Volkswagen Up GTI: Mladí, zpátky za volant! | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

12. 2. 2018
David Bureš

Volkswagen Up GTI: Mladí, zpátky za volant!

Volkswagen Up GTI

Fotogalerie

12 fotografií

Volkswagen Up GTI chce přetáhnout pozornost mladých od multimediálních systémů zpátky k ryzí radosti z řízení.

(více v čísle 5/18)

O sportovní verzi nejmenšího volkswagenu se hovořilo od představení konceptu v roce 2011. Trvalo sedm let, než jsme se v kopcích nad Monakem posadili za volant. Hodně se změnilo. Jméno z GT Up na Up GTI a motor posílil z prototypových 74 kW na 85 kW. Co zůstalo, je srovnávání prcka s prapůvodním GTI, tedy golfem ročníku 1976. Není to přitom jen marketingová vějička, protože obě auta mají podobný rozvor a wolfsburská legenda mívala jen o 4 kW menší výkon.

Poprvé s filtrem

Jestliže originál využíval čtyřválcovou atmosférickou šestnáctistovku, Up GTI se spoléhá na turbodmychadlem přeplňovaný tříválec 1.0 TSI.

S úšklebkem počkejte, protože točivý moment 200 Nm se zde konfrontuje s hmotností jen 1070 kg! Vytočte ho nad 2000 otáček a uvidíte, s jakým elánem se požene k 5500 otáčkám.

Upravené 1.0 TSI je přizpůsobeno novým emisním normám a má fi ltr pevných částic. V realističtějším měřicím cyklu WLTP hlásá spotřebu 5,6 l/100 km, podle současného NEDC to je 4,8 l.
Autor: Volkswagen

Tříválec známý z golfu prošel v Upu GTI řadou úprav. Je přizpůsoben novému cyklu měření emisí WLTP, což si vyžádalo zástavbu filtru pevných částic. Up GTI je tak po Tiguanu 1.4 TSI druhé zážehové auto značky s tímto řešením. To nebylo jen tak, související snížení výkonu muselo být vyváženo přepracovanými pístními kroužky, jinou geometrií lopatek turba a zvýšením tlaku vstřikování na 350 barů.

Zatáčky miluje

Motor spolupracuje výhradně s šestistupňovým manuálem, který je v upu novinkou, slabší verze si musejí vystačit s pětikvalty. A funguje výtečně. Řazení je příjemně tuhé a naprosto přesné. Snad jen třetí převodový stupeň by zasloužil jisté zkrácení, abyste v zatáčkách pořád neřešili, zda si ještě vystačíte s trojkou, nebo už to chce čtyřku. A věřte, že zatáčky budete vyhledávat. Na klikatých francouzských silničkách kolem průsmyku Col de Vence prcek dokazoval, pro co byl zrozen. Miniaturní rozměry, lehká konstrukce a krátký rozvor propůjčují upu neskutečnou hbitost.

Síla motoru není nijak brutální, takže si podvozek vystačí bez samosvorného diferenciálu, aniž by se protáčela vnitřní kola. Elektronika sice není plně vypínatelná, pracuje ale jemně a zasáhne opravdu až v případě, kdy je potřeba zachránit situaci.

Volkswagen Up GTI
Autor: Volkswagen

Kouzlo Upu GTI tkví v tom, že jeho relativně skromný výkonový potenciál můžete bezpečně ždímat na maximum, což u silnějších sporťáků tak často nezažijete. A když už, pak v šílených rychlostech. S GTI nemusíte zběsile letět, a přesto se báječně bavíte. Proti běžnému upu má sporťáček o 8 mm širší rozchod kol, podvozek snížený o 15 mm, což spolu s přitvrzením zajišťuje menší náklony karoserie. Navzdory krátkému rozvoru se však auto chová dospěle, podvozek nebouchá a je stabilní. Pochvalu zaslouží také brzdy, po ostrém sjezdu z kopců nad Nice možná byly cítit, fungovaly ale stále spolehlivě, jen s mírným změknutím pedálu.

Skvělá nabídka

Dáváme Volkswagenu za pravdu. Hravým charakterem se Up GTI skutečně podobá původnímu Golfu GTI. Na něj odkazuje i vzhledem – vpředu červeným vodorovným pásem, uvnitř kostkovaným čalouněním. I barvy jsou tradiční, k dispozici je jen červená, stříbrná, černá a bílá.

Up GTI dostal tradiční polepy, pruhy na bocích mají stejné rozměry jako u „jedničkového“ Golfu GTI
Autor: Volkswagen

Up GTI má všechny předpoklady zaujmout a pobavit i generaci odkojenou youtubery, která jako první v autě páruje mobil a pak až se ptá na výkon. Navíc je novinka relativně dostupná, za 369 900 Kč jiný hothatch nedostanete. Cenovka je shodná pro třídveřovou i pětidveřovou karoserii, navíc získáte bohatou výbavu. V základu je automatická klimatizace, rádio nebo vyhřívané sedačky.

Ani provozní náklady nejsou vysoké. I při prudkých výjezdech na průsmyk Col de Vence a sjezdech si up řekl jen o 11,9 l/100 km. Přejezd mezi Nice a Monte Carlem ve štrúdlu aut pak zvládl za sedm litrů. Stará konstrukční škola má zkrátka pořád co nabídnout.

Volkswagen Up GTI
Autor: Volkswagen

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
5 / 2018 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851