Logo magazínu

Národní technické muzeum: Ostrov pokladů

2/13
Prohlédnout znovu

Národní technické muzeum: Ostrov pokladů

Národní technické muzeum Praha | Jiří Pekárek
Jen dva roky po prvním automobilu, roku 1900, vznikl v Kopřivnici první vůz určený čistě pro sportovní jízdu. NW 12 HP si objednal baron Liebieg. Zúčastnil se s ním prvního dálkového závodu v monarchii: na trase Salzburg - Linz - Vídeň obsadil druhé místo s úctyhodnou průměrnou rychlostí téměř 40 km/h. | Jiří Pekárek
Národní technické muzeum Praha | Jiří Pekárek
Takto vypadá první sériový motocykl. Hildebrand | Jiří Pekárek
Závodní mercedes w154, který před válkou sbíral jeden úspěch za druhým. Dochoval se v původním stavu - včetně ručně prořezávaných pneumatik. Mimochodem, před nedávnem se ve Velké Británii dražil podobný kousek - byť s ne tak zajímavou historií, jako má tento. A cena se vyšplhala v přepočtu na miliardu korun. | Jiří Pekárek
První motocykl značky Jawa. V muzeu najdete ty nejzajímavější modely značky - včetně posledního závodního prototypu kapalinou chlazeného čtyřválce nebo připravovanou pětistovku boxer, která měla nahradit typ 350. | Jiří Pekárek
Národní technické muzeum Praha | Jiří Pekárek
Poznali byste, že tento Mercedes 540 K byl původně kabrioletem? Používal jej SS-Obergruppenführer K. H. Frank. Po atentátu na Heydricha však dostal novou neprůstřelnou karoserii. Právě v tomto voze byl Frank dopaden. Následně byl za válečné zločiny popraven. | Jiří Pekárek
Poznali byste, že se jedná o mercedes? My těžko. Tento vůz nejvyšší řady 770 z roku 1939, kterou mimo jiné jezdil i Hitler, byl používán na přehlídkách i po válce. Jenže jezdit mercedesem bylo ideologicky nepřípustné, proto v roce 1952 dostal vůz novou neutrální karoserii. Úpravci byli poctiví: přístroje sice zůstaly mercedesovské, původní třícípá hvězda však byla nahrazena pěticípou. | Jiří Pekárek
Poznali byste, že se jedná o mercedes? My těžko. Tento vůz nejvyšší řady 770 z roku 1939, kterou mimo jiné jezdil i Hitler, byl používán na přehlídkách i po válce. Jenže jezdit mercedesem bylo ideologicky nepřípustné, proto v roce 1952 dostal vůz novou neutrální karoserii. Úpravci byli poctiví: přístroje sice zůstaly mercedesovské, původní třícípá hvězda však byla nahrazena pěticípou. | Jiří Pekárek
Tatra 80 z roku 1935 byla posledním vozem T. G. Masaryka. Šestilitrový dvanáctiválec byl chlazen kapalinou. | Jiří Pekárek
Právě se díváte na nejstarší dochované bugatti na světě. Pochází z roku 1910 a oba majitelé jej používali na českém území. V toce 1913 s ním druhý vlastník Robert Patočka vyhrál závod Zbraslav - Jíloviště. | Jiří Pekárek
Národní technické muzeum Praha | Jiří Pekárek