Ford Mustang 5.0 Ti-VCT V8 GT: Proč vylepšovat dokonalost?
Ford Mustang se tři roky po svém úspěšném vylodění v Evropě dočkal faceliftu. Otestovali jsme ho pochopitelně v nejsilnější variantě.
(více v čísle 29/18)Americká klasika to má ve Světě motorů dobré. Prostě se nám líbí a nikdy jsme se to nestyděli přiznat. Proč také. Krásné tvary, klasický motor, úžasný zvuk, rychlá jízda, a to vše za rozumné peníze. Tak proč nechválit. Proto jsme se na inovovanou verzi těšili.
Změn není moc
Na poměry panující v současném automobilovém světě jde o změnu tváře relativně důkladnou. Když však probereme jednotlivé body, zase tak mnoho převratných věcí se na mustangu neobjevilo. Širší mřížky v náraznících, zúžené světlomety, jiný přední spoiler a vzadu větší vybrání kolem registrační značky. To vše vede k tomu, že auto vypadá širší a zároveň i nižší. Tedy jako větší silniční dělo! I v interiéru si pozorný divák najde něco nového pro oko. Ani mustang se neubránil novému trendu a za volantem už nenajdete dva krásné kruhové analogové přístroje – otáčkoměr a rychloměr jako dřív. Z kruhů zbyly jen půlkruhy a mezi nimi se objevil rozměrný displej, který můžete všemožně nastavovat a zobrazovat desítky různých věcí. Pokrok nezastavíš, ale předchozí klasika nám k mustangu seděla lépe.
Deset stupňů bez zlaté
A teď k technickým inovacím. Pětilitrový osmiválec posílil o 21 kW. Hurá! Úpravami prošel podvozek a na přání (a hlavně za 53 000 korun) můžete mít adaptivní tlumiče MagneRide, které mají přispět k lepšímu kopírování silnice. Senzory až tisíckrát za sekundu monitorují situaci a upravují tuhost tlumení. Nejpodstatnější změnou pak je nová desetistupňová automatická převodovka, kterou Ford vyvinul společně s GM. Vystřídala léty prověřený a oblíbený šestistupňový automat. Proč? Jednak změna je život a druhak žijeme v době, kdy řada změn na autě není vyvolána racionálními důvody, ale skutečností, že automobilky se hroutí pod knutou ekologů. A to bude zřejmě i případ převodovky. To zjišťujeme už po prvních kilometrech za volantem. Hlavním úkolem nespočetné řady převodů totiž není požitek z jízdy, ale úspora paliva. Ať jedete, jak chcete, skoro nikdy nepřelezete dva tisíce otáček. Převodovka vás výš nepustí. Musíte pořádně šlápnout na plynový pedál a pak chvilku čekat, než auto zabere tak, jak jste byli zvyklí v jeho neinovované podobě. Pro běžnou jízdu, či spíše plavbu na silnici to jistě stačí, ale kvůli té jste si přece nekupovali americkou legendu. Ta vás jistě s bublajícím motorem má pohodlně provést krajinou, ale zároveň vám musí ve chvílích, kdy to na vás prostě přijde, dát i pořádný pocit síly.
Nezapomínat na tlačítka
Abychom nebyli neslušní, mustang se snadno probere. Stačí nastavit jízdní mód Sport+ a budete se cítit jako na závodním okruhu. Řev, akcelerace, najednou cítíte řazení jednotlivých stupňů, prostě radost. Ale ne pořád se dá jet takto, a hlavně málokdy máte vedle sebe v autě někoho, kdo podobný styl ocení. Předchozí mustang obě tváře zvládal i bez tlačítek. Prostě jste jen pracovali s plynem.
„Co blázníš?“ zeptala se mě žena, když jsem jí chtěl udělat radost rychlou soukromou rychlostní zkouškou na klikaté okresce u Frýdlantu. Nejdřív jsem netušil, co má na mysli, a pak mi došlo, že s mustangem překvapivě docela úporně bojuju. Že je místo suverénní očekávané jistoty najednou nečekaně neklidný. Že na silnici poskakuje, valí se všude možně, naklání se a já dřu za volantem jako mouřenín. Jak to, že se ty slavné senzory tak flákají? Vzhledem k tomu, že na sedadle spolujezdce na rozdíl od letadla chybí schránka s decentním papírovým pytlíkem, zvolnil jsem a hledal řešení. Opět se jím stal mód Sport+. Podvozek ztuhl a auto najednou i v rychlosti poslouchalo. Takže vše mělo dobrý konec jako v pohádce. Jen se opět na mysl dralo: A bez přepínacího tlačítka by to náhodou nešlo?
Kéž nám dlouho vydrží
Suma sumárum. Ford Mustang je stále automobilem, který rozdává radost. Zvuk osmiválce je jedním slovem orgastický. Jízda s ním elektrizující. Jen se přimlouváme za to, aby americká automobilka už v této fázi další vývoj zakonzervovala. Žádné další „vylepšování“ by už ani takový skvělý stroj nemusel vydržet. A vůbec. Proč vylepšovat dokonalost? Bohužel víme, že naše přání nemá šanci na úspěch. Doba totiž automobilovým zázrakům, jako je ten se jménem Ford Mustang, nepřeje.
Spotřeba během testu 14,2 l/100 km