Aprilia Dorsoduro 900: Šťavnaté vše v jednom
Říká se, že ideál neexistuje. Třída supermoto má ale podle nás k ideální mašině hodně blízko. Novinkou je Aprilia Dorsoduro 900.
(více v čísle 21/18)Samozřejmě že univerzálnost jde ruku v ruce s kompromisy. V případě supermota jsou podle našich zkušeností dobře stravitelné a výhody je mnohonásobně přebíjejí. Taková motorka s komfortně přímým posezem, většími zdvihy, silničními pneumatikami a kompaktními rozměry se hbitě proplétá městem, radostně se skládá do zatáček, případně je v šikovných rukách prodriftuje, nezastaví se před šotolinovou cestou a delší přesuny na ní taky zvládnete. Zatímco ostrý supersport nezná slovo komfort a velký cesťák vás zase v zatáčkách moc nepobaví, tady máte všeho dostatek.
Aprilia vyslala do této čím dál oblíbenější třídy nové dorsoduro. Už to není ráže 750 ani 1200, ale jen devítikilo. I když vypadá tahle Italka pořád skoro stejně, neokoukala se nám. Tak akorát velká i těžká (212 kg) a dokonale padne do ruky. Výkon 70 kW a točivý moment 90 Nm mohou na první pohled vypadat dorostenecky, ale v praxi je vidlicový dvouválec naprosto dospělým jedincem. S podmanivým zvukem, silným spodkem a oslňující pružností. Stará dvanáctka byla jiný kalibr, ale menšího motoru se alespoň nemusíte bát a za plyn můžete tahat ostošest. Před zatáčkou razantně na brzdy, zakusuje se s vervou, a i když je stroj teď kratší, nemá problémy se stabilitou. Ochota, s jakou se pak lehká motorka složí do vinglu, se vám dostane pod kůži a už nebudete chtít jinak. Účinek ABS i kontrolu trakce si můžete nastavit podle dovedností a nálady, nechybí ani možnost vše vypnout a užívat si ryzí charakter supermota.
My jsme vyrazili do oblíbených silniček kolem Karlštejnu a Křivoklátu, nijak se nežinýrovali – a hle, hladové oko. Nějak brzy, vždyť jsme nakroutili jen nějakých 170 km se spotřebou 5,8 l /100 km. Vysvětlení jsme našli v technických údajích – nádrž má jen 12 litrů, a to vážně není moc. Alespoň máme co napsat do minusů, které se nám nehledají snadno. A připsat můžeme ještě gumový chod vypínače blinkrů – je z té skupiny, kdy palec nedostane jasnou zpětnou vazbu, jestli se akce podařila, a musíte juknout na kontrolku.