Vojenské technické muzeum Lešany: Pozor Pohov | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Vojenské technické muzeum Lešany: Pozor Pohov

Muzea na prázdniny: Vojenské technické muzeum Lešany

Fotogalerie

15 fotografií

Rozsah a komplexnost expozice Vojenského technického muzea v Lešanech jej řadí mezi evropskou špičku. Vstupné zdarma!

(více v čísle 34/13)

Je úplně jedno, jestli za sebou máte vojenskou službu a přijedete do Lešan zavzpomínat, nebo jste majitelem modré knížky a prostě vás jen fascinuje technika. V obou případech budete mít v rozlehlém areálu bývalých kasáren na pár hodin o zábavu postaráno. Pokud plánujete studovat nesmírně zajímavou expozici poctivě, vyhraďte si klidně celý den.

SPA TL37 s oběma řiditelnými nápravami. Koncern Fiat v něm zkombinoval špičkové technologie dostupné v roce 1941, které ale dohromady nikdy nefungovaly. Převodovka ležela uprostřed a kardany z ní šly šikmo k jednotlivým kolům. Předpis dovoloval jízdu jen na takovou vzdálenost, na jakou stačily zásoby vody a jídla pro pěší návrat posádky od místa poruchy.
Autor: Jiří Káš
Z Prahy je to zhruba půlhodinka cesty, parkovat můžete přímo před bránou, kde vás čeká příjemné překvapení – vstup zdarma. „Po vzoru významných světových muzeí jsme dali přednost bezplatnému přístupu ke vzdělání široké veřejnosti,“ vysvětluje plk. Michal Burian, ředitel odboru muzeí Vojenského historického ústavu. Ten spravuje kromě technické expozice v Lešanech také Letecké muzeum v Praze-Kbelích a Armádní muzeum v Památníku osvobození na pražském Žižkově. Ústav spadá pod ministerstvo obrany, z jehož rozpočtu je provoz muzeí také financován. V Lešanech se můžete těšit na osobní i nákladní automobily, motocykly, tanky, obrněné transportéry, děla, rakety a nejrůznější speciální stroje související primárně s českou armádou. Parádním zážitkem je bitva stylizovaná v jednom z hangárů, kde se procházíte v temných zákopech, nad hlavou máte tanky a všude kolem sviští kulky a duní výbuchy.
V letech 1942-1943 vyrobila Škoda pět prototypů řady 956 s pohonem všech kol. Toto je jediný dochovaný exemplář, který byl objeven u soukromého zemědělce, kde sloužil jako valník. V jednom kusu ze 318 vyrobených se dochovala také v pozadí stojící sanitka Škoda 256 B s karoserií Sodomka.
Autor: Jiří Káš

Uklidnění najdete ve stánku se suvenýry nebo občerstvením, děti se mezitím mohou vyřádit na prolézačce vytvořené jak jinak než z tanku. „Základ expozice ústavu má původ ve sbírkách českých legionářů. Exponáty neustále doplňujeme, z posledních úlovků bych připomněl například dlouho postrádaný tank Praga LTP sloužící v Peru nebo jeden z pěti prototypů vzácného tanku Škoda LT 35, který jsme získali od americké armády. Premiérově jej návštěvníci uvidí jezdit na Tankovém dni 1. září,“ láká na vyhlášenou akci Michal Burian. Občas se podaří i kuriózní výměna. „Například dlouho sháněný studebaker jsme s australským majitelem vyměnili za dvě Pragy V3S. Tam jsou to unikáty, navíc je s nimi prý neporazitelný při cestách do hor.“

Vojenské technické muzeum Lešany

Kde: Lešany u Týnce nad Sázavou
Kdy: červen a září: o víkendech 9.30 – 17.30
červenec a srpen: od úterý do neděle 9.30 – 17.30
Za kolik: ZDARMA
Více na: www.vhu.cz/muzea

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
34 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851