Národní technické muzeum: Ostrov pokladů
Nejstarší vozidla provozovaná na našem území, unikátní závoďáky, vlaky, motorky, letadla, prostě vše. Vítejte v Národním technickém muzeu.
(více v čísle 35/13)Prázdniny se neodvratně blíží ke svému konci a s nimi uzavřeme i seriál Muzea na prázdniny. A kde jej ukončit důstojněji než v Národním technickém muzeu.
Zůstat zde celý den by šlo bez jediného problému. My jsme jen prohlídkou expozice automobilů a motorek strávili přes tři hodiny. Průvodcem nám byl Jiří Příhoda.
„Nejlepší bude, když začneme u nejstarších exponátů,“ prozrazuje náš průvodce. „Říkáme tam tomu Ostrov pokladů,“ vysvětluje u vstupu do prosvětlené funkcionalistické haly, kde nejen malí kluci mají pocit, že si musí ukroutit krk. Ta spousta krásných aut, letadel volně visících v prostoru a vůně starých olejů člověku zvýší tep při první návštěvě stejně jako při desáté.
To už ale stojíme před nejstarším automobilem provozovaným na našem území: Benzem Viktoria. „Viktorku si přímo u pana Benze objednal majitel textilních továren baron Theodor von Liebieg. Bylo to první auto v českých zemích,“ popisuje Jiří Příhoda u krásně zrestaurovaného vozu příběh.
A spojitost s baronem Liebiegem najdeme i u dvou dalších exponátů. „Baron coby velký nadšenec se dokonce zasloužil o to, že první vůz vyrobený na území tehdejší monarchie, NW Präsident, byl poháněn motorem Benz,“ vypočítává a ukazuje nám na vedle stojícím voze, jak moc si jsou poháněcí ústrojí obou vozidel podobná.
Vůbec auta šlechticů a významných osobností veřejného dění tvoří většinu vystavených kusů. Ať už se jedná o první vůz z rodiny Schwarzenbergů, Černínů, Havlů, pancéřovaný Mercedes K. H. Franka či úchvatný stříbrný Mercedes W154 – podle některých nejlepší závodní vůz všech dob, se kterým Robert Caracciola zvítězil v poslední předválečné Velké ceně Německa.
Předchůdce formule z roku 1938 poháněl třílitrový dvanáctiválec s výkonem 484 koní a jezdil až 315 kilometrů v hodině. Novinkou mezi vystavenými exponáty je aerovka, kterou v exilu používal Edvard Beneš. A mohli bychom pokračovat desítkami dalších příběhů.
Technické muzeum funguje od roku 1908 a do budovy na okraji Letenské pláně, která byla postavena z prostředků vybraných i na základě veřejné sbírky, se nastěhovalo v roce 1948. Má co nabídnout. Už teď se těšíme, až se sem vydáme znovu.
Národní technické muzeum Praha
Kde: Kostelní 42, Praha 7
Kdy: pondělí zavřeno, úterý až pátek
9.00-17.30, sobota a neděle 10.00-18.00.
Za kolik: základní vstupné 170 Kč,
studenti, děti 6 až 15 let 90.
Více na: www.ntm.cz