Zábava: Jedenadvacet hrdinů
V letošním roce čeká 82. ročník závodu 24 hodin Le Mans nové logo i technické regule. Pojďme se ohlédnout do historie.
(více v čísle 11/14)Ženevský autosalon pravidelně osvěžují tematické výstavy, byť nemají s automobilovými novinkami nic společného. Letošním tahákem je expozice jedenadvaceti vozů z dějin závodu 24 hodin Le Mans. Sledují historii podniku od roku 1923 až do současnosti.
Na své si přijdou i sportovní diletanti. Auta jsou v původním stavu, mnohdy v takovém, jako by právě projela cílem. Na přídi Audi R8, které vyhrálo závod v roce 2000, jsme se tak podivovali nad poškrábaným lakem a zaschlými muškami. Nad Bentley Speed Six z roku 1929 jsme zase kroutili hlavou kvůli oloupané barvě. Přestože si na vozy oddělené zábradlím nemůžete sáhnout, zblízka na nich vidíte drobné nedokonalosti v ručním zpracování. Automobily pocházejí ze soukromých sbírek, popřípadě depozitářů výrobců. Vybrali jsme čtrnáct nejzajímavějších.
1933: Alfa Romeo 8C
V objemové kategorii 2001–3000 kubíků se vozy v prakticky nezměněné podobě účastnily ročníků 1931–1934. Na vývoji automobilu s osmiválcovým řadovým motorem o objemu 2336 cm3 se podílel i Enzo Ferrari. Během čtyřiadvaceti hodin vítězný vůz zdolal vzdálenost přes 3000 km průměrnou rychlostí 125 km/h.
1949: Ferrari 166 Mille Miglia
Těžko uvěřit, že vidlicový dvanáctiválec má objem jen dva litry. Na přelomu čtyřicátých a padesátých let vzniklo pouze čtyřicet těchto vozů a dnes se jejich cena šplhá do astronomické výše.
1954: Jaguar D
Podle směrového kormidla bezpečně poznáte Jaguar D. Bylo potřeba – lehoučký vůz s výkonem 250 koní se totiž rozjel až na 260 km/h. Přesto to v roce 1954 stačilo jen na druhé místo.
1957: Ferrari 250 Testa Rossa
Třílitrový motor V12 dokázal vůz rozhýbat až na maximálních 220 km/h.
1966:Ford GT40 Mark II
Tehdy revoluční maximální rychlost 300 km/h přispěla v roce 1966 k vítězství.
1970: Porsche 917K
Poprvé se představilo veřejnosti právě na ženevském autosalonu v roce 1969. Rok nato Porsche 917K zvítězilo v závodě Le Mans. Maximální rychlost činila 406 km/h.
1978: Renault Alpine A442
Podle nás nejkrásnější exemplář z celé sbírky. Extrémně dlouhá záď vzbuzuje dojem parníku. V roce 1978 automobil vyhrál Le Mans.
1980: Rondeau M379
Příběh Jeana Rondeaua by se dal označit jako splnění dětského snu. Vždycky si přál vyhrát Le Mans, až se mu to nečekaně povedlo v roce 1980. Vůz vznikl za obrovské finanční pomoci sponzorů. Poháněl ho motor Ford Cosworth V8.
1989: Sauber Mercedes
Návrat do závodu Le Mans po 34leté absenci se Mercedesu podařil. Sauber v názvu odkazuje na designéra Petera Saubera, díky jehož práci dokázal vůz překonat dosavadní rychlostní rekordy na trati s hodnotou 400 km/h.
1991: Jaguar XJR9
Design se zakrytými zadními koly byl původně vytvořen na konci osmdesátých let pro 24 hodin v Daytoně. V roce 1991 vůz skončil na Le Mans jako druhý…
1991: Mazda 787 B
…za mazdou poháněnou rotačním motorem. Bylo to vůbec první vítězství dříve vysmívaného japonského vozu v Le Mans.
1998: Porsche GT1
Přestože závodní modely Porsche tradičně odkazovaly na sériovou produkci, neměly s ní ve skutečnosti moc společného. Až v případě GT1 bylo postaveno pár desítek nesmírně cenných silničních vozů.
2000: Audi R8
Zatímco na přelomu tisíciletí ještě Audi používalo dvojitě přeplňované benzinové osmiválce, později přesedlalo na vznětové motory.
2009: Peugeot 908 HDI FAP
Futuristický vzhled peugeotu okamžitě přitáhl pozornost. Stejně jako pohon dieselem. Zlí jazykové říkají, že vyhrál jen díky benevolentnějším pravidlům pro auta se vznětovým motorem.