Autor: Kia a Martin Jeník

Paradoxně tak může nastat situace, že s větším průměrem kol bude stonic pohodlnější. To ověříme, až se nám do rukou dostane i verze na 15“ kolech. Při ostré jízdě v zatáčkách se pozitivně projevuje elektronické přerozdělování točivého momentu (obdoba systému XDS u koncernu VW) a citlivě naladěná stabilizace. Náklony karoserie nejsou i vzhledem k nízké stavbě vozu nijak nápadně větší než u běžných hatchbacků. Příjemně naladěný je i posilovač řízení, drobné výhrady máme k poněkud hlučnému řazení, byť samo o sobě je přesné.

Tříválec s výhradami

Z motorů jsme vyzkoušeli litrový tříválec, který se nezapře jadrnějším zvukem. Táhnout začíná až kolem 1750 ot./min, nechá se však ochotně vytáčet a dynamikou nezklame. Orientačně měřená spotřeba na silnicích kolem Berlína ukázala vyšší průměr 7,2 l/100 km, naopak velmi střídmý byl diesel, s nímž jsme se přes město protloukali do šesti litrů. Navíc je kultivovaný a příjemně pružný od nízkých otáček. Nabízet se však bude jen s nejvyšší výbavou.

Cena základní verze 1.25 CVVT začíná na 349 980 Kč a ve výbavě nechybí klimatizace, 7“ dotykový displej s rádiem, elektrické ovládání oken vpředu, kožený volant ani loketní opěrka. Důvodem k pořízení vyšší specifi kace (+30 000 Kč) jsou především litá kola, za která si u základního modelu nelze připlatit, a také sériově dodávaný tempomat. Vozy lze již objednávat. V nejbližší době budou k vidění i u dealerů a nejčastější verze budou i skladem. Při objednání do výroby trvá dodání čtyři až pět měsíců. V Česku by měly prodeje stoniku tvořit 15 až 20 % prodejů značky.

Kia Stonic
Autor: Kia a Martin Jeník

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
39 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851