Lidé se zajímavými vozidly: Začalo to nevinně... | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

11. 12. 2013

Lidé se zajímavými vozidly: Začalo to nevinně...

Ze sbírky

Fotogalerie

7 fotografií

Splněný sen, pak auto na díly, neodolatelná nabídka a po pár letech se Jaroslav Rejka stěhoval na venkov, aby měl sedmdesát jaguarů kam dát. Fanatik v nejlepším slova smyslu.

(více v čísle 48/13)

Jaguary sbírá, opravuje, renovuje, a dokonce s nimi i závodí. Od příchodu osmiválce v roce 1998 už Jaroslava Rejku britské vozy moc neoslovují, ale starší klasické modely, hlavně s dvanáctiválcem, zná do posledního šroubku.

Když se v anglickém Coventry demolovala původní továrna Jaguaru, Jaroslav Rejka neváhal ani vteřinu a vypravil se na místo pro cihly na památku
Když se v anglickém Coventry demolovala původní továrna Jaguaru, Jaroslav Rejka neváhal ani vteřinu a vypravil se na místo pro cihly na památku
Autor: Jiří Káš

Jak hluboko do srdce se mu šelma z Coventry zaryla, nám bylo jasné, sotva jsme překročili práh jeho království – dřevěná socha skákající kočky, cedule „Jaguar parking only“ a ve sbírce artefaktů dokonce cihly z původní továrny. „U její demolice jsem nemohl chybět. Vždyť se tam zrodily nejlepší modely,“ vzpomíná Jaroslav téměř se slzou v oku.

Když otevře vrata první stodoly, jen zalapáme po dechu. Auto na autě, vraky, bouračky, zachovalé kusy i opravdoví krasavci. Nevídaná všehochuť, která může vypadat jako změť šrotu, ve skutečnosti má ale majitel přehled o každém šroubu.

Dcera už má řidičák, což mi říká, že mám své XJS osmnáct let. Tohle XJ jsem koupil pro ni, ale na začátek jí přijde moc velké. Nebudete mi věřit, že stálo jako felicia. Přitom je v perfektním stavu. S pravostranným řízením je bezcenné, já tu ale vyštrachám levostranný vnitřek, přestrojím ho a bude to úžasné auto.
Dcera už má řidičák, což mi říká, že mám své XJS osmnáct let. Tohle XJ jsem koupil pro ni, ale na začátek jí přijde moc velké. Nebudete mi věřit, že stálo jako felicia. Přitom je v perfektním stavu. S pravostranným řízením je bezcenné, já tu ale vyštrachám levostranný vnitřek, přestrojím ho a bude to úžasné auto.
Autor: Jiří Káš

Kolik aut tu máte?

Před lety se mě někdo takhle zeptal a já začal poprvé počítat. Dospěl jsem k číslu 72 a zhrozil se. Dneska jsem tak na padesáti kusech. Kdybyste věděli, kolikrát já už si zakázal něco dalšího kupovat. Ale pak narazím na zajímavou nabídku a musím!

A to všechno vidíme tady?

Kdepak. Něco stojí na dvoře, stodola naproti je plná pojízdných aut a v sýpce bych našel desítky motorů. Nejčastěji dvanáctiválců.

Kde se to ve vás vzalo? To máte jednoduché. Odjakživa jsem obdivoval krásný sedan XJ6 a po revoluci na něj najednou finančně dosáhl. Dovozce neexistoval, servis také ne, nikdo to neuměl opravit. Nezbylo než si pořídit příručky, pro díly jezdit do Německa a naučit se vše sám. Nejlevnější cesta k součástkám vedla přes rezervní auto. Sehnal jsem ho, jenže bylo tak hezké, že mi ho bylo líto. Tak jsem pořídil třetí a složil z nich dva pěkné kusy. Pak mě napadlo udělat kompletní sbírku a skoro se mi to povedlo. Měl jsem XK120, XK140, MK2, MK9 – druhý vyrobený kus vystavený na autosalonu v New Yorku. Musel jsem se kvůli autům odstěhovat z Prahy na statek za město. Z té sbírky jsem nakonec většinu prodal a soustředil se na kupé XJS, do kterého jsem se jednoduše zamiloval.

Mezi dárci orgánů jsou i zajímavé kusy, na které snad jednou dojde renovační pořadník. Třeba jeden z prvních sedanů XJ třetí série, ale ještě s vnitřnostmi druhé, jak nabíhala výroba. Žluté XJS pochází ze vzácné série s manuálním řazením. Když jej neznabozi v Anglii nakládali, nemilosrdně ho skrz okna napíchli ještěrkou. Auuu!
Mezi dárci orgánů jsou i zajímavé kusy, na které snad jednou dojde renovační pořadník. Třeba jeden z prvních sedanů XJ třetí série, ale ještě s vnitřnostmi druhé, jak nabíhala výroba. Žluté XJS pochází ze vzácné série s manuálním řazením. Když jej neznabozi v Anglii nakládali, nemilosrdně ho skrz okna napíchli ještěrkou. Auuu!
Autor: Jiří Káš

Na dílně nás zaujaly krásné kusy v průběhu renovace. Od sbírání jste tedy pokročil.

Tím, že jsem získal zkušenosti a mám spoustu dílů takříkajíc skladem, začali se na mě obracet ostatní majitelé jaguarů. Pomáhal jsem s opravami, až přišly první nabídky na kompletní renovace. Když si to zákazník přeje, umím do starších modelů citlivě zakomponovat prvky z novějších typů, takže může svůj veterán používat ke každodennímu jezdění. V extrémním případě můžete mít v karoserii E-Type kompresorový motor z XJR, klimatizaci, audio nebo řízení a brzdy z XJS. Ale dávám auta i do zcela původního stavu.

Jak je to s poruchovostí?

 Jaguary nemají nejlepší pověst. Nedám na ně dopustit. Za problémy hledejte zanedbaný servis. Když jaguaru dopřejete pravidelnou a preventivní údržbu, je to nesmrtelná technika. Já se svým starým XJ12 jezdím v létě v zimě, tahám za ním vlek se závoďákem a bez problémů už mám najeto k devadesáti tisícům.

E-Type: podle mnohých nejkrásnější auto historie. Sehnat ho v původním stavu je prakticky nemožné, vždy už bylo něco opravováno. Ceny přesto neklesají pod půl milionu, pěkný kus ale stojí klidně přes čtyři miliony korun. Nových dílů je spousta, kvalita však kolísá. Tento kousek dostal komponenty modernějších jaguarů, aby jej mohl majitel běžně provozovat.
E-Type: podle mnohých nejkrásnější auto historie. Sehnat ho v původním stavu je prakticky nemožné, vždy už bylo něco opravováno. Ceny přesto neklesají pod půl milionu, pěkný kus ale stojí klidně přes čtyři miliony korun. Nových dílů je spousta, kvalita však kolísá. Tento kousek dostal komponenty modernějších jaguarů, aby jej mohl majitel běžně provozovat.
Autor: Jiří Káš

Láká vás ještě nějaký model?

Úpravce Lynx stavěl dvoudveřové kombi od XJS. To bych si chtěl pořídit a udělat z něj závodní pohřebák. Jednou bych rád postavil repliku prototypu XJR9, který v roce 1988 vyhrál 24 hodin Le Mans.

Socha
Socha
Autor: Jiří Káš

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
48 / 2013Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851