Zábava: Jedenadvacet hrdinů | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Zábava: Jedenadvacet hrdinů

Historické vozy Le Mans

Fotogalerie

14 fotografií

V letošním roce čeká 82. ročník závodu 24 hodin Le Mans nové logo i technické regule. Pojďme se ohlédnout do historie.

(více v čísle 11/14)

Ženevský autosalon pravidelně osvěžují tematické výstavy, byť nemají s automobilovými novinkami nic společného. Letošním tahákem je expozice jedenadvaceti vozů z dějin závodu 24 hodin Le Mans. Sledují historii podniku od roku 1923 až do současnosti.

Na své si přijdou i sportovní diletanti. Auta jsou v původním stavu, mnohdy v takovém, jako by právě projela cílem. Na přídi Audi R8, které vyhrálo závod v roce 2000, jsme se tak podivovali nad poškrábaným lakem a zaschlými muškami. Nad Bentley Speed Six z roku 1929 jsme zase kroutili hlavou kvůli oloupané barvě. Přestože si na vozy oddělené zábradlím nemůžete sáhnout, zblízka na nich vidíte drobné nedokonalosti v ručním zpracování. Automobily pocházejí ze soukromých sbírek, popřípadě depozitářů výrobců. Vybrali jsme čtrnáct nejzajímavějších.

1933: Alfa Romeo 8C

V objemové kategorii 2001–3000 kubíků se vozy v prakticky nezměněné podobě účastnily ročníků 1931–1934. Na vývoji automobilu s osmiválcovým řadovým motorem o objemu 2336 cm3 se podílel i Enzo Ferrari. Během čtyřiadvaceti hodin vítězný vůz zdolal vzdálenost přes 3000 km průměrnou rychlostí 125 km/h.

Alfa Romeo 8C
Autor: Leoš Káňa

1949: Ferrari 166 Mille Miglia

Těžko uvěřit, že vidlicový dvanáctiválec má objem jen dva litry. Na přelomu čtyřicátých a padesátých let vzniklo pouze čtyřicet těchto vozů a dnes se jejich cena šplhá do astronomické výše.

Ferrari 166
Autor: Leoš Káňa

1954: Jaguar D

Podle směrového kormidla bezpečně poznáte Jaguar D. Bylo potřeba – lehoučký vůz s výkonem 250 koní se totiž rozjel až na 260 km/h. Přesto to v roce 1954 stačilo jen na druhé místo.

Jaguar D
Autor: Leoš Káňa

1957: Ferrari 250 Testa Rossa

Třílitrový motor V12 dokázal vůz rozhýbat až na maximálních 220 km/h.

Ferrari 250 Testa Rossa
Autor: Leoš Káňa

1966:Ford GT40 Mark II

Tehdy revoluční maximální rychlost 300 km/h přispěla v roce 1966 k vítězství.

Ford GT40
Autor: Leoš Káňa

1970: Porsche 917K

Poprvé se představilo veřejnosti právě na ženevském autosalonu v roce 1969. Rok nato Porsche 917K zvítězilo v závodě Le Mans. Maximální rychlost činila 406 km/h.

Porsche 917K
Autor: Leoš Káňa

1978: Renault Alpine A442

Podle nás nejkrásnější exemplář z celé sbírky. Extrémně dlouhá záď vzbuzuje dojem parníku. V roce 1978 automobil vyhrál Le Mans.

Renault Alpine A422
Autor: Leoš Káňa

1980: Rondeau M379

Příběh Jeana Rondeaua by se dal označit jako splnění dětského snu. Vždycky si přál vyhrát Le Mans, až se mu to nečekaně povedlo v roce 1980. Vůz vznikl za obrovské finanční pomoci sponzorů. Poháněl ho motor Ford Cosworth V8.

Rondeau M379
Autor: Leoš Káňa

1989: Sauber Mercedes

Návrat do závodu Le Mans po 34leté absenci se Mercedesu podařil. Sauber v názvu odkazuje na designéra Petera Saubera, díky jehož práci dokázal vůz překonat dosavadní rychlostní rekordy na trati s hodnotou 400 km/h.

Sauber Mercedes
Autor: Leoš Káňa

1991: Jaguar XJR9

Design se zakrytými zadními koly byl původně vytvořen na konci osmdesátých let pro 24 hodin v Daytoně. V roce 1991 vůz skončil na Le Mans jako druhý…

Jaguar XJR9
Autor: Leoš Káňa

1991: Mazda 787 B

…za mazdou poháněnou rotačním motorem. Bylo to vůbec první vítězství dříve vysmívaného japonského vozu v Le Mans.

Mazda 787B
Autor: Leoš Káňa

1998: Porsche GT1

Přestože závodní modely Porsche tradičně odkazovaly na sériovou produkci, neměly s ní ve skutečnosti moc společného. Až v případě GT1 bylo postaveno pár desítek nesmírně cenných silničních vozů.

Porsche GT One
Autor: Leoš Káňa

2000: Audi R8

Zatímco na přelomu tisíciletí ještě Audi používalo dvojitě přeplňované benzinové osmiválce, později přesedlalo na vznětové motory.

Audi R8
Autor: Leoš Káňa

2009: Peugeot 908 HDI FAP

Futuristický vzhled peugeotu okamžitě přitáhl pozornost. Stejně jako pohon dieselem. Zlí jazykové říkají, že vyhrál jen díky benevolentnějším pravidlům pro auta se vznětovým motorem.

Peugeot 908 HDI FAP
Autor: Leoš Káňa

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
11 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851