Reportáž: Češí jsou mistři | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

17. 10. 2013

Reportáž: Češí jsou mistři

Češi jsou mistři světa.

Fotogalerie

7 fotografií

První celosvětové finále soutěže Technik expert Citroen vyhrála čtyřčlenná skupina z České republiky. Byli jsme u toho. 

(více v čísle 42/13)

Zákazníkovi při jízdě spadly otáčky motoru. Nešel ani zhasnout. Teprve po dlouhém stisknutí tlačítka se podařilo. Jenže teď nejde auto zamknout a zůstala rozsvícená navigace. Tak rozhodčí Denis Seguy vysvětluje, jak vznikla nasimulovaná závada na přistavěném Citroenu C-Crosser. A ten den to skupinám Francouzů, Turků, Rusů, Bulharů a Marokánců ještě pětkrát zopakuje. Jsme na finále mezinárodní soutěže techniků expertů značky Citroen v Paříži. V každém autorizovaném servisu najdete minimálně jednoho takového proškoleného odborníka, který je specialistou na hledání závad a řešení podobných problémů. Z Česka postoupili čtyři nejlepší, kteří předstihli 108 osob z 27 zemí.

Zatím jsme ale u první disciplíny. „Mohla by to být anténa ke klíčku,“ ozve se z hloučku Čechů první kvalifikovaný odhad. Další postup běží jako na drátkách, sotva stíháme sehraný tým sledovat. Přitom se až dosud znali jen ze školení. Nakonec se ukazuje, že právě sehranost a dobrá nálada čtveřice s českou vlaječkou na prsou nesou úspěchy.

Na vyřešení každého z šesti úkolů má totiž skupina jen 45 minut. Mezitím musí technici zkontrolovat auto před přijetím do dílny, stejně jako by to dělali v běžném servisu. Tedy jestli nejsou poškozeny gumičky stěračů a pneumatiky mají správný tlak. Na podlahy, sedačky a volant musejí položit ochranné prostředky.

„Je špatná komunikace v datové síti,“ hlásí za pár minut ostatním kapitán týmu Pavel Sibera. Možná si ho pamatujete ze soutěžních aut WRC, jenže teď už deset let dělá technika v mladoboleslavském autoservisu. A zase sbírá vavříny – ještě neví, že bude druhý den s kolegy oceněn coby člen týmu nejlepších servisních techniků expertů Citroënu na celém světě.

Soutěž není snadná. Všechny závady vycházejí z praxe, popřípadě se mohou stát. Mezi rozhodčími jsou zkušení praktici, kteří vymysleli pořádné špeky. Bez diagnostiky by se soutěžící dál nehnuli. „Je to ale jen pomocník, ne opravář,“ říká Roman z Pardubic. „Zákazníci si myslí, že zmáčkneme enter a auto se samo opraví,“ kroutí hlavou a současně ukazuje na hlavní cíl soutěže. „Pokud mechanikovi seberete jeho práci a diagnostika vše najde a poradí, odnaučí ho to přemýšlet,“ končí s tím, že dnes už jsou jen uživatelé, a nikoliv motoristé. Že českým mechanikům nechybí nic z profesního fištronu, ukázali tím, že předčili ostatní týmy a odvezli si první cenu.

