Renault Mégane R.S.: Mechanická mandarinka
Německé i japonské hatchbacky Méganu R.S. ujedou, motoru chybí objem i koně. Jenže francouzská rozkoš ze života a rychlé jízdy převáží. Už dlouho jsme se za volantem tak nebavili!
(více v čísle 38/18)Mégane R.S. byl odjkaživa bohémsky spokojený solitér. Nikdy neobětoval harmonii a hravost hrubé síle, nikdy nebyl rychlý na úkor ovladatelnosti, nikdy nepotřeboval ředit atletickou přímočarost pohonem všech kol. A třikrát sláva, nová generace na tom nic nemění.
Osmnáctistovka ze sebe nevymáčkne tolik koní jako dvoulitry či 2,3litrové stroje konkurentů, ale její šťavnatý charakter to bohatě vynahradí. Chuť jet je ohromující a reakce na plyn sportovně pohotová. Staromódně hrubiánský říz tvrdí obrovské turbo, které je potřeba držet ve varu, aby věci fungovaly. Opravdu zhluboka se motor nadechne až kolem 4000 min-1 a do omezovače v 6300 min-1 se rozletí tak prudce, že musíte být ve střehu a řadit a řadit. Právě tady začíná napětí, adrenalin a sportovní hrdinství.
Umocňuje ho fasinující nadhled, s kterým návaly síly zvládá přední náprava. To by se to se silnými předokolkami žilo, kdyby všechny používaly tu geniální fintu s těhlicí oddělenou od tlumičové vzpěry! Díky ní se rejdový čep ocitá uprostřed šířky kola a nepříjemný přenos hnacích sil do řízení mizí jako mávnutím kouzelného proutku. Na výjezdu ze zatáčky můžete přidávat plyn stejně bezstarostně jako v zadokolce. Když přitom zároveň přesně trefíte sveřepý nádech turba, je to prostě lábuž.
K dokonalosti věc dovádí skvěle naladěný podvozek. Po městě trochu poskakuje a drncá, ale když se tlumiče na hrbolaté okresce rozhýbou, vykouzlí jinde nevídanou harmonii poddajně plynulých pohybů karoserie s absolutní suverenitou na nerovnostech. Řízení zadních kol trochu ředí cit pro hranici smyku, ale dá se na to zvyknout.
Kamarádi s Civikem Type R a Golfem R vám mezitím ujeli. Ale zatímco budou vydýchávat tvrdost soubojů s přírodními zákony, vy je dojedete s úsměvem od ucha k uchu.
Spotřeba během testu 9,6 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Zážehový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1798 cm3. Výkon 205 kW při 6000 min-1, točivý moment 390 Nm při 2400 min-1. Manuální převodovka, 6°. Pohon předních kol. Nejvyšší rychlost 255 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,8 s. Spotřeba město/mimo město 8,4/6,0 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 6,9 l/100 km