Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

7. 8. 2018

Ford Mustang 5.0 Ti-VCT V8 GT: Proč vylepšovat dokonalost?

Ford Mustang 5.0 Ti-VCT V8 GT

Fotogalerie

10 fotografií

Ford Mustang se tři roky po svém úspěšném vylodění v Evropě dočkal faceliftu. Otestovali jsme ho pochopitelně v nejsilnější variantě.

(více v čísle 29/18)

Americká klasika to má ve Světě motorů dobré. Prostě se nám líbí a nikdy jsme se to nestyděli přiznat. Proč také. Krásné tvary, klasický motor, úžasný zvuk, rychlá jízda, a to vše za rozumné peníze. Tak proč nechválit. Proto jsme se na inovovanou verzi těšili.

Změn není moc

Na poměry panující v současném automobilovém světě jde o změnu tváře relativně důkladnou. Když však probereme jednotlivé body, zase tak mnoho převratných věcí se na mustangu neobjevilo. Širší mřížky v náraznících, zúžené světlomety, jiný přední spoiler a vzadu větší vybrání kolem registrační značky. To vše vede k tomu, že auto vypadá širší a zároveň i nižší. Tedy jako větší silniční dělo! I v interiéru si pozorný divák najde něco nového pro oko. Ani mustang se neubránil novému trendu a za volantem už nenajdete dva krásné kruhové analogové přístroje – otáčkoměr a rychloměr jako dřív. Z kruhů zbyly jen půlkruhy a mezi nimi se objevil rozměrný displej, který můžete všemožně nastavovat a zobrazovat desítky různých věcí. Pokrok nezastavíš, ale předchozí klasika nám k mustangu seděla lépe.

Deset stupňů bez zlaté

A teď k technickým inovacím. Pětilitrový osmiválec posílil o 21 kW. Hurá! Úpravami prošel podvozek a na přání (a hlavně za 53 000 korun) můžete mít adaptivní tlumiče MagneRide, které mají přispět k lepšímu kopírování silnice. Senzory až tisíckrát za sekundu monitorují situaci a upravují tuhost tlumení. Nejpodstatnější změnou pak je nová desetistupňová automatická převodovka, kterou Ford vyvinul společně s GM. Vystřídala léty prověřený a oblíbený šestistupňový automat. Proč? Jednak změna je život a druhak žijeme v době, kdy řada změn na autě není vyvolána racionálními důvody, ale skutečností, že automobilky se hroutí pod knutou ekologů. A to bude zřejmě i případ převodovky. To zjišťujeme už po prvních kilometrech za volantem. Hlavním úkolem nespočetné řady převodů totiž není požitek z jízdy, ale úspora paliva. Ať jedete, jak chcete, skoro nikdy nepřelezete dva tisíce otáček. Převodovka vás výš nepustí. Musíte pořádně šlápnout na plynový pedál a pak chvilku čekat, než auto zabere tak, jak jste byli zvyklí v jeho neinovované podobě. Pro běžnou jízdu, či spíše plavbu na silnici to jistě stačí, ale kvůli té jste si přece nekupovali americkou legendu. Ta vás jistě s bublajícím motorem má pohodlně provést krajinou, ale zároveň vám musí ve chvílích, kdy to na vás prostě přijde, dát i pořádný pocit síly.

Atmosférický osmiválec o objemu pěti litrů je největší chloubou Fordu Mustang. Jistě, můžete zvolit i mnohem menší čtyřválec s turbem, ale mustang to pak už není.
Atmosférický osmiválec o objemu pěti litrů je největší chloubou Fordu Mustang. Jistě, můžete zvolit i mnohem menší čtyřválec s turbem, ale mustang to pak už není.
Autor: Ondřej Kroutil

Nezapomínat na tlačítka

Abychom nebyli neslušní, mustang se snadno probere. Stačí nastavit jízdní mód Sport+ a budete se cítit jako na závodním okruhu. Řev, akcelerace, najednou cítíte řazení jednotlivých stupňů, prostě radost. Ale ne pořád se dá jet takto, a hlavně málokdy máte vedle sebe v autě někoho, kdo podobný styl ocení. Předchozí mustang obě tváře zvládal i bez tlačítek. Prostě jste jen pracovali s plynem.

„Co blázníš?“ zeptala se mě žena, když jsem jí chtěl udělat radost rychlou soukromou rychlostní zkouškou na klikaté okresce u Frýdlantu. Nejdřív jsem netušil, co má na mysli, a pak mi došlo, že s mustangem překvapivě docela úporně bojuju. Že je místo suverénní očekávané jistoty najednou nečekaně neklidný. Že na silnici poskakuje, valí se všude možně, naklání se a já dřu za volantem jako mouřenín. Jak to, že se ty slavné senzory tak flákají? Vzhledem k tomu, že na sedadle spolujezdce na rozdíl od letadla chybí schránka s decentním papírovým pytlíkem, zvolnil jsem a hledal řešení. Opět se jím stal mód Sport+. Podvozek ztuhl a auto najednou i v rychlosti poslouchalo. Takže vše mělo dobrý konec jako v pohádce. Jen se opět na mysl dralo: A bez přepínacího tlačítka by to náhodou nešlo?

Kéž nám dlouho vydrží

Suma sumárum. Ford Mustang je stále automobilem, který rozdává radost. Zvuk osmiválce je jedním slovem orgastický. Jízda s ním elektrizující. Jen se přimlouváme za to, aby americká automobilka už v této fázi další vývoj zakonzervovala. Žádné další „vylepšování“ by už ani takový skvělý stroj nemusel vydržet. A vůbec. Proč vylepšovat dokonalost? Bohužel víme, že naše přání nemá šanci na úspěch. Doba totiž automobilovým zázrakům, jako je ten se jménem Ford Mustang, nepřeje.

Spotřeba během testu 14,2 l/100 km

Ford Mustang 5.0 Ti-VCT V8 GT
Ford Mustang 5.0 Ti-VCT V8 GT
Autor: Ondřej Kroutil

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
29 / 2018Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte ZAHARDNÍ GRIL AVENBERG!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851