Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Škoda Octavia RS 245: Zraje a zraje

Škoda Octavia RS 245

Fotogalerie

7 fotografií

Octavia RS 245 dostala proti běžnému „er-esu“ pár vítaných vylepšení. Brzy se ovšem stanou standardem. Na co se těšit?

(více v čísle 17/18)

Sportovně laděná octavia třetí generace má zajímavý životní příběh. Protentokrát nechme stranou diesel a zaměřme se jen na benzinový dvoulitr. Takhle se nám za pět let vyvinul:

9/2013: Přichází RS 2.0 TSI/162 kW.

9/2015-9/2016: Poladěná verze RS 230. Měla výkon zvýšený na 169 kW, aktivní diferenciál VAQ, 19palcová kola a bohatší výbavu.

1/2017: Celková modernizace řady Octavia zasáhla se zpožděním verzi RS. Nový vzhled, širší zadní nápravu a další paušální vylepšení doprovázelo zvýšení výkonu benzinového RS ze 162 kW na 169 kW, tedy na úroveň speciálního RS 230. Elektrohydraulický samosvor ale zmizel z nabídky.

Interiér se neliší od běžné Octavie RS. Praktických kompaktních kombi s tak silným motorem na trhu moc nenajdete
Interiér se neliší od běžné Octavie RS. Praktických kompaktních kombi s tak silným motorem na trhu moc nenajdete
Autor: Jiří Káš

4/2017: Testovaný model RS 245. Má opět zvednutý výkon, nyní na 180 kW. Na scénu se vrátilo VAQ, větší kola a spousta věcí je upravených.

6/2018: RS 245 skončí a jeho potenciál, tentokrát včetně samosvoru, převezme standardní Octavia RS. K objednání bude počátkem června, u zákazníků v polovině prázdnin.

Posílený motor nás baví hlavně výživným středním pásmem otáček, RS jede jako vystřelené z praku. Člověk by řekl, že sprint na stovku zvládne i rychleji. Jenže to by to musela být čtyřkolka. Ale není a přední kola mají hromadu práce s přenosem síly na vozovku. RS 245 rádo hrabe i na suchu. Jakmile zaprší nebo nasněží, je skoro nemožné se rozjet plynule. Obří devatenáctipalcová kola prokluzují, tahají za volant a mlátí. Na plynulý rozjezd je třeba se soustředit.

Cesty po namoklé Praze nás tedy moc nebavily. K tomu ty příšerné rány na každém kanálu a výmolu. Jeden by si překousl jazyk. Ne ne, pryč z města a najít hladkou okresku.

Hlavním bonusem RS 245 je aktivní samosvorný diferenciál VAQ.
Hlavním bonusem RS 245 je aktivní samosvorný diferenciál VAQ.
Autor: Jiří Káš

RS 245 zkrátka vyžaduje kvalitní povrch, pak vás teprve nadchne. On i magický aktivní samosvorný diferenciál VAQ nejvíc oceníte právě na dobrém asfaltu. Letíme do utažené zatáčky, za volant bereme zostra a vnitřní kolo se odlehčuje. VAQ jde do práce, posílá točivý moment na vnější zatížené kolo a to nás nádherně vytahuje z oblouku. Chce to jet ostřeji a hodně zatáčet. Paradoxně když pojede čistou stopou plynulé táhlé oblouky, VAQ tolik nepocítíte. RS 245 je dost specifická volba. Není tak univerzální jako běžné RS, ale ani ne tak ostré jako Leon Cupra nebo Golf R. Až dorazí silný motor a VAQ do standardní Octavie RS s menšími koly a komfortnějším podvozkem, bude to podle nás to pravé ořechové.

Přímou konkurenci kombíkové RS 245 nemá. Sportovní verze konkurentů jsou buď výrazně slabší, nebo naopak silnější. Octavia, které jsou všude hordy, je rázem jedinečná.

Škoda Octavia RS 245
Škoda Octavia RS 245
Autor: Jiří Káš

Spotřeba během testu 9,4 l/100 km

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
17 / 2018Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851