Soutěží se i v Česku

Začátkem října proběhl v Brně veletrh dopravy Eurotrans, v rámci jehož programu byly vyhlášeny i ceny pro nejlepší autoservis, pneuservis, mechanika i školu. Pokud se chcete sami podívat, jak taková podobná soutěž vypadá, můžete ještě letos stihnout čtvrtý ročník Škoda Service Challenge. Akce se koná ve dnech 18. až 20. října v Servisním tréninkovém centru v Kosmonosech. Vypsána je pro tři soutěžní kategorie: servisní technik, servisní poradce a lakýrník. Uvidíte třicet soutěžících ve třech kategoriích.
DISCIPLÍNY
Po natankování nejde nastartovat Klient natankoval palivo obvyklým postupem, ale jeho C4 Picasso nechce nastartovat. Startér se točí, motor však nenaběhne. Prý jde o častou poruchu. „Bude to závada napájení palivového čerpadla,“ odhalují pánové hned po pár minutách. Jenže dvakrát tolik času zabere hledání přesné příčiny.
Po natankování nejde nastartovat Klient natankoval palivo obvyklým postupem, ale jeho C4 Picasso nechce nastartovat. Startér se točí, motor však nenaběhne. Prý jde o častou poruchu. „Bude to závada napájení palivového čerpadla,“ odhalují pánové hned po pár minutách. Jenže dvakrát tolik času zabere hledání přesné příčiny.
Autor: Petr Slováček a Monique Dupont-Sagorin
Auto jede na dva válce. Vůz nejede a cuká, kromě toho houpou otáčky. „Když ho opravíte v časovém limitu, čeká na vás ještě další auto s nefunkčním tempomatem, za které dostanete bonusové body,“ vysvětluje rozhodčí Philippe Noguera. Během sedmnácti minut mají čeští technici jasno – motor někde přisává falešný vzduch. Nakonec se ukazuje poškozený plastový box. U druhého vozu nacházejí závadu ve specifi kaci, kde chybí tempomat. Kromě toho je asi vadný snímač polohy plynového pedálu.
Auto jede na dva válce. Vůz nejede a cuká, kromě toho houpou otáčky. „Když ho opravíte v časovém limitu, čeká na vás ještě další auto s nefunkčním tempomatem, za které dostanete bonusové body,“ vysvětluje rozhodčí Philippe Noguera. Během sedmnácti minut mají čeští technici jasno – motor někde přisává falešný vzduch. Nakonec se ukazuje poškozený plastový box. U druhého vozu nacházejí závadu ve specifi kaci, kde chybí tempomat. Kromě toho je asi vadný snímač polohy plynového pedálu.
Autor: Petr Slováček a Monique Dupont-Sagorin
Nejde vytáhnout okno. Vlevo vzadu na DS5 jde někdy stáhnout okno, jindy ne. Klient potřebuje za pětačtyřicet minut odjet, najděte chybu! „Je to přerušený drát,“ hlásí Petr po prověření napájení ve dveřích. Nakonec musejí dveře zase zkompletovat do původního stavu.
Nejde vytáhnout okno. Vlevo vzadu na DS5 jde někdy stáhnout okno, jindy ne. Klient potřebuje za pětačtyřicet minut odjet, najděte chybu! „Je to přerušený drát,“ hlásí Petr po prověření napájení ve dveřích. Nakonec musejí dveře zase zkompletovat do původního stavu.
Autor: Petr Slováček a Monique Dupont-Sagorin
Simulovaný zkrat. Spadly otáčky, auto nešlo vypnout. Češi závadu simulovaného zkratu na jednotce ukryté někde za palubní desku našli, ale nestihli ji v čase 45 minut opravit. „Nevadí, důležitý je správný postup a nalezení příčiny závady,“ chválí je komisař. Během dvou dní soutěžení si to vyslechnou ještě několikrát.
Simulovaný zkrat. Spadly otáčky, auto nešlo vypnout. Češi závadu simulovaného zkratu na jednotce ukryté někde za palubní desku našli, ale nestihli ji v čase 45 minut opravit. „Nevadí, důležitý je správný postup a nalezení příčiny závady,“ chválí je komisař. Během dvou dní soutěžení si to vyslechnou ještě několikrát.
Autor: Petr Slováček a Monique Dupont-Sagorin
Ukradená kola. Zákazníkovi ukradli kola se snímači poklesu tlaku vzduchu. Namontoval proto rezervní na zimu a koupil si sadu pěti nových, přičemž chce čidla všech devíti kol načíst do paměti vozu. „Je to běžný servis, ale rezervu nikdo nepožaduje načíst, to bude problém,“ kroutí hlavou Petr. Poté co pánové všechna kola vymění a snímače načtou, ukáže se, že udělali drobnou chybu a mají zdvojené sady kódů.
Ukradená kola. Zákazníkovi ukradli kola se snímači poklesu tlaku vzduchu. Namontoval proto rezervní na zimu a koupil si sadu pěti nových, přičemž chce čidla všech devíti kol načíst do paměti vozu. „Je to běžný servis, ale rezervu nikdo nepožaduje načíst, to bude problém,“ kroutí hlavou Petr. Poté co pánové všechna kola vymění a snímače načtou, ukáže se, že udělali drobnou chybu a mají zdvojené sady kódů.
Autor: Petr Slováček a Monique Dupont-Sagorin
Převodovka neřadí. Robotizovaná převodovka vozu DS3 neřadí a vůz startuje jen někdy. Opravovali ho už v jiném servisu, ale neúspěšně. Asi zkazili opravu. Nakonec se ukazuje, že má převodovka vadu a předchozí dílna přehodila její snímače. „Nejhorší je opravovat auto, v kterém už se někdo hrabal,“ říká Pavel. „Udělali jste dobře, když jste závadu našli i bez koupě nového dílu,“ chválí českou skupinu rozhodčí Gérard Petit.
Převodovka neřadí. Robotizovaná převodovka vozu DS3 neřadí a vůz startuje jen někdy. Opravovali ho už v jiném servisu, ale neúspěšně. Asi zkazili opravu. Nakonec se ukazuje, že má převodovka vadu a předchozí dílna přehodila její snímače. „Nejhorší je opravovat auto, v kterém už se někdo hrabal,“ říká Pavel. „Udělali jste dobře, když jste závadu našli i bez koupě nového dílu,“ chválí českou skupinu rozhodčí Gérard Petit.
Autor: Petr Slováček a Monique Dupont-Sagorin

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
42 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